Juridik
harry73: Ja det verkar inte vara en ändrad användning, och det är inte en tillbyggnad. Det kan eventuellt vara en fasadändring som eventuellt är bygglovspliktig (i detaljplanerat område) men eftersom den redan är mer än 10 år gammal, borde det inte innebära något nackdel för TS.
hempularen: Om nybygget följer detaljplanen helt, så kommer grannar inte att anmodas lämna synpunkter innan beslutet tas. Men grannar kan överklaga efter att beslutet är taget.
harry73: Har ni en liten kompakt by med lång väg till statlig/kommunal väg kan det vara smidigt att ha samma andel.är kortaste sträckan 900m och längsta 1100m blir skillnaden inte så stor. Men då är det konstigt att alla betalar lika förutom de med skaftväg, för de betalar mer. På nästa årsmöte kan du komma med förslaget att antingen beräknar ni nya andelstal per hushåll och
martin43: Instämmer i att musik man hör utomhus på avstånd är mycket mer störande än en veteranbilspark på fullgas, grannen som kör med kapsåg eller högtryckstvätt, en modern bilpark på fullgas, barn som leker, hundskall eller en motorcykelpark på fullgas. Detta eftersom musiken liksom låter hela tiden och tar aldrig slut, med kass ljud och antagligen inte heller min musiksmak. Lösningen
Zixten: Du fick säkert kontaktuppgifter till dom som skall utföra röjningen, ring dit och prata med dom, vad jag hört brukar dom vara rätt så medgörlig....
Hemmakatten: Inte långt från oss finns två olika fritidshus råden med totalt ca 500 hus. Av dessa är det drygt 200 som är bebodda permanent. Det finns både skolskjuts och hemtjänst till äldre vilket kommunen är skyldig att tillhandahålla. Skatteverket hade tidigare olika nummerbeteckningar för fritidshus respektive permanentbostäder vilka numera är samma för de olika hudtyper a. En del kommuner
Robban_C: [citat] Ja, inne i städerna förekommer det fortfarande att DV sedan gamla tider är kopplade till avloppet men det byggs om vartefter VA-näten moderniseras och renoveras. Men här gällde det efter vad jag kan förstå enskilt avlopp ute på landet och det fanns ingenting som antydde att det gällde "renat" vatten. (inom apostrofer eftersom vatten efter en markbädd inte alls anses som helt
klimt: Läs besiktningen och vad som sägs om avloppet. Försäkringen är ju i och för sig ett skydd för säljaren i det fall. Men som någon redan sagt om det är från ursprungsåret är det avskrivet och du bör räkna med att byta ut det som köpare
Lars48: Problemet med krypgrund ãr överskattat. Många likvärdigar det med mögel. Men det är inte sant. Man lãr sig efter några missade bud att inte bry sig.
seniorkonsult: Det var liknande ärenden på TV nyligen (Domstolen ärende 4 publ 20 mars), om olovligen fällda träd. Slutade med att trädägaren som stämt grannen själv fick betala bovens rättegångskostnader på flera milj om jag inte minns fel. Fallet gick ända upp till HD? och anledningen till att trädägaren fick betala var att för lågt skadestånd för träden begärts. Tror det var i förh till
Fairlane: [citat] Då skulle jag såklart sälja till den som skapar minst problem. Den möjligheten har du redan idag som säljare i och med att du väljer köpare. Så hur svarar du på.min fråga? Jag tror att den bästa möjligheten till en bra affär är om båda parter känner sig trygga. Då kanske man får släppa några mm på sin egen trygghet om motparten känner sig rejält mycket säkrare. Din
j-o75: Kollade med Skanova. Dom gör inget anspråk på en kabel som inte används på landet. Den går ju bara över min tomt dessutom. Det är förmodligen plats att dra i röret för fiber i det andra röret, så jag testar det först. Det vore ju skönt att slippa gräva så långt.
s97danl: Det är som Freemax säger. Det sitter en T25 skruv bakom täcklocket. Det kan vara så att snickaren skruvat på fel skruv när han skulle justera avlyftsstoppet.
Odjuret: Alltid intressant med domar att läsa men du måste framföra dessa i sin helhet. För resonemanget fram tills domen är minst lika viktigt.
Stefan1972: De flesta normala auktionssidor fungerar ju som så att det är default att man hämtar själv. I övrigt tar de oftast ut en väl tilltagen fraktavgift eftersom det många gånger ligger utanför deras område.
cyb: Jag finner det osannolikt att någon kommun skulle gå med på denna typ av uppgörelse om inte ägare dvs bostadsrättföreningen skriftligen gick med på det. Kommuner och Migrationsverket vill ha förstahandskontrakt. Vidare vill man hyra av juridiska personer, dvs företag och inte privatpersoner. Just på Malmös sida står det inte i klartext, mer än att kommunen vill hyra ut i sin tur
f91jsw: Du kan använda ABS09. Stryk de punkter som inte är tillämpliga.
Ramnemark: Skönt och höra att det löste sig civiliserat :)
carlbanan: Enligt väglagen är det inte tillåtet att göra något som kan påverka vägen. Framförallt får man inte utan tillstånd utföra någon som helst åtgärd inom vägområdet.
Ewald: Jag vet tyvärr inte hur kontraktet såg respektive ser ut. Det finns infrarödbilder (termografering) som visar var det läcker in.
Lars Daniel: Om Du ändå ska gräva bort 3-4 m jord så bygg källare under huset. Perfekt för tvättstuga, bastu, pingisrum, garage, verkstad, mm.
hempularen: OK, Det kan vara lämpligt att ha tydliga klausuler i avtalet om hur det kan sägas upp. Antag ägaren av brunnen vill göra en större åtgärd, som i dina ögon är onödig. Då kan det komma till ett läge där du hellre fixar eget vatten. Och det är bra från andra sidan också. Om de gör ett nödvändigt större underhåll, som de räknar med att dela kostnaden för, så kan det bli en
Martin Lodin: [citat] Tack för tipset. Va igår kontakt med en KA som jag blivit rekommenderad av en vän som byggde hus, han rekommenderade att anlita en besiktningsman och ett juridiskt ombud då han sa att det kunde leda till en tvist. Har fått mycket bra hjälp och utifrån en första anblick från de jag varit i kontakt med pekar allt mot att jag kommer få rätt i slutänden. Hur mycket jobb det kommer
NorranNorre: Frågan är att genom en sk. Säkerhetsöverlåtelse/markägarförklaring från nuvarande markägare ges till banken i samband med lånet på stugan.. då "pantsätter" jag stugan och min arrenderätt till banken. I samband med detta skickas en anmälan för avstyckning på marken och en fastighet har bildats efter ca11månader. Nytt bolån på fastigheten där då gamla stuglånet görs om och
mexitegel: Ja, det är en bra fråga. Tråden är dock mer än 5 år gammal... :)
aweste: Nu löste det sig, det blev ingen diskussion. Grannen har målat väggen och vi har pratat efter det och han är jättetrevlig!
fsn: [citat] Man behöver dessbättre inte lämna motivering till sina bud.