När bildades fastigheten? Är det så att fastigheten har bildats innan början av 1900-talet kan det ha gjorts igenom så kallad avsöndring (https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordavsöndring)? Om så är fallet kan gränsen var väldigt dåligt bestämd och den som visas i lantmäteriets kartor kan vara kraftigt missvisande. T.ex. i vårt fall är "förättningsakten" en handskriven sida där det anges mängden areal som avsöndras och från vilken fastighet. Inga kartor eller relationsangivelser finns beskrivna. Sedan dess har vissa av våra gränser reglerats genom förrättningar, men vissa av våra gränser är fortfarande inte ordentligt bestämda, utan där gäller det god grannsämja och om det skulle bli tvist så blir det en dyr förrättning där Lantmäteriet går igenom gamla arkiv av flygfoton och bilder för att bestämma hur gränsen har sett ut igenom tiden.

Då du anger att du inte har fått tillgång till föreningsaktiviteterna så kan det bli svårt att ta reda på hur gammal fastigheten är, men det kanske står i mäklarprospektet.

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
Kan varmt rekommendera karttjänsten som @-MH- skriver om här https://www.byggahus.se/forum/threads/visning-av-graenspunkter-och-graenskvalitet.407988/. Där kan ni åtminstone få en snabb fingervisning av hur bra gränsen är bestämd. Givetvis är det det som står i förrättningsakten som gäller. Men den borde ge en hint om gränsrör finns, etc. I mitt fall så stämmer kartan från en förrättning som gjordes 2000, stämmer inte för en förrättning som gjordes 52 (även om själva gränslinjen stämmer, men gränsrör saknas på kartan), och gränsen som härstammar från original avsöndringen är lika hopplöst definierad som vanligt.

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
Vi köpte inte huset av andra skäl, så jag gick aldrig vidare med tomtundersökningarna. Men jag tackar för alla tips i alla fall! De kan komma till nytta eftersom vi fortsätter leta ställe på landet.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.