Juridik
bergigtomt: Har du fått någon återkoppling från kommunen?
Jonatan79: I stora föreningar är andelstalet oberoende av plats på vägen, men slitageavgiften baseras på platsen vilket är rimligt.
Uffe A: Och hade aldrig gått med på någon friskrivningsklausul :cool:
A-Man_08: [citat] Det vart ett vanligt årsmöte med styrelsen med sedvanlig fika, men nu tar vi det nog online.
TheImprovisor: [citat] Jo, jag känner till det där med typkoder. Vad jag menar är att om man uppger fel typkod borde det väl vara ett slags brott? Säg att du typar ditt fullutrustade året-runt-hus som en enkel fritidsbostad, är det lagligt?
Thomas_Blekinge: What type of issues? How many radiator are working fine? Are the cold ones concentrated to a certain location? Upstairs, downstairs?
jlofgren: Har ni fått ett avslut på detta? Jag är själv med om ett liknande ärende nu, där kommunen har glömt att koppla på en ledning ifrån fastigheten till den nya brunnen de gjorde i gatan 2010. Detta har nu orsakat vattenskada i vårt hus.
Manfreds: [citat] Uttalar mig inte specifikt nu men det är ju också så att handläggare ska följa den praxis som finns och att det är upp till domstolarna att ändra den. Så i vissa lägen är det ju helt korrekt att de ”kör det in i väggen” till domstolen ändrar det.
Claes Sörmland: [citat] Ja, det gällde inrättande av en gemensamhetsanläggning med två sektioner. Ja, kanske skiljer det sig från att man som i TS fall utökar delägarkretsen, ändrar andelstalen och utökar anläggningen? Fast jag förstår inte riktigt varför, de nya andelstalen efter anläggningsbeslutet för utförande ska ju enligt anläggningslagen representera vad som är en skälig
Claes Sörmland: Håller med andemeningen i det @Krille-72 skriver. Ett företag får naturligtvis inte medvetet utföra en tjänst så att resultatet inte blir fackmannamässigt (4 § KTjL). Men det finns rimligen en gräns i vilka undersökningar som företaget ska göra. Säkrast för företaget som ska lägga den där golvvärmen är att skriva i offerten att köparen garanterar att golvet vid tjänstens
Claes Sörmland: [citat] Jag är verkligen ingen skadeståndsexpert men om grannen kan kräva något beror väl rimligen på om deras ytputs var i gott skick samt hur illa vibrationera var. Man måste ju som bostadsrättsinnehavare kunna sköta underhållsplikten som kommer med lägenheten på sedvanligt och sakkunnigt sätt utan att grannen stämmer en baserat på grannens egna bristande underhåll.
Landmer: Årets trådlyft Men man blir ju nyfiken på vad fakturan hamnade på Volatyle?
Henningelvis: Det brukar sällan vara isolering i innerväggar på hus byggda på 1990-talet. Det kan därför knappast räknas som dolt fel.
tpsoft: [citat] Lite snålskjuts kan man fortfarande åka då den första anslutningen i regel blir dyrare medans senare anslutningar blir billigare. Dock är det inte hela kostnaden som ska bäras av den/de första utan bara dessas andel av den i enlighet med domen.
Nötegårdsgubben: Jag håller med de flesta andra, men slänger ändå in några frågor och hittills obehandlade tankar. Hur ser samfälligheten ut? Är det stora mängder väg som servar både fastboende och fritidsboende, bostadsfastigheter och lantbruk? Hur ser den enskilda vägen ut, är ni ännu fler som har nytta av den eller bara bonden och du? Om vägsamfälligheten fungerar väl, underhåller vägarna
optimum: Lite förklaringar då en del inte har helt klart för sig vad olika saker är. Bärläkt den som går horisontalt och som man lägger takpannorna på. Ströläkt de som går vertikalt och som bärläkten sitter mot. Finns nog en del som kallar den för spikläkt men ströläkt är mer rätt. Ströläkten gör att bärläkten får ett mellanrum mot taket så vatten kan rinna under bärläkten.
SkogsLasse: Skall väl också lägga till att ägaren jag var i kontakt med, inte visste hur mycket hon ägde, och hur mycket de övriga ägarna ägde. Alla var dock släkt med henne, på kort eller långt håll.
Joshentoshen: Tänk på att det är en före detta handelsträdgård och risken är väldigt stor att det finns markföroreningar. Som TS fått reda på är det förenat med stora kostnader att utföra undersökning och sanering som krävs för en planändring även om det inte är ett alternativ just nu. Det jag vill påpeka är att det också finns en risk att bo på en fastighet med markföroreningar, inte
Jonatan79: Frågan är om kostnaderna ens är så pass höga att det lönar sig att dra igång något. Det ni kan göra är att upplysa säljaren med ett korrekt och "trevligt" brev/mail för att höra deras synpunkt om att tex dela på kostnaden eller vad ni nu väljer att lyfta fram som "ersättning".
oliva: [citat] Nej. Jag har brev från grannen till förra ägaren (av min fastighet) där det står att han tänker dra om vägen på andra sidan huset. Detta är daterat 1993 och vägförättningen gjordes 1997. Så vägen har sett likadan ut hela tiden. Innan grannen byggde om vägen fanns de inte ens en vändplan. Vägen gick rakt genom hans tomt framför ingången, och fortsatte rakt igenom min
jade_wys38: [citat] för att kunna avleda vatten till grannens tomt.
Harrison: [citat] I min kommun är plank bygglovspliktigt, men många har satt upp två meter höga plank, De har antagligen inte känt till det eller struntar i det. Om någon klagar hos kommunen, blir de tvungna att riva ner planket med hot om vite. Min granne krävde att vi finansierar och bygger ett plank längs vår gemensamma tomtgräns som är 90 m lång. De sa att de blev störda av att se oss gå
Kickan123: [citat] Den ligger så pass avsides att man inte har som gäststuga trots storleken. Man kan köra off grid i framtiden om det skulle behövas nåt.
tjatt: Hej, Har försökt ta reda på om det ställs krav på att den framtagna energiberäkningen innan bygge har byggts om det skall mätas och sen följas upp för att sen se om de som beräknades fram av konsulter stämmer med verkligheten. Boverket säger att de ställer inga såna krav utan det är upp till byggnadsnämnden / kontrollplanen, dvs respektive kommun? De som ger bygglov? Varför
globaljuggler: Så länge beloppet som tvisten gäller ligger under ett halvt prisbasbelopp (vilket 15 kkr gör) räknas det som ett förenklat tvistemål, vilket gör att rättegångskostnaderna blir väldigt begränsade om ni nu skulle förlora. Ni behöver därför inte frukta en tingsrättsprocess alltför mycket.
elmont: [citat] Skulle en mäklare inte kunna uppskatta värdet (kostnaden) av nya dörrar är väl denne i fel bransch. Visar du upp beställningen och förklarar orsaken till förseningen så torde det inte vara nått problem. Det är ju småpengar det handlar om. Det vore skillnad om du skulle ha en ev köpares åsikt för en ev köpare kanske inte har kunskapen att se helheten.