Hej!

Går i tankarna att lägga jordvärme till huset och har fått lov att använda grannens åker att gräva ner slangen på.

Ett par servitut belastar fastigheten, Kommunalt VA är ett av dem. Vid kontakt med Mittsverige Vatten som äger ledningsrätten så anser de att jordvärmekabeln blir ett oacceptabelt intrång i deras ledningsrätt.

Som ni ser, försökte jag vara tillmötesgående så att jordvärmekabeln endast korsar deras VA på ett ställe föreslog att man isolerade och drog ihop ledningarna precis vid övergången, då hade man också kunnat lägga någon form av grävskydd ovanför slangen, men det hjälpte inte.

Bifogad bild med tomtkarta, blå streckning är jordvärmedragning, röd är Kommunalt VA.

Luftbild på en tomt med blåa linjer som markerar planerad jordvärme och röda linjer för kommunalt VA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han inte med att skriva hela inlägget tidigare, bifogar ett utdrag från servitutet. Hur ska jag argumentera för att få dra jordvärmen enligt att enligt kartmaterialet?

Foto av ett dokument med text gällande servitutsupplåtelse för ledningsrätt i Timrå kommun.
Skapa konto
Foto av ett dokument med text gällande servitutsupplåtelse för ledningsrätt i Timrå kommun.
Skapa konto

Din jordvärme verkar gå över tre tomter. Det verkar opraktiskt med tanke på eventuellt framtida försäljningar. Eller fösöker du få inskrivna servitut på dina ledningar.
Artikel 4 beskriver rätt tydligt att fastighetesinnehavaren inte får göra något inom korridoren som kan skada ledningen, t ex gräva eller lägga annan ledning. Tyvärr har du inget bra case här.
Går det inte att borra ned ett hål för bergvärme?

Äsch då, du måste ju få korsa ledningen, på ett eller enstaka ställen. Om du lägger dig längs med inom den 5 meter breda gatan kan jag förstå att dom är kinkiga, men en korsning här och där har dom nog svårt att snacka bort.

Du skulle då inte ens få gräva en elkabel ifall du ville bygga nåt uthus längst ner i bild (!?)
Nä det där köper jag inte.
Hur skulle Eon eller Servanet göra om dom inte fick korsa VA med sina ledningar??
Har tjänstemannen verkligen fattat att det rör sig om en korsning och inget mer?

Dom är rädda för frysning i första hand antar jag.
I argumentationen bör det tydligt redovisas hur isolering vid korsningen ska ske.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
De resonerar som jag förstår det som att den dagen de behöver göra underhåll på ledningen (1 gång per 100 år), är det för kostsamt och jobbigt att anpassa arbetet till jordvärmekabel övergången.

Jordvärmekabeln kan inte frysa någonting, isoleringen är endast för att utgående och ingående slang inte ska värmeväxla. Då slangen ligger på 80 cm djup och Avlopp och Vatten är draget på ca 2.3 meter, kan grävningen av slangen inte heller påverka.

Tjänstemannen förstod fullkomligt, bifogade samma tomtkarta med föreslagen dragning som ni fick ta del av.

Det hade säkert inte varit något problem om det bara vore din anläggning. Men om de tillåter den så måste de också tillåta liknande anläggningar när andra frågar, och vips så blir det mycket svårare för dem att underhålla sitt ledningsnät.

Vilken soppa. En kommunal ledning som hindrar och sen jordvärmen över flera tomter också. Varför inte bergvärme istället?

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Avle skrev:
Jordvärmekabeln kan inte frysa någonting
Jodå det kan den visst.
Till skillnad från borra är det inte alls ovanligt att brine på ytjordvärme går under 0 grader i slutet på säsongen - februari mars.

Jordvärme kräver vissa förutsättningar. I de flesta fall finns inte dessa förutsättningar i områden där kommunalt VA är draget. Min förfrågan var den första förfrågan som kommit in vad den individen visste. Sannolikheten att det skulle öka lavinartat på grund av detta beslutet känns låg.

Pelpet, det är en kosnadsfråga. Jag har tillgång till billig grävning och bra mark för jordvärme (lera), långt till berg. Skiljer uppskattningsvis minst 200 000 i anläggningskostnad mellan de olika teknikerna.

Magham, Ja absolut. Men Jordvärmen ligger på 80 cm djup och VA på drygt 2 meter. Ha dessutom i åtanke att VA innebär Avloppsvatten från ett större antal fastigheter, den värmen det producerar...

Hur kan det skilja 200 lök på BV och JV? Har du tagit in offerter eller har du bara snöat in på din ide som verkar körd redan på planeringsstadiet? :(

Borrhålet kostar snarare 50000kr. Pumpen och allt övrigt är samma. Så med dieselkostnader och övrigt arbete så spar du kanske 40000kr på markvärme.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Suck... Jag kom inte hit för att försvara mitt val av jordvärme... Vilket är det enda jag har gjort hittills, hoppades på lite matnyttiga tips och råd. Annars hade jag kanske gjort en tråd "Jordvärme eller Bergvärme?" och lagt den under värmepumpar och inte juridik.

Gjort en energiberäkning som visar att det behövs antingen 800 meter slang eller ett aktivt borrhål på 250 meter, för att täcka energibehovet och då bara för första fastigheten. Sen 400 meter slang för andra fastigheten eller ytterligare 1 borrhål.

Totalt 2-3 borrhål. Den observante kan dessutom läsa i tidigare inlägg att jag nämnde att det är långt till berg.. Foderrör är inte gratis, grannen hade 42 meter till berg. Där gick endast foderrören på 30 papp, för ETT hål.

Jag tycker att Mittsverige vattens inställning i frågan är oskälig och jag länkade till det faktiska servitutet för att få hjälp att göra en bedömning om servitutet i förstahand omfattar en jordvärmekabel.

De begränsningar som fastighetsägaren faktiskt har utifrån texten, som jag tolkar den är.

- Man får inte göra något som kan påverka eller skada ledningen eller dess tillbehör.

- Man får inte bygga byggnad eller annan "större anläggning"

I slutstycket i servitutet står det dessutom

- Ledningshavaren ska vid rättsutövningen förfara så att tjänande fastighet inte betungas mer än nödvändigt.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Nu har jag inte löst hela tråden, men har du pratat med Lantmäteriet?

Var inte meningen att göra dig upprörd utan samtidigt se över alla alternativ, finns ju även luftvattenpump, men det har d säkert redan räknat bort pga någon bra anledning? Jag är rädd att du måste gå den juridiska vägen då dom kommer sätta sig på tvären och det kan komma att kosta om du måste kosta på advokat eller jurist :|

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.