4 740 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Jordabalken vs lagen om vattenverksamhet
Så om jag äger vattnet men inte stranden kan jag kräva att arrendeavtal skrivs med stödB nord123 skrev:Äger du vattenområdet själv så skall de ha ditt tillstånd för att anlägga brygga.
Du har rätt att ta arrende typ lägenhetsarrende för intrånget av brygga och båtplatser mm.
Äger du även stranden så ska de även där ha jordägarens tillstånd.
Du bör skriva ett skriftligt arrendeavtal max fem år med index, det vinner båda parter på och höjer värdet på deras stugor.
Obs: Att de måste även ha godkänd strandskyddsdispens men det kan du skriva in i avtalet att det är deras skyldighet att söka och inget du ansvarar för.
OBS jag anger inte vilka källor men stöd finns i jordabalken för detta och detta är inget som ingår i Allemansrätten.
MH får nöja sig med det, vissa ord är inte kopierade från jordabalken här men finns i tusentals texter, orkar inte hänvisa till alla ställen man kan hitta vissa ord. Detta är bara löjligt trams från Mh....Undrar om hen jobbar på lantmäteriet?
jordabalken 3 kap 12 paragrafen andra stycket?
Som trådskapare kan du markera bästa
Absolut lägenhetsarrende för brygga eller för båtplats, eller bägge.J Johank_86 skrev:
Men det gäller att tänka till före innan man skriver. Tänk på att det är du som ställer villkoren och skriver arrendeavtalet . Alternativt att du kan skriva servitut mot ersättning men tänk till före.
Kontakta en jurist kan vara bra..
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-aeger-stranden.407963/#post-4105316
Det mest sannolika är att tomten går ner till strandlinjen, och de har rätt anlägga brygga utan ditt tillstånd, och du kan inte kräva någon ersättning. Nu verkar det på bilden som om bryggan var där redan vid avstyckning?
Det mest sannolika är att tomten går ner till strandlinjen, och de har rätt anlägga brygga utan ditt tillstånd, och du kan inte kräva någon ersättning. Nu verkar det på bilden som om bryggan var där redan vid avstyckning?
Är vattenområdet omnämnt i förrättnings akten?
Allra oftast är det nämligen så att tomterna aldrig styckas ända mot vattenlinjen man låter markägaren behålla en remsa mellan tomt och vattenlinje. En remsa som ställer till med mycket bråk och dispyter med alla inklusive kommun och länsstyrelse med misstanke om strandskyddsbrott.
Som jag förstått var det för att tomterna ej ska ha rätt till vatten området, fisket, lertäkter byns vägar mm eller andra rättigheter som kan följa med om vattenområdet är samfällt. I så fall skulle tomterna kunna kräva del i byns samfällda nyttigheter som tomterna ej har behov av.
Fisket var ju betydelsefullt därför var strandrätten för stamfastigheterna viktigt för att kunna fortsätta bedriva fiske och ha till gång till båt och brygga i byns fiskevatten som oftast ej var delat utan fisket tillhörde hela byar.
Nu har jag ingen annan än egna tankar förutom vissa minnen i huvudet som jag inte tänker lista upp källor till. Bara så att viktigpetter Mh vet.
Allra oftast är det nämligen så att tomterna aldrig styckas ända mot vattenlinjen man låter markägaren behålla en remsa mellan tomt och vattenlinje. En remsa som ställer till med mycket bråk och dispyter med alla inklusive kommun och länsstyrelse med misstanke om strandskyddsbrott.
Som jag förstått var det för att tomterna ej ska ha rätt till vatten området, fisket, lertäkter byns vägar mm eller andra rättigheter som kan följa med om vattenområdet är samfällt. I så fall skulle tomterna kunna kräva del i byns samfällda nyttigheter som tomterna ej har behov av.
Fisket var ju betydelsefullt därför var strandrätten för stamfastigheterna viktigt för att kunna fortsätta bedriva fiske och ha till gång till båt och brygga i byns fiskevatten som oftast ej var delat utan fisket tillhörde hela byar.
Nu har jag ingen annan än egna tankar förutom vissa minnen i huvudet som jag inte tänker lista upp källor till. Bara så att viktigpetter Mh vet.
Redigerat:
Är det så att tomterna går ut i vattnet eller mot vattenlinjen vid normalt vatten stånd så kan det vara tveksamt . Hur är förhållandena idag?.
När styckades tomterna av vilket år? har de bryggor idag?
Har de frågat dig?
Vad står det i förrättningsakten har de servitut eller ingår vatten område.
Tolkar det som att de äger tomt mot vatten linjen. då kan det vara svårt att göra något om det inte är stora bryggor eller att du lider skada på något sätt?
Eller ?
Vad är problemet?
När styckades tomterna av vilket år? har de bryggor idag?
Har de frågat dig?
Vad står det i förrättningsakten har de servitut eller ingår vatten område.
Tolkar det som att de äger tomt mot vatten linjen. då kan det vara svårt att göra något om det inte är stora bryggor eller att du lider skada på något sätt?
Eller ?
Vad är problemet?
Bra om du anger källa på ovan så att vi kan kolla var du kopierat ifrån och att du inte hittar på själv.M -MH- skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Sluta, @nord123. Tar man en text som någon annan skrivit så hänvisar man allra minst till källan. Är texten bra nog att kopiera är den typen av hyfs det minsta författaren förtjänar.
Att du plockat fram bra underlag till TS är det ingen som bestrider, så fastna inte i en ohållbar position om citathantering.
Edit: missade att tråden var flera dagar gammal. Trodde det var heta känslor nu, inte att det var förra veckan...
Att du plockat fram bra underlag till TS är det ingen som bestrider, så fastna inte i en ohållbar position om citathantering.
Edit: missade att tråden var flera dagar gammal. Trodde det var heta känslor nu, inte att det var förra veckan...
Klicka här för att svara