T
I Ingdim skrev:
Men vem har sagt att barnen vill köpa stugan nu. Det är ju deras blivande arv och jag för min del tror att han kommer att klars det. Dessutom kommer banken att först höra om vi kan överta lånen. De kan inte sälja hela sommarstugan utan att fråga delägarna om de kan överta lånen.
Jag ville ha hjälp med att skriva något avtal med bror B där han säger att det är hans skuld och att han ska ta ansvar för att betala tillbaka. Lånet tas ju på hela stugan men han äger 1/3.
Samt att vi kommer att betala de resterande pengarna som återstår om han inte klarar att betala allt.Då kommer han att gå miste om motsvarande ägande av stugan.
Jag ville ha tips på hur man formulerar det.
Men jag vill inte diskutera mer i detta forum.
Så jag tackar för alla tips.
Då antar jag att banklånet endast är på Max 700.000 kr, för annars får ju ni betala tillbaka mer än vad hans andel i stugan är värd.
Vad det gäller barnen så var det ju du som tog upp detta, jag vet väl inget om hans barn mer än vad du skriver här i forumet.

T TreeView skrev:
Då antar jag att banklånet endast är på Max 700.000 kr, för annars får ju ni betala tillbaka mer än vad hans andel i stugan är värd.
Vad det gäller barnen så var det ju du som tog upp detta, jag vet väl inget om hans barn mer än vad du skriver här i forumet.
Nä men jag fick ett tråkigt svar av den som svarade först. Att vi var förskräckliga som ev ville blanda in barnen och att det var tur att det var förbjudet.

Det bästa rådet är fortfarande att se om ingen av barnen vill köpa ut fastigheten till marknadspris. Då löser sig många problem:
- A får 700' i handen (- reavinstskatt)
- Generationsskifte.
- En ansvarig och intresserad ägare
- Huset behålls i släkten (vilket många kan anse vara värdefullt)

Redigerat:
M MagHam skrev:
Det bästa rådet är fortfarande att se om ingen av barnen vill köpa ut fastigheten till marknadspris. Då löser sig många problem:
- A får 700' i handen (- reavinstskatt)
- Generationsskifte.
- En ansvarig och intresserad ägare
- Huset behålls i släkten (vilket många kan anse vara värdefullt)
Tack för rådet !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.