23 632 läst ·
79 svar
24k läst
79 svar
Att låta en vän skriva sig på din fastighet...
Sida 1 av 6
Jag har en vän som frågat mig om han får skriva sig på min obebyggda fastighet, dvs bara sätta upp en brevlåda där. Nu vet jag att detta är olagligt av honom, sedan ett par år tillbaka (ny lag), men det är väl inte olagligt av mig att tillåta detta, vad jag förstått. Frågan är bara om det kan medföra några problem för mig framöver...?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Finns ju en del trådar där folk har bekymmer för att andra har skrivit sig på deras gatuadresser, allt från att kronofogden ringer på dörren till att lokala "MC-gäng" letar efter den som är skriven där. För den som vill gå vidare när de upptäcker att ingen bor på den uppgivna adressen är det nog inte svårt att hitta att du äger fastigheten och då söka upp dig där du bor i stället.Q qrt skrev:Jag har en vän som frågat mig om han får skriva sig på min obebyggda fastighet, dvs bara sätta upp en brevlåda där. Nu vet jag att detta är olagligt av honom, sedan ett par år tillbaka (ny lag), men det är väl inte olagligt av mig att tillåta detta, vad jag förstått. Frågan är bara om det kan medföra några problem för mig framöver...?
Kan man skriva sig på en fastighet där det inte finns möjlighet att bo, eller ska han bo i husvagn? Vad är anledningen till att han vill göra detta trots att han vet att det är olagligt?Q qrt skrev:Jag har en vän som frågat mig om han får skriva sig på min obebyggda fastighet, dvs bara sätta upp en brevlåda där. Nu vet jag att detta är olagligt av honom, sedan ett par år tillbaka (ny lag), men det är väl inte olagligt av mig att tillåta detta, vad jag förstått. Frågan är bara om det kan medföra några problem för mig framöver...?
Detta är några av problemen vi har med en som skrev sig hos mina föräldrar, dock hus. Så tänk på det om du ska bygga.
- Kronofogden knackar på (de var iallafall vettiga och fattade vad de handla om)
- Hundratals brev, skuldbrev, domstolar skolan och alla myndigheter man inte visste om.
- Lustigt folk som kör förbi för att se om han befinner sig där.
Just nu uppe i drygt 4 års tjabb med skatteverket, polisanmält och säkerligen gjort runt 150-200 anmälningar till skatteverket. Men de händer inget då de påstår att de måste prata med honom. Han bor troligtvis i ett tält i skogen då han inte vågar visa sig för sina kamrater.
Mitt tips NEEEEEJJJJJ.
- Kronofogden knackar på (de var iallafall vettiga och fattade vad de handla om)
- Hundratals brev, skuldbrev, domstolar skolan och alla myndigheter man inte visste om.
- Lustigt folk som kör förbi för att se om han befinner sig där.
Just nu uppe i drygt 4 års tjabb med skatteverket, polisanmält och säkerligen gjort runt 150-200 anmälningar till skatteverket. Men de händer inget då de påstår att de måste prata med honom. Han bor troligtvis i ett tält i skogen då han inte vågar visa sig för sina kamrater.
Mitt tips NEEEEEJJJJJ.
Det finns bara vissa anledningar.M MetteKson skrev:
- Han har barn men bor ihop med mamman, således bor han på annan adress och mamman får mer bidrag
- Han är jagad av ganska oärliga människor.
- Han vill komma undan polis eller annat folk.
Jag tänker också så, men eftersom TS ändå inte verkar helt emot idéen tänkte jag att det kanske finns någon ”vettig” avsikt, trots att det inte är lagligt. En dålig idé är det i alla fall.Rkarlsson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har inga problem med att de söker upp mig. Menar du att de skulle förväxla mig med min vän, och att jag skulle kunna råka illa ut pga det...?BirgitS skrev:
Finns ju en del trådar där folk har bekymmer för att andra har skrivit sig på deras gatuadresser, allt från att kronofogden ringer på dörren till att lokala "MC-gäng" letar efter den som är skriven där. För den som vill gå vidare när de upptäcker att ingen bor på den uppgivna adressen är det nog inte svårt att hitta att du äger fastigheten och då söka upp dig där du bor i stället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Jag har en annan erfarenhet.Rkarlsson skrev:
Dom brukar dessutom vara väldigt snabba på att höra av sig när dom fått för sig att någon borde betala mera skatt för att sedan lämna hela bevisbördan för att det inte är så på den som dom tror betalat för lite skatt.
Kronkalle var där. Gick in och såg hur det såg ut och sa - Här bor inte "namn". Då inget överhuvudtaget tyder på att en yngre människa bodde där.N Niq skrev:
Men de skickar fortfarande brev dit.
Skatteverket har aldrig någonsin hört av sig om att luska om hyra. Förstår inte ens varför de skulle göra det om du inte plötsligt börjar få in en summa motsvarande hyra samma datum varje månad.