45 898 läst ·
129 svar
46k läst
129 svar
Tomten är ej enligt ritning
Jag vet, har lyft det tidigareNissens skrev:
Sen kan jag ändå förstå att 6 brunnar på marken man har nyttjanderätt på kan sticka i ögonen, men tills dess att byggaren återkommit med mätningarna så tycker jag man bör sitta ner i båten lite
Anser därmed att rätt väg borde varit "mäta - om 6 brunnar är på marken, ta ett snack med föreningen - om föreningen inte är tillmötesgående, eventuellt kontakta jurist" och inte som fallet är nu, dvs gå igång på något utan konkret material
Men det är ju min åsikt
Till alla som slår sig för bröstet om att inte ha några brunnar på sin egen tomt så låter det ju lite bakvänt. Det är jävligt praktiskt att ha en spolbrunn när det blir stopp
Hur som, i TS fall så är detta jävligt tråkigt. Så många brunnar på så liten yta var ju inte direkt vackert. Förstår till fullo din besvikelse och tycker du gjort helt rätt som tagit kontakt med en jurist. Det kommer ge dig fruktansvärt mkt mer tyngd i dina vidare kontakter med byggherre/säljare.
Kort anekdot: skulle byta ett par oanvända skalbyxor till en av döttrarna förra veckan. När jag kommer till butiken så säger dem: tyvärr, alla sådana byxor är slut så vi kan bara lämna ett tillgodokvitto (giltigt typ 2 månader), eftersom du köpt dem på "rea". Då ringde jag upp frugan som är jurist och då sa hon att det var inte alls "rea", det var ett "kunderbjudande". Jag sa detta till butikspersonalen som direkt bytte fot och gav mig ett presentkort som var giltigt i 2 år istället... Det svängde snabbt bara man använde korrekt terminologi... Haha.
Lycka till TS!
Hur som, i TS fall så är detta jävligt tråkigt. Så många brunnar på så liten yta var ju inte direkt vackert. Förstår till fullo din besvikelse och tycker du gjort helt rätt som tagit kontakt med en jurist. Det kommer ge dig fruktansvärt mkt mer tyngd i dina vidare kontakter med byggherre/säljare.
Kort anekdot: skulle byta ett par oanvända skalbyxor till en av döttrarna förra veckan. När jag kommer till butiken så säger dem: tyvärr, alla sådana byxor är slut så vi kan bara lämna ett tillgodokvitto (giltigt typ 2 månader), eftersom du köpt dem på "rea". Då ringde jag upp frugan som är jurist och då sa hon att det var inte alls "rea", det var ett "kunderbjudande". Jag sa detta till butikspersonalen som direkt bytte fot och gav mig ett presentkort som var giltigt i 2 år istället... Det svängde snabbt bara man använde korrekt terminologi... Haha.
Lycka till TS!
Eller så är det upp till affären i fråga om dom ens vill gå med på ett öppet köp eller inte och isf själva sätter förutsättningarna för detta.
Har nog väldigt lite att göra med om din fru är jurist eller om du använder rätt terminologi...
Har nog väldigt lite att göra med om din fru är jurist eller om du använder rätt terminologi...
Kanske i just det fallet, men jag har märkt vid flera tillfällen i kontakter med tex banker eller dåvarande Televerket att om man råkar använda fel ord har de ingen aning om vad man menar, även fast man förklarar vad man vill.Dizzy84 skrev:
Är det verkligen utrett om inte brunnarna kan flyttas? Det kanske är en ren ekonomisk fråga? Brunnar flyttas hela tiden annars, borde väl gå alldeles utmärkt att göra nu när det ändå pågår markarbeten.
Att inte kunna nyttja sin tomt som man vill är en rejäl inskränkning om inte infon fanns tillgänglig sedan tidigare.
Vi hade en vattenavstängningsventil i gatan som inte fungerade, kommunen kom med en fet grävskopa och gjorde en 2 meter djup krater för att byta den. Om både en häck och ett trädäck ligger i vägen för detta så...
Att inte kunna nyttja sin tomt som man vill är en rejäl inskränkning om inte infon fanns tillgänglig sedan tidigare.
Vi hade en vattenavstängningsventil i gatan som inte fungerade, kommunen kom med en fet grävskopa och gjorde en 2 meter djup krater för att byta den. Om både en häck och ett trädäck ligger i vägen för detta så...
Fast nu värkar det som det inte är hans tomt en då för mig låter konstigt att tomten inte ingår i ett bostadsköp lite konstiga regler Sverige har förstår vitsen med bostadsrätter men att tomt inte ingår är ju helt sjukt speciellt på ett radhus
Klicka här för att svara