Juridik
SågspånPappspikEternit: [citat] Vi pratar mycket riktigt förbi varandra. I dagligt tal används ordet "ärva" i betydelsen få något efter en död person. Även jag använder ordet så, även om det uppenbarligen inte är juridiskt korrekt terminologi. Men jag tackar för förtydligandet, och tänker att jag lär mig något nytt varje dag. (Skulle inte förvåna mig ett dugg om du i gengäld är en sån som kallar
mgranbom: Man får väl hoppas att ett slutgiltigt ultimatum får önskad effekt. Jag var i en liknande situation med en entreprenör som vägrade flytta maskiner och därigenom hindrade andra men när jag meddelade att: kl 13:00 idag kommer jag att begära avhysning via kronofogden försvann hans grejer plötsligt från min tomt. /M
ArneTW: [citat] TS äger 53% av samfällighetsmarken där stugan ligger. Vem har nyckeln till stugan idag? Skicka ut ett meddelande om arbetsdag på samfälligheten och röj och reparera tillsammans med de som dyker upp. Om du vill i hemlighet ta över "ägandet" tar du en stor risk... Om nån av de andra småägarna är advokat/jurist/haverist kan de göra det dyrt och svårt. Skapa en aktiv
Bror9: Måste förtydliga jag har ingen dom som går mina fastigheter emot tvärtom i gränstvist. Har aldrig varit tvist eller oklarhet med rågrannar förutom stugägare som ej är sakägare i andras gränser.(mina yttre gränser)
MetteKson: [citat] Då tror jag att jag förstår jag situationen bättre (rätta mig om jag har fel). Är det idag en stor fastighet med ett nytt större hus och en mindre ödet sommarstugan? Har dottern planer på att stycka fastigheten i två mindre? Gör hon det och sedan säljer den till någon okänd köpare kan hon som du säger inte kontrollera vad som byggs. Då kan ju lösningen vara att du köper
Bror9: Bland de 165 organisationer som fått ”nya” Skogsutredningen på remiss finns många med, men inte Allmänningskogarna i norr som berörs av förslagen i högsta grad. Lite tragikomiskt är också att de sedan 2017 satsat på en gemensam lobbyorganisation ”Allmänningskogars Förbund”. De är nu i alla fall med bland de drygt 220 instanser som fått Strandskyddsutredningen på remiss.
ClasseClas: [citat] Hej, som lekman skulle jag bedöma att stranden ingår i fastigheten. Som jämförelse så ser min strandtomt ut så här: [bild] Sjön är i till vänster i västerläge. Som synes så är det 2 gränspunkter i par mot sjön. De inre är märkta "rm", dvs rör i mark. De gränspunkter som är i strandlinjen är märkta "om", dvs omarkerad gränspunkt. Det finns en poäng att rören inte
Vi Andersson: [citat] Ge bort 2% så berättigar det till rotavdrag...stämpelskatt ca 860 kr gjort liknande..
Suncamp: [citat] Tack för svar! Tydligen har de en rutin i företaget att göra kreditkoll när de lägger upp en som kund. Det var bara det att jag inte är kund än... Så, jag kan släppa det.
Snigla: Ganska bra (men ”snabb”) info om besittningsrätt: https://www.boupplysningen.se/hyra-ut/besittningsskydd
Åsa Lund: Det skickas ju ut underlag till fastighetstaxering med jämna mellanrum, vart tredje år eller så. Vet inte om du förväntas fylla i informationen själv under mellantiden. Ring anonymt till skatteverket?
Kjell_G: Nu på morgonen står pumpen kvar. Tack för svar. Rörläggaren bemötte oron med ”du hör om det kommer en palltruck ...” Inte helt säkert, då jag ofta sover djupt. Är inte helt övertygad om att jag skulle skrämma iväg ett gäng potentiella tjyvar heller. Men det gick som sagt bra. Frågan var hypotetisk, och det var inget nybygge. Äntligen byter vi till en tystare pump
-MH-: Ingen är ansvarig för någon annans egendom i det här fallet. Trädgårdsägaren får laga trädgården, gatubelysningsägaren får laga gatubelysningen och så vidare.
Niklasberglund: [citat] Om du inte har hittat dem redan, så kan jag ordna alla tre åt dig Jag har dem som pdf, så kan inte ladda upp dem. Skicka ett pm så kan vi ordna mailkontakt :)
El-Löken66: [citat] Tala gärna ur skägget. Vet du något, förmedla kunskapen tack.
-MH-: Om vi förutsätter natt gränserna går som de är utritade, så skulle jag vilja svara "ja". Men något rättsfall känner jag inte till. På andra sidan skriver Boverket att attefall skall ligga inom hemfridszon, och den bryts av fastighetsgräns så vitt jag vet.
AndersS: Nja, överlåtande gäller om du t.ex. säljer fastigheten och att du upplyser den nya ägaren om att det finns ett avtalsservitut. Hoppas att jag inte missförstod dig för det du klippt in är det jag förklarar att avtalsservituter även gäller får den nya ägaren. Du äger fortfarande marken.
Avle: Ingen är perfekt och vi måste alla ha någonstans att bo :)
Renoverajämt: [citat] Nej försök inte påstå något fastighetsverket finns ju inte eller... Siten är pro makten så försöker man diskutera fel ämne portas man
pmd: [citat] Det borde väl vara deras problem och inte byggnadsnämndens? Jag upptäckte nyss att det finns en egen tråd om energideklaration så jag ber om ursäkt för att ha dragit upp frågan här. Jag fortsätter i den tråden.
Derbyboy: Känner bara att det ska bli rätt. Hade jag velat byggfuska så hade jag nog kunnat skita i bygglov från första början. Men mina barn ska trots allt springa under den där avväxlingen så det känns som att jag ska följa reglementet från A till Ö. Spontant känns det väldigt konstigt att beräkningarna ska göras på nytt när allt är klart. En rimligare tågordningen hade väl isf
pmd: [citat] Det är ett bra framsteg att din granne har tagit på sig ansvaret för återställning av din uppfart, men det betyder inte att det kommer att bli problemfritt att få honom att stå för det. Han verkar av dina inlägg att döma vara en lite hal typ, så vänta med att jubla tills han har undertecknat pappret du tänker skriva. Du har dock ett rätt bra förhandlingsläge i och med att
Aikon21: Hej alla och stort tack till er som har engagerats i min fråga. Jag har fått både tips och idéer på saker jag ska tänka på och eller ta hänsyn till. Det är drygt ett år kvar tills huset ska stå klart men vägen lär ju så klart anläggas redan vid markarbetet. Vi har dock bestämt oss för en max bredd på 4 m inkl. släntfoten på varsin sida av körbanan. Om det går att göra
Mazdarune: [citat] Sambons föräldrar skriver att ev. arv är enskild egendom i ett litet testamente.
Harald Blåtumme: Verkar dumt att planera större renoveringar på ett hus man tänker flytta ifrån. Nya ägaren kan prioritera helt annorlunda åtgärder och hur dessa värderas ser man inte förrän resultatet är klart vilket blir i framtiden...
Dublin: Det finns lite skrivet här: https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/bostad/besittningsskydd/ Jag har bekanta som gjort som det står, dvs tecknat en separat överenskommelse om att avstå besittningsskyddet när de hyr ut ett attefallshus.