Juridik
Dublin: Det finns lite skrivet här: https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/avtal-hyrestid-och-uppsagning/bostad/besittningsskydd/ Jag har bekanta som gjort som det står, dvs tecknat en separat överenskommelse om att avstå besittningsskyddet när de hyr ut ett attefallshus.
Räknenisse: [citat] Byggnadsnämnden sysslar med myndighetsutövning, dvs. lovgivning, tillsyn etc. De verksamheter där kommunen agerar som fastighetsägare, byggherre, exploatör etc. måste läggas under en annan nämnd. (ofta kallad något med samhällsbyggnad e.dyl.) BN har samma roll mot den nämndens verksamhet som mot vilken annan aktör som helst. Den ena myndigheten har tillsyn över den andra
Huruvida: [citat] IM gör anteckning i inskrivningsdelen om talan har väckts. När en dom har vunnit laga kraft är det upp till domstolen att anmäla det till IM, 19 kap. 29 § 1 st. p 5 JB.
Workingclasshero: Min brevlåda sitter på ett rör med gamnacke, så varje gång plogbilen kommer så vrids postlådan ut över diket. Röret äter sig ner i marken vartefter så ibland får jag en påminnelse från posten om att den sitter på fel höjd :-)
Workingclasshero: Vems är vägen? Vem har anlagt vägen? Hur ser ett eventuellt servitut ut?
hempularen: Med den skrivning du har så är jag ganska övertygad om att du har rätt till skadestånd för förseningen. Men då bara för verifierade extrakostnader. Du kan inte ensidigt ex. dra av det från köpesumman vid tillträdet. Bara om ni är överens om det.
thomasse: [citat] Skickat PM.
Korkeken: Vi köpte till fastpris en installation av en produkt. De anlitade en underkonsult till uppdraget som verkligen misskött sig. Jobbade halvtid, dök inte upp, mm. Nu är det smågrejer som behövs fixas, bland annat ett slutbesiktningsprotokoll. Nu hävdar entreprenaden att de bara kan skicka underleverantörer som skulle kommit men som surprice inte dykt upp. Kan jag hävda att de måste skicka
Rampage2216: [citat] Jo det kan man givetvis göra. Det var några som blandade ihop olika rättsförhållanden. Det TS inte hade fått göra är att kasta sakerna eller vägra lämna tillbaka dem. Men bara för att någon lämnat kvar saker betyder inte att de har rätten att komma och gå som dem vill.
WMartin: [citat] Japp. Precis som alla andras kommentarer än så länge, då ingen har fått se ritning eller kontrakt, så jag är i gott sällskap.
petersthlm: Tack alla för era snabba svar. För kommande trådläsare så verkar man f.n. hitta MÖD:s vägledande domar i denna länk. Välj "Mark- och miljööverdomstolen (MÖD)" och sök. https://rattsinfosok.domstol.se/lagrummet/index.jsp
harry73: Men om det nu är arrendetomt, är det köparen som gäller och därmed lite annorlunda än fastighetsköp. Men det är fortfarande viktigt att själv besiktiga skadan.
Håbbe01: Jag delar min med granne men utan GA utan enbart ett avtal mellan oss att dela på ev. kostnader. Detta för att underlätta då vi gick ur vår GA med gemensam kraschad anläggning för samtliga 5 fastigheter. Grannen fick ej plats med något på sin tomt så är hon jävligt sexig :) Så håller med MagHam aldrig mer GA för avlopp
Claes Sörmland: [citat] OK, då bör ni juridiskt hävda att slamavskiljarna inte är en del av GAn. De ingår alltså inte i utförandet av GAn. Hävda att de är i privat ägo av respektive fastighetsägare och en del av entreprenaden för respektive husbygge. Därmed så hävdar ni också att konsumenttjänstlagens 10 år gäller för deras installation. Är de felanlagda, t ex för små (FANNs BDT-variant t
Prophet85: [citat] [citat] Helt underbart Tobias! Det var precis detta som jag ville veta. Tack!
Jonatan79: Skuldebrev till den som satsar mest på mellanskillnaden, 50/50 ägande.
merbanan: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/fackmaessigt-fackmannamaessigt.343371/ "Uttrycket fackmannamässigt är inte definierbart och används inte i domstol." Hursom, mina stadgarna säger att förändringar/underhåll alltid skall utföras på ett fackmässigt sätt. Dvs slutresultatet skall bli enligt den standard en branch håller sig till. Detta är nog vad en domstol skulle förhålla
Takläggare: [citat] Bra att skriva papper, samäganderätten är bland dom svagaste lagar vi har. Lånar man tillsammans men en betalar bara lånet så kan man hävda bort samäganderätten, den andra kanske handlade mat i stället, på så sätt lurad. Man kan hävda att man låna bara pengar av sin andra part , då utgör det ett lån som man kan ha återbetalt osv. ännu en gång har man återsatt
BeaumontX: [citat] Mellan två näringsidkare eller två privatpersoner är preskriptionstiden tio år. Så tre år får nog anses ganska kort i sammanhanget ändå. [citat] Som alltid är det svårt att ge en helhetsbedömning när man inte har all fakta i ärendet. Att begära specifikation, både på gamla och nya fakturor, i ett sådant läge låter som en bra idé. Däremot kan jag se flera scenarion
Naturliv: Tack för alla svar! Det var informativa inlägg som har gjort det tydligare för mig och det känns bra att det verkar finnas möjlighet till lite enklare gemensamma lösningar.
harry73: Du har 5 gränspunkter: 10 rs (rör i sten) 11 ds (dubb i sten) 12 ds (dubb i sten) 13 ds (dubb i sten) 14 ds (dubb i sten) Jag tror att du misstolkar 4:an i punkt 14 och tokar den som H
S.Kire: [citat] Ja det som måste redas ut är gränsdragningen mellan oss och dem. Vår tanke är att låta husleverantören förbereda installationerna enligt ritningen från deras köksleverantör. Missas ett uttag till diskmaskinen så ligger ju detta på husleverantören men är uttaget placerat rätt enligt deras ritning så ligger det på oss om det inte passar mot vårt kök resonerar jag. Det
Taxture: Tänk på att nu riskerar att förmånsbeskattas för ert boende...... inte säkert att det blir lönsamt att bo där själv
-MH-: Kan de ha skjutit på TS andel av utförandet till dess att TS ansluter sig? Verkar ju underligt i och för sig?
Claes Sörmland: [citat] Det finns nog en och annan politiker som drömmer om det och det lobbas för det via de rödgröna påverkansorganisationerna: https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/vaxla-till-klimatskatt-pa-bostader Så du kan nog ha rätt i att det blir utvecklingen.
Masse 59: Hej! Välkommen till klubben för usla/försenade badrumsrenoveringar... Vårt gamla badrum började man riva den 13 Januari 2020. Det blev till slut ett ” klart” badrum, men med så många fel och brister att man var tvungen att riva HELA badrummet en gång till, och i skrivande stund 23 Januari 2021 är 2’a uppbyggnaden av badrummet, tro det eller ej, inte varken klart, eller slut
Marcus_L: [citat] Jag flyttad in i nyproduktion av JM 2019. Allt var väldigt bra städat. Skyddspapp var utrullad på golvet så att man kunde gå på den när man flyttade in utan att ta av sig skorna, välkomstpaket lämnat på diskbänken med torkhandduk, diskmedel, diskborste, möbeltassar, soppåsar m.m. [citat] Vad tråkigt! Självklart önskar man sig ett felfritt boende, När jag flyttade in så