2 049 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Hur ska vi gå vidare med ett kontrakt.
Ägs och säljs av privatperson alltså? Det är bättre för er att köpa av en privatperson pga garantier. Ett AB kan man lägga ner om det visar sig finnas byggfel. Se till att dom har en bra byggförsäkring.
Byggaren vill inte känna tidspress. Samtidigt känns ni lite "tidspressade" då du skriver att ni inte vill "slösa ett 1/2 år" Finns risk att det är svårt att lösa den ekvationen.
Säg att byggaren har mycket att göra i jobbet, trillar ner från en steg, får en sjuk släkting osv. Är ni då beredd att vänta och kanske "slösa bort" 1-2år?
Varför inte be att få köpa tomten och anlita honom som byggare och att ni själva sen beställer huset. Det är ju det ni praktiken gör oavsett vad man sätter för peng på de olika delarna.
Säg att byggaren har mycket att göra i jobbet, trillar ner från en steg, får en sjuk släkting osv. Är ni då beredd att vänta och kanske "slösa bort" 1-2år?
Varför inte be att få köpa tomten och anlita honom som byggare och att ni själva sen beställer huset. Det är ju det ni praktiken gör oavsett vad man sätter för peng på de olika delarna.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag menade varför ni inte avtalsmässigt konstruerar det som att ni först köper marken, sedan gör ett annat avtal om att han på ert uppdrag bygger det hus ni önskar.G Graddde skrev:
Det går att skriva båda avtalen samtidigt så han vet att han kommer få göra bygget om det är det som är viktigt.
Tack för alla svar. Ska boka in ett möte nästa vecka då vi kan tala om hur vi känner och att vi vill skriva någon form av kontrakt som kan binda oss till huset när det blir klart. Jag hoppas bara att dem tar det bra och samarbetar med oss.
Alltså.. jag var rätt säker på att Älvsbyhus endast sålde hus på totalentreprenad... Men det är kanske något jag drömt. Isåfall ska du ju skriva avtal med älvsbyhus. Garantier och liknade kan bli besvärligt om det är ett företagsom köpt huset av älvsbyhus. Isåfall så tillämpas köplagen lite annorlunda nämligen och du som privatperson kan stå där med svarte petter när bolaget du köpt huset av sätts i konkurs.
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Jag skulle se till att få det skriftligt, annars skulle jag också vara orolig innan allt är klart! (flera år?) Och ändå kanske allt grusas... Blir det inget skriftligt kontrakt, så backa ur. Det kan ju mycket väl bli så att det blir ännu mer bortkastad tid.
Blir det inget skriftligt kontrakt så har ni ju dragit lärdom av detta. En husaffär är en stor affär som många inte gör så ofta så då vill man ju ha en sån affär så problemfri som möjligt.
Blir det inget skriftligt kontrakt så har ni ju dragit lärdom av detta. En husaffär är en stor affär som många inte gör så ofta så då vill man ju ha en sån affär så problemfri som möjligt.
Klicka här för att svara