Enligt inlägg #64 har markägaren över vars mark vägen går (förutom över den nya grannens mark) bott där i bara 13 år. Jag har tolkat läget som att det är den markägaren som styckade av tomten som den nya grannen köpte.K karlmb skrev:
Den muntliga traditionen om vägen känns alltså lite skakig, och blir väl något svår att spåra bakåt i tiden för att kunna fastslå att ett muntligt servitut avtalades mellan berörda fastigheters ägare för cirka hundra år sen. Det är åtminstone så jag tror att Lantmäteriet resonerade.
Lantmäteriet kunde inte gärna bara strunta i en begäran om en förrättning. Något sätt att fastslå att ett gammalt muntligt servitut existerade fanns ändå knappast utan att skapa ett officialservitut, vilket ju var det som skedde.
TS och ägaren av marken som vägen går över borde ha skrivit ett avtalsservitut när TS köpte sin tomt och sen skrivit in det hos Lantmäteriet. När det gäller mark bör man ha det mesta skriftligt.
Precis, så de har inte följt vad som troligen står i markavtalet och bör därför vara intresserade av att hjälpa till.P pmd skrev:
Den muntliga traditionen är ju styrkt av hur det ser ut på platsen.P pmd skrev:Enligt inlägg #64 har markägaren över vars mark vägen går (förutom över den nya grannens mark) bott där i bara 13 år. Jag har tolkat läget som att det är den markägaren som styckade av tomten som den nya grannen köpte.
Den muntliga traditionen om vägen känns alltså lite skakig, och blir väl något svår att spåra bakåt i tiden för att kunna fastslå att ett muntligt servitut avtalades mellan berörda fastigheters ägare för cirka hundra år sen. Det är åtminstone så jag tror att Lantmäteriet resonerade.
Lantmäteriet kunde inte gärna bara strunta i en begäran om en förrättning. Något sätt att fastslå att ett gammalt muntligt servitut existerade fanns ändå knappast utan att skapa ett officialservitut, vilket ju var det som skedde.
TS och ägaren av marken som vägen går över borde ha skrivit ett avtalsservitut när TS köpte sin tomt och sen skrivit in det hos Lantmäteriet. När det gäller mark bör man ha det mesta skriftligt.
Eftersom du erkänner att TS fastighet nog har haft en utfartsväg hela tiden så är det ju ingen raketforskning att det funnits ett ursprungligt muntligt avtal från början.
Det har förts vidare från säljare till köpare för de 2 fastigherna och vad jag förstått finns det inga tecken på att där funnits någon oenighet om var man ska köra.
Givetvis kan en ny ägare tycka att det är bra att ha det på papper men då får man också stå för kostnaden själv, och det tycks ju iaf lantmätarn hålla med om...
Visst är det mycket troligt att det en gång för cirka hundra år sen träffades ett muntligt avtal om vägen, men om det har förts vidare är inte helt självklart. Även om ingen osämja har funnits om väganvändningen så tror jag att om man hade frågat berörda parter innan grannen från helvetet dök upp så hade man fått ett svar i stil med "så har vi alltid gjort" och inget mer detaljerat än så.
Det räcker kanske för att kallas ett muntligt servitut, men vad skulle Lantmäteriet ha gjort med det, och vad hade det kostat?
Såvitt jag har förstått så ville inte den nya grannen ha någon trafik alls över sin tomt, så det var TS som blev tvungen att kontakta Lantmäteriet för att få en förrättning gjord. TS kan väl bekräfta eller dementera så vi vet hur det gick till?
Det räcker kanske för att kallas ett muntligt servitut, men vad skulle Lantmäteriet ha gjort med det, och vad hade det kostat?
Såvitt jag har förstått så ville inte den nya grannen ha någon trafik alls över sin tomt, så det var TS som blev tvungen att kontakta Lantmäteriet för att få en förrättning gjord. TS kan väl bekräfta eller dementera så vi vet hur det gick till?
Du kan inte kräva att någon av grannarna ska plantera en häck mellan deras tomtgräns, som jag tolkar att den horisontella gränsen där du ritat ut häcken är. Ju hr ju däremot gott om plats att plantera Häcken på din egen mark strax innanför tomtgräns (den vertikala som gränsar till dig) vilket också borde ge betydligt bättre insynsskydd än den häck som du föreslagit. Enda öppningen blir ju då för infarten, ca 4 m i bredd.