L larka742 skrev:
Jag förstår inte riktigt logiken,
å ena sidan....säljaren kan inte lastas om något händer.
Å andra sidan - har man rätt att dra tillbaka affären.
Går det ihop?

Om man släppt ansvaret, och saken juridiskt sett gått vidare - med vilket lagstöd kan man ta tillbaka köpet då?
Det är en massa gissningar i tråden, rimligt osv. Men vad finns det för lagstöd...?

Vad gäller om TS får bud som är bättre än nuvarande....ska TS få extra betalt, eller ska den nuvarande ägaren få mer pengar tillbaka?

Jag kan hålla med om mycket att man tycker har rätt att göra si eller så, men är det verkligen någon som vet vad som verkligen gäller?
Jag vet vad ger råd om - jag är jurist och är yrkesverksam inom affärsjuridik. Det jag skriver är inga gissningar.

Förenklat ska köparen ska göra två saker: betala priset och avhämta eller ta emot varan (dvs ta varan i besittning/lämna över kontrollen av varan). Säljaren ska ta emot betalning och leverera varan eller ställa den för upphämtning, dvs medverka till att köparen kan få varan i besittning. Köparen har inte fullföljt köpet. Köparen och säljaren hade ju avtalat om upphämtning. Lagstöd för detta? Köplagen alternativt allmän avtalsrätt.

Som tidigare sagts har säljaren sannolikt ingen rätt att dumpa saker på kommunens mark. Tänk om vi alla gjorde så "japp, nu e skräpet på kommunens mark, då e re kommunens problem". Givetvis kan säljaren hållas ansvarig för detta. Om vi kopplar bort den detaljen, hade säljaren accepterat att såld vara står kvar på hans tomt? Sannolikt inte. Kvarstår att häva köpet.

Svaret på din sista fråga är nej. Vad som händer när man häver ett köp är att säljarens och köparens "prestationer ska återgå", dvs köparen få tillbaka sin vara och säljaren få tillbaka sina pengar, som om försäljningen inte ägt rum. Här är det köparen som brustit och därför kan säljaren göra avdrag på köpeskillingen om värdeminskning skett som en direkt följd av köparens agerande. Om säljaren säljer varan till en ny köpare är det en transaktion som är helt frikopplad från tidigare köpare så skulle han få mer har tidigare köpare inget med den saken att göra. Säljaren säljer ju inte varan som ombud åt den förste köparen, eller hur?

Nu hinner jag inte med mer att gräva i detta. Jag behöver lappa småbarnsbyxor.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Ok, såhär blir det när man nattar barn och skriver på forum samtidigt; givetvis är det köparen som ska få sina pengar åter och säljaren sin vara åter (inte korrekt ovan).

Nu måste jag vidare här när kidsen sover.

P
Bara några dagar kvar innan det rekommenderade brevet sänds åter till mig pga av att det inte är uthämtat. Har även sänt infon via mail och sms(som jag fått leveransbekräftelse på). Är det bara att sälja varan sen, även om han inte löst ut brevet?

Ja, om du skickat till korrekt person på korrekt adress gäller även ett ej uthämtat rekommenderat brev som att du delgivit mottagaren. Behåll inlämningskvittot.

• Gilla
Mbjorkman
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Ja, om du skickat till korrekt person på korrekt adress gäller även ett ej uthämtat rekommenderat brev som att du delgivit mottagaren. Behåll inlämningskvittot.
är det verkligen så? Hos kronofogden är man inte delgiven förrän man skrivit på kvittot och hämtat ut försändelsen.

Det gäller vid vräkning av hyresgäst vet jag av erfarenhet, så min kommentar är väl mer ett antagande att det samma gäller vid andra privata affärsuppgörelser.

• Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
Man kan väl upp nå en status av att ha "gjort allt man kan" för att nå den andra avtalsparten.
Vilket inte är samma som att denne blivit delgiven, men beroende på vad ärendet handlar om kan det ge frihet att agera i brist på möjlighet att nå motparten.
Tror de exakta kraven på hur någon ska kontaktas/informeras kan variera utifrån vilken lagstiftning det gäller och vilken åtgärd som ska genomföras.

Ts har gjort vad han kan, jag skulle inte bry mig mer annat än att jag skulle spara köpeskillingen om köparen kommer och vill ha den men beteendet tyder ju på att denne skiter i det hela och så även slantarna.

P
Lite återkoppling, varan är såld till ny köpare. Pengar återbetalade till första köparen med ett avdrag om dryga tusenlappen.

Första köparen har fortfarande inte gett något livstecken (trots att han verkar leva), han löste aldrig ut det rekommenderade brevet. Jag skickade samma information på sms och Mail. Men ingen återkoppling från köparen, så jag utgår från att han är nöjd med ”uppgörelsen”.

Det är i alla fall skönt att fått bort varan från kommunal mark.

Märkligt beteende, köpa något och betala för det, lova att hämta det inom några veckor och inte höra av sig på nästan ett år.

• Gilla
LG1 och 12 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.