R Rolle85 skrev:
Nu ska deklarationen göras. Fortfarande så att man inte kan göra avdrag för något om man jobbat hemma de senaste 6 månaderna? Min arbetsgivare krävde att alla jobbar hemifrån.
https://www.skatteverket.se/infotillprivatpersoner

Specifikt om arbetsrum från länken ovan;

"Arbetsrum eller arbetsyta hemma
Om du har gjort i ordning ett särskilt rum eller en del av ett rum hemma bara för att jobba i, har du som regel inte heller rätt till avdrag. Skulle din arbetsgivare hyra ett rum någon annanstans åt dig är det inte någon förmån du behöver betala skatt för. Om du hyr ut ett rum eller en yta hemma hos dig själv till arbetsgivaren räknas ersättningen oftast som lön, även om utrymmet används för att jobba i. Om du själv hyr ett särskilt arbetsrum kan du ha rätt till avdrag, men då krävs det till exempel att du bara jobbar där och att rummet eller lokalen ligger utanför ditt hem."
 
R Rolle85 skrev:
Men avdrag för skärmar, tangentbord, nätverksdragning, kontorsstol, skrivbord osv då?
Har du varit tvungen att köpa alla dom sakerna själv? Jag jobbar hemifrån sen ett år tillbaks och har kunnat hämta en extra skärm, tangentbord, mus, kontorsstol, etc på jobbet. Nackdelen är att jag inte kan jobba på kontoret eftersom det inte finns några prylar där...
 
R Rolle85 skrev:
Men avdrag för skärmar, tangentbord, nätverksdragning, kontorsstol, skrivbord osv då?
Det är faktiskt arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön för arbetstagaren är bra. Vad säger/gör din arbetsgivare?
 
useless useless skrev:
Har du varit tvungen att köpa alla dom sakerna själv? Jag jobbar hemifrån sen ett år tillbaks och har kunnat hämta en extra skärm, tangentbord, mus, kontorsstol, etc på jobbet. Nackdelen är att jag inte kan jobba på kontoret eftersom det inte finns några prylar där...
Samma här plus att jag köpt höj- och sänkbart skrivbord för hemmabruk på arbetsgivarens bekostnad.
 
Arbetsgivaren har fortfarande arbetsmiljöansvar när man arbetar hemma och ska ge riktlinjer och förutsättningar för att kunna utföra arbetet.
 
R Rolle85 skrev:
Men avdrag för skärmar, tangentbord, nätverksdragning, kontorsstol, skrivbord osv då?
Det är arbetsgivarens ansvar att se till att du tillgång till sånt. På min arbetsplats får vi låna hem den utrustning vi behöver, skärmar, skrivbord och dylikt. Har läst att Skatteverket inte godtar om man har köpt in dessa själv för att kunna jobba, det ska arbetsgivaren bistå med...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.