Såg för ett tag sen på detaljplanen för kommunen att nästan halva tomten ligger inom detaljplanen och resten alltså utanför, och är där markerad som park/plantering. Se bifogad bild för plan. Tomtgränsen har jag rödmarkerat och den feta halvstreckade linjen är gräns för detaljplan. Jag antar att man när detaljplanen antogs på sjuttiotalet hade för avsikt att knyta ihop lekplatsen som har byggts med vägen utanför huset, genom att lösa in en bit av tomten för en stig eller liknande. Jag skrev till kommunen och frågade vad det här här innebar konkret i förhållande till bygglov osv. Frågan löd:

" Vad jag kan se på detaljplanekartan för området så går gränsen för det detaljplanerade området tvärs över tomten, så att ungefär en tredjedel av tomten är inom detaljplan. Denna del är markerad som park/plantering. Hur ska man förhålla sig till detta? Innebär det att de två tredjedelarna av tomten, där bl.a. boningshuset ligger, ej omfattas av detaljplan och den andra gör det? Detta är ju relevant vid byggnation på tomten i förhållande till bygglov o.d."

Varpå svaret blev:
"Din tolkning är helt korrekt. Inom park/plantering får man inte bygga."

Jag frågade vidare:
"Tack för svar. Det område av tomten som enligt planen är park/plantering har aldrig haft någon funktion som sådan och utgör sedan flera decennier en del av trädgården; detaljplanen verkar ju således inte ha genomförts i det avseendet. En annan fråga är alltså om jag förstår det rätt att den andra tredjedelen av tomten, där bl.a. de båda husen är uppförda, ej omfattas av detaljplanen."

Och svaret blev:
"Återigen korrekt tolkning. Planens genomförandetid har gått ut, och med det kommunens skyldighet att lösa in marken som är park/natur. Det är heller inte möjligt för kommunen att tvinga sig till den marken. Med avseende på bygglovskrav har det mindre betydelse eftersom tomten ändå är inom ”sammanhållen bebyggelse” råder bygglovskrav på allt. Det finns heller ingen ”Attefallsrätt” eftersom det inte finns nån detaljplan att strida mot. Det finns ingen begränsning för hur mycket eller hur högt man får bygga på tomten så länge du håller dig 4,5 m eller halva höjden från gränsen."

Det var ett bra tag sedan detta och jag hade glömt bort det då det inte är aktuellt att bygga på den biten, så jag tänkte inte på fråga mer. Men sen slog det mig att jag nog inte riktigt förstod svaren riktigt. Kan någon hjälpa mig bli klok på det här. Får jag eller får jag inte bygga på den delen av tomten som är grön? Vad menas med "Det finns heller ingen ”Attefallsrätt” eftersom det inte finns nån detaljplan att strida mot"? Och vad menas med att jag får bygga hur högt jag vill så länge jag håller mig halva höjden från gränsen? Det sista är intressant då jag funderar på att bygga ut åt öster där marken sluttar neråt och fasadhöjden då kommer att vara högre där än på den västra sidan.

• Detaljplanekarta med halv tomten markerad som park/plantering och röd linje visar tomtgränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.