Vi har en sommarstuga som ägs av 3 syskon. Den ena pers A behöver ta lån på sin del av stugan är värderad till 2100000 ÷ 3 = 70 000
Vi B och C vet att broder A har stora skulder och är oroliga för att att han inte kan betala lånet.
Kan vi B och C skriva något kontrakt med honom om vad som händer om han inte betalar lånet. A brukar vara pålitlig och jag tror nog att han fixar lånet. Han har nu blivit lurad av en bitcoin bedragare och därmed fått stora skulder .
Broder B vill att vi B och C betalar broder A de 70 000 som han kommer att ta lån på.
Jag C har inte råd med att äga halva stugan med driftskostnader. Broder B har inga bekymmer med det.
Finns det någon möjlighet att vi köper ut broder A med återstående skuld om han inte klarar betala hela lånet. Hur kan man räkna då ?
Vi har nu 2 veckor på sommaren som bara är våra egna. Resten är allas.
Vill ha hjälp med hur man kan skriva kontrakt med broder A för att slippa ovänskap oss syskon emellan.
Broder A har 2 vuxna barn med arbete där de tjänar bra med pengar. Finns det någon möjlighet att få med dem om Broder A inte kan betala lånen.
Antar att det inte är lagligt.
Kan du hjälpa mig, oss ?
Mvh Ingrid Dimberg
 
Man kan inte belåna en del av en fastighet. Tillåter ni er bror att ta ett lån med fastigheten som säkerhet kommer banken kunna kräva att den säljs om han inte betalar på lånet enligt plan. Det är inte en bra idé. Om B har råd kan han köpa ut A. Alternativt kan A:s barn köpa ut sin far. Men så småningom måste ni ju ändå sälja eller skifta fastigheten - när nästa generation ska ta över, om inte tidigare - så B kanske ska köpa ut både A och dig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
SarB
I Ingdim skrev:
Vi har en sommarstuga som ägs av 3 syskon. Den ena pers A behöver ta lån på sin del av stugan är värderad till 2100000 ÷ 3 = 70 000
Vi B och C vet att broder A har stora skulder och är oroliga för att att han inte kan betala lånet.
Kan vi B och C skriva något kontrakt med honom om vad som händer om han inte betalar lånet. A brukar vara pålitlig och jag tror nog att han fixar lånet. Han har nu blivit lurad av en bitcoin bedragare och därmed fått stora skulder .
Broder B vill att vi B och C betalar broder A de 70 000 som han kommer att ta lån på.
Jag C har inte råd med att äga halva stugan med driftskostnader. Broder B har inga bekymmer med det.
Finns det någon möjlighet att vi köper ut broder A med återstående skuld om han inte klarar betala hela lånet. Hur kan man räkna då ?
Vi har nu 2 veckor på sommaren som bara är våra egna. Resten är allas.
Vill ha hjälp med hur man kan skriva kontrakt med broder A för att slippa ovänskap oss syskon emellan.
Broder A har 2 vuxna barn med arbete där de tjänar bra med pengar. Finns det någon möjlighet att få med dem om Broder A inte kan betala lånen.
Antar att det inte är lagligt.
Kan du hjälpa mig, oss ?
Mvh Ingrid Dimberg
Att dra in barnen verkar ju fruktansvärt av er, det är ju för väl att det finns lagstiftning mot det. Om ni vill använda fastigheten som säkerhet men ändå inte riskera att bli av med den kan ni kanske överväga att brodern lånar av er men använder fastigheten som säkerhet och då använder er av ett skriftligt pantbrev. Det ger er ju något större möjligheter att hantera det som ni vill i vart fall.
 
Nej nej nej Vi vill inte dra in barnen för som jag skrev är det olagligt. Att jag överhuvudtaget nämnde det är för att alla våra barn får vara på stugan när de vill. Helt gratis !Tror att de skulle bli enormt besvikna om de inte kunde vara där ute. De är vuxna 40 år. Stugan står för det mesta tom. Vi funderar på att hyra ut den de veckor på sommaren då den står tom . Detta för att få ihop till driften. Men barnen har alltid företräde före hyresgäst.
Är säker på att broder As barn hjälper sin pappa om han behöver hjälp
De är ganska tajta.
Men det är ju hans problem och det är ju inte till oss utan till banken de skulle betala.
Att vi måste göra upp om stugan vid nästa generation är nog inte helt nödvändigt eftersom vi är ganska tajta och stugan har många bäddar och även en lillstuga.
Tack för hjälpen!.
Mvh Den fruktanavärda
 
SarB
I Ingdim skrev:
Nej nej nej Vi vill inte dra in barnen för som jag skrev är det olagligt. Att jag överhuvudtaget nämnde det är för att alla våra barn får vara på stugan när de vill. Helt gratis !Tror att de skulle bli enormt besvikna om de inte kunde vara där ute. De är vuxna 40 år. Stugan står för det mesta tom. Vi funderar på att hyra ut den de veckor på sommaren då den står tom . Detta för att få ihop till driften. Men barnen har alltid företräde före hyresgäst.
Är säker på att broder As barn hjälper sin pappa om han behöver hjälp
De är ganska tajta.
Men det är ju hans problem och det är ju inte till oss utan till banken de skulle betala.
Att vi måste göra upp om stugan vid nästa generation är nog inte helt nödvändigt eftersom vi är ganska tajta och stugan har många bäddar och även en lillstuga.
Tack för hjälpen!.
Mvh Den fruktanavärda
Då missuppfattade jag dig, jag förstod det som att man gärna hade dragit in barnen om det bara inte varit olagligt.
 
Be A lösa lånet på annat sätt förutom att belåna stugan som är er gemensamma!70tkr kan ju inte vara omöjligt att skaka fram på annat sätt...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be A lösa lånet på annat sätt förutom att belåna stugan som är er gemensamma!70tkr kan ju inte vara omöjligt att skaka fram på annat sätt...
Nej men det stannar inte där. Det är bara en sak som kan göras för att få ner de höga räntorna på tidigare lån.
 
Men om det rör sig om ett såpass litet belopp, så försök lös det med ett privatlån ifrån er två istället. Men ta ut pantbrev som säkerhet. Då behåller ni kontrollen. Annars riskerar ni som sagt att banken säljer fastigheten om A inte kan betala. Om A har så stora problem som du skriver, så kommer han inte att kunna låna ens med stugan som säkerhet i något seriöst låneinstitut. Det blir hög ränta hos något mindre serist ställe.

Oavsett om A får belåna i banken eller låna av er, så tar ni en (stor) risk att det blir ni som får betala summan i slutänden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om banken vill tvångssälja 1/3 av stugan så lär ni nog kunna köpa den billigt. Lär finnas få andra intressenter till 1/3-stuga. Rent krasst riskerar det nog att bli struligt oavsett om banken eller ni andra två lånar ut pengar som A sen inte klarar av att betala ränta på.

Men rent krasst om A inte klarar av att betala RÄNTA på ett 70 000kr lån vill ni då verkligen samäga en sommarstuga med denne???? Säg att lånet får 3% ränta. Innebär då en MÅNADSKOSTNAD på 122 kr/mån netto efter ränteavdrag + ev amortering om så krävs. Lär ju kunna uppstå BETYDLIGT större kostnader än så för att äga en sommarstuga. Både planerade likväl som oförutsedda kostnader...

Efter att själv ha samägt hus själv i många år skulle jag säga NEJ. I er sits låter det som upplagt för strul och osämja.
 
Banken skulle inte tvångssälja en tredjedel - de skulle kräva att lånet betalas av någon av de tre syskonen eller att fastigheten säljs. Man kan inte belåna enbart sin del av en gemensamt ägd fastighet. Det är därför alla delägare måste godkänna pantsättningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att TS har missat en nolla i inlägg #1. Det står att kåken är värd 2 100 000. En tredjedel av det är 700 000 och inte 70 000.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Varför oroa sig?

Om det skulle skita sig för A och han behöver sälja så lär det väl gå att skrapa ihop pengar då... Det verkar ju finnas många intressenter inom familjen.

/ATW
 
S skogstomten skrev:
Om banken vill tvångssälja 1/3 av stugan så lär ni nog kunna köpa den billigt. Lär finnas få andra intressenter till 1/3-stuga. Rent krasst riskerar det nog att bli struligt oavsett om banken eller ni andra två lånar ut pengar som A sen inte klarar av att betala ränta på.

Men rent krasst om A inte klarar av att betala RÄNTA på ett 70 000kr lån vill ni då verkligen samäga en sommarstuga med denne???? Säg att lånet får 3% ränta. Innebär då en MÅNADSKOSTNAD på 122 kr/mån netto efter ränteavdrag + ev amortering om så krävs. Lär ju kunna uppstå BETYDLIGT större kostnader än så för att äga en sommarstuga. Både planerade likväl som oförutsedda kostnader...

Efter att själv ha samägt hus själv i många år skulle jag säga NEJ. I er sits låter det som upplagt för strul och osämja.
Hans totala lån uppgår till höga summor. Så glöm 3 %
Han har försökt lösa detta på ett bra sätt. Jag tror han klarar att ordna upp det som bedragaren lurade honom på . Allt är polisanmält och Firman har nu kommit upp med rött utropstecken på finansinspektionen. Bedragaren har lurat folk över hela världen. En internationell bedragare. Så bror A har inte slarvat bort pengarna utan blivit lurad .A gör allt som han kan för att klara sig utan att hamna hos kronofogden.
Jag missupfattade denna
sida ! Jag trodde att det bara var en jurist som svarade mig personligen.
 
Om det finns vuxna barn som är 40+ så kanske det är dags att fundera på om det inte är just dom som ska blandas in?
Finns det någon av nästa generation som vill köpa loss hela fastigheten?
Om familjesämjan är god så kanske det går att lösa det där med sommarvistelse i alla fall. Genom rimlig självkostnashyra.
 
M MagHam skrev:
Om det finns vuxna barn som är 40+ så kanske det är dags att fundera på om det inte är just dom som ska blandas in?
Finns det någon av nästa generation som vill köpa loss hela fastigheten?
Om familjesämjan är god så kanske det går att lösa det där med sommarvistelse i alla fall. Genom rimlig självkostnashyra.
Blev nyss anklagad för att vara förskräcklig då jag ens nämde barnen .
Jag känner att jag inte behöver fler tips nu. Så tack för mig
 
  • Ledsen
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.