6 180 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Trädgården utanför tomtgränsen
Sida 1 av 3
Vi är eventuellt spekulanter på ett hus på landet. För oss är en stor trädgård viktigt. Ett objekt vi tittar på har hyfsat stor trädgård, det eventuella problemet är att en del av trädgården ligger inte inom tomtgränsen, utan på en grannfastighet (åkermark). Enligt alla kartor jag lyckats uppbåda så går tomtgränsen där den går idag, förrättningsakt har jag inte kunnat hitta. Samtidigt kan man se av äldre flygfoton att trädgården, med häck runt, sett ut som den gör i mer än 50 år. Något skriftligt avtal om detta finns inte enligt mäklaren. I mäklarens annons är tomten endast uppgiven till den storlek som är fastighetens gräns, men foton visar hela trädgården.
Min fråga är; finns det något som helst stöd i lag eller praxis för att man har rätt till trädgården som den ligger? Eller kan ägaren till grannfastigheten när som helst bestämma sig för att återta den delen av sin fastighet?
Min fråga är; finns det något som helst stöd i lag eller praxis för att man har rätt till trädgården som den ligger? Eller kan ägaren till grannfastigheten när som helst bestämma sig för att återta den delen av sin fastighet?
Jag tror du har rätt tyvärr. Även om sannolikheten inte är stor, så vill vi nog inte leva med otryggheten. Det var ett sista desperat försök att fråga här, för jag har inte kunnat hitta något som ger stöd för att man har rätt till en trädgård som ligger på annans mark.Claes Sörmland skrev:
Jag kollade vem som äger marken, för att eventuellt kunna göra precis det. Men det visade sig vara ett par danskar utan adress i Sverige. Hade det varit en boende i området hade jag absolut tagit kontakt för att kolla om det gick att lösa. Troligen är biten inte så intressant för lantbrukare då den är krånglig att komma till med större redskap.A ArneTW skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Vad är det för kartor du tittat på då? Allt som baserar sig på Lantmäteriets registerkarta (alltså Hitta, Eniro osv.) kan ha ett visst visningsfel.
Finns det en förrättningskarta i prospektet? Går det att se några gränsmarkeringar i marken? Sådana frågor skulle jag ställa mig mig innan jag gav upp för att jag trodde att trädgården låg på annans mark.
Finns det en förrättningskarta i prospektet? Går det att se några gränsmarkeringar i marken? Sådana frågor skulle jag ställa mig mig innan jag gav upp för att jag trodde att trädgården låg på annans mark.
Klokt!Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för kartor du tittat på då? Allt som baserar sig på Lantmäteriets registerkarta (alltså Hitta, Eniro osv.) kan ha ett visst visningsfel.
Titta efter gränsmarkeringarna i terrängen.
Det finns ingen förrättningskarta i prospektet. När jag kollade på hitta.se upptäckte jag det där med tomten. Letade på Lantmäteriet och hittade lite historiska kartor och flygbilder över området. Det ser ut som om tomten slutar precis bakom huset på en historiks karta jag hittat, vilket stämmer med hitta.se. Å andra sidan finns ännu äldre flygbilder som visar trädgården som den är nu, med gräsmatta inramad av häck bakom huset. Det jag gissar är att när tomten bredvid styckades av så lät man denna fastighet ha sin trädgård lika långt in på åkern, ingen mening att köra några meter längre in med traktorn i ett hörn av åkern. Kanske avtalades detta, men inget finns kvar. Sen har det bara fortsatt så, och alla har varit nöjda.Nötegårdsgubben skrev:
Vi kommer att åka ut och titta på huset, och särskilt titta efter gränsrör
Det går att begära ut förrättningskartan från Lantmäteriet som offentlig handling men det tar någon arbetsdag. Problemet där är att man får ju bara gränsmarkeringarna och deras avstånd sinsemellan och sen får man försöka leta fram dem och mäta i verkligheten. Flygfoton och digitala registerkartor hjälper ju inte om de inte stämmer med fastighetsgränserna. Och är det gamla fastigheter på landet så kan de där gränserna ligga många meter fel. Jag äger två lantliga fastigheter där den digitala registerkartan är skrattretande dålig. T o m formen på fastigheterna stämmer inte.Y yalazy skrev:Det finns ingen förrättningskarta i prospektet. När jag kollade på hitta.se upptäckte jag det där med tomten. Letade på Lantmäteriet och hittade lite historiska kartor och flygbilder över området. Det ser ut som om tomten slutar precis bakom huset på en historiks karta jag hittat, vilket stämmer med hitta.se. Å andra sidan finns ännu äldre flygbilder som visar trädgården som den är nu, med gräsmatta inramad av häck bakom huset. Det jag gissar är att när tomten bredvid styckades av så lät man denna fastighet ha sin trädgård lika långt in på åkern, ingen mening att köra några meter längre in med traktorn i ett hörn av åkern. Kanske avtalades detta, men inget finns kvar. Sen har det bara fortsatt så, och alla har varit nöjda.
Vi kommer att åka ut och titta på huset, och särskilt titta efter gränsrörMen om det inte går att få klara besked om tomten så avstår vi pga osäkerhetsfaktorn.
Aha. Då är vi lite sent ute eftersom visningen är i helgen och det brukar vara avslutad affär inom några dagar härnere. Vi får se hur känslan är på plats, och isf snacka med mäklaren om att ta fram förrättningskartan. Tror dock att anledningen att man inte brytt sig om att göra det är att buden kommer ändåClaes Sörmland skrev:
Det går att begära ut förrättningskartan från Lantmäteriet som offentlig handling men det tar någon arbetsdag. Problemet där är att man får ju bara gränsmarkeringarna och deras avstånd sinsemellan och sen får man försöka leta fram dem och mäta i verkligheten. Flygfoton och digitala registerkartor hjälper ju inte om de inte stämmer med fastighetsgränserna. Och är det gamla fastigheter på landet så kan de där gränserna ligga många meter fel. Jag äger två lantliga fastigheter där den digitala registerkartan är skrattretande dålig. T o m formen på fastigheterna stämmer inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Jag tror att risken att trädgården ligger fel är begränsad då. Hur är det med storleken, verkar den stämma med fastighetens uppgivna area?
Missförstå mig rätt, visst kan Hittas karta visa rätt, men den utgår ifrån en ungefärlig uppgift och även om du skulle hitta tio kartkällor som säger samma sak så är det inte starkare bevis, för de hämtar alla sina uppgifter från samma källa, Lantmäteriets registerkarta, som i sig är ungefärlig.
Prata med mäklaren, det här är faktiskt något vederbörande kan förväntas ha lite koll på. Och om inte (eller oavsett) får du väl ta på de grova skorna och gå ut och se om det går att se några gränsmärken i hörnen – i större delen av landet har ju snön nu dragit sig tillbaka så att det kan tänkas gå att se lättare än nyss.
Missförstå mig rätt, visst kan Hittas karta visa rätt, men den utgår ifrån en ungefärlig uppgift och även om du skulle hitta tio kartkällor som säger samma sak så är det inte starkare bevis, för de hämtar alla sina uppgifter från samma källa, Lantmäteriets registerkarta, som i sig är ungefärlig.
Prata med mäklaren, det här är faktiskt något vederbörande kan förväntas ha lite koll på. Och om inte (eller oavsett) får du väl ta på de grova skorna och gå ut och se om det går att se några gränsmärken i hörnen – i större delen av landet har ju snön nu dragit sig tillbaka så att det kan tänkas gå att se lättare än nyss.
Hade som flera varit inne på begärt ut förrättningskartan samt lyft detta med mäklaren. Om trädgärden har hävdats utanför gränsen borde det ändå inte vara omöjligt att få tag på paret som bor i danmark och lyfta frågan om reglering annars? Men att försöka tvinga till sig marken är inte en bra ide.Y yalazy skrev:Vi är eventuellt spekulanter på ett hus på landet. För oss är en stor trädgård viktigt. Ett objekt vi tittar på har hyfsat stor trädgård, det eventuella problemet är att en del av trädgården ligger inte inom tomtgränsen, utan på en grannfastighet (åkermark). Enligt alla kartor jag lyckats uppbåda så går tomtgränsen där den går idag, förrättningsakt har jag inte kunnat hitta. Samtidigt kan man se av äldre flygfoton att trädgården, med häck runt, sett ut som den gör i mer än 50 år. Något skriftligt avtal om detta finns inte enligt mäklaren. I mäklarens annons är tomten endast uppgiven till den storlek som är fastighetens gräns, men foton visar hela trädgården.
Det behöver inte vara något problem i praktiken. Vårt förra hus låg på en liten kulle med åkrar och fält runt. Vi ägde formellt en mindre del av kullen, men sedan länge hade den använts som både trädgård och vedodling för huset. För att vara säkra kollade vi med de olika ägarna till kullen. En tyckte att det var bra att vi gallrade och gjorde ved av träden och den andra fick vi jobba för att övertyga om att han verkligen ägde mark där. Det kan mycket väl bli så för er också.
Ring dansken? Danskar kan vara rätt trevligaY yalazy skrev:Jag kollade vem som äger marken, för att eventuellt kunna göra precis det. Men det visade sig vara ett par danskar utan adress i Sverige. Hade det varit en boende i området hade jag absolut tagit kontakt för att kolla om det gick att lösa. Troligen är biten inte så intressant för lantbrukare då den är krånglig att komma till med större redskap.