P
P-KAR: De fel som lämnades utan åtgärd tog jag in externa offerter för att få en uppfattning om vilka kostnader det faktiskt handlade om. Jag fick offerter som visade på belopp mellan cirka 356 000 - 540 000 kronor för åtgärderna. Dessa belopp översteg med god marginal de 10 procent av kontraktssumman som konsumenten enligt lag har rätt att hålla inne fram till slutbesiktning. När det
65 svar · 35,4k läst
·
J
Johanna Ve: Hej! Vi kommer att köpa en tomt och vi funderar på Hjältevadshus eller LB hus,vi vill ha en prisvärd lösnig pga tomten kostar mycket och vi har en strikt budget.Vi har tittat på Spira High 194 eller spira 175 eler optimal 178.Vi vill ha takhöjd minst på 2.5.Det verkar att Hjältevadshus är något billigare med ändå erbjuder mycket dock Lb huset erbjuder även platta på mark. Har ni
0 svar · 358 läst
S
sarsag: Vi byggde ett fritidshus med dem byggstart april 2024 och slutbesked april 2025. Har bara gott att säga om företaget. Bra priser och framför allt bra kommunikation och tillmötesgående. När något strulade lite så hjälpte de alltid till väldigt snabbt. Vi hade en säljare som hette Maria under hela processen, hon var helt grym och stod ut med alla frågor vi hade. Vi hade lite
3 svar · 4,2k läst
H
Håbbe01: [citat] Din analys verkar rimlig tycker jag. Förmodligen så steg fukten upp i skarven och kyldes ner av yttervägg till vatten som sedan via kapilärverkan mellan väggfolie och golvfolie hamnade i spån golvet. Plankan är väl ganska möglig så den bör nog bytas. Skulle man köra på plastfolie grejen igen så skulle jag nog se till att vägg och golvskarv överlappar mycket mer än vad som
1 svar · 358 läst
·
Skymag
Skymag: Din fråga är ganska svår att besvara, känns lite grann som att svara på vilken bil som är bäst att köpa. När det gäller bygg upplägget så är det klokt tycker jag att välja totalentreprenad eftersom du har ett kontrakt dvs en part att prata med genom byggprocessen. Jag är inne på mitt tredje hus och andra nybyggda med totalentreprenad. Förra huset var byggt med general entreprenad
1 svar · 387 läst
Skymag
Skymag: TS borde ta kontakt med byggledaren för hustillverkaren och påtala bristerna förutsatt att husbygget är genomfört av en hustillverkare.
65 svar · 11,2k läst
·
Vispen74
Vispen74: [citat] Jo det stämmer. ABT06 var det, trist att det är så mycket sämre konsumentskydd.
11 svar · 3,4k läst
·
B
bearmaniac: Tack för uppdatering. Snyggt med T-balkarna!
3 svar · 3,0k läst
·
B
bobodobo: Hejsan! Vi köpte vårt första hus och jag funderar lite kring vem som kan ha byggt det. Det är ett 70-talshus och efter att jag har kontaktat kommunarkivet har jag fått lite bygglovsritningar. På de ritningarna ser jag "Hjältevads Industri AB" (Hjältevadshus), men jag har inte fått ett riktigt svar av dem än. Jag bifogar lite bilder av ritningarna och hoppas att det finns någon som
0 svar · 1,4k läst
·
S
Spik_och_Skruv: Alltid bättre med vanlig frånluft. Vill ju inte ha vattenskador från ångan.
11 svar · 847 läst
·
S
Spik_och_Skruv: de må vara jobbigt att ta ner den gamla, men väl värt det. Då kan du ju kolla om det finns andra skador under som också behöver åtgärdas.
8 svar · 1,5k läst
·
S
Stuff: [citat] Sånt beror ju lite på hur övergången såg ut från början. Är det skivat rätt tight och fint så blir det ju mindre jobb. Men där kan ju också vara gjort med 10-15mm stor glipa, utan att vara byggfel, utan just under förutsättning att det från början var tänkt att döljas bakom taklist. Är det stora glipor blir det ju mycket mer jobb att få det snyggt
10 svar · 554 läst
·
S
Spik_och_Skruv: [citat] Det bästa blir nog att ta in offerter från olika aktörer, En offert begäran brukar inte kosta något.
3 svar · 862 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag förstår inte varför någon skulle tro att det var möjligt.
133 svar · 41,8k läst
·
F
fribygg: bjorklidens.se gör färdiga lättmonterade vägg sektioner, vilket borde passa bra om ni vill få upp stommen fort med en rimlig egen arbetsinsats. Älvsbyhus å sin sida gör Sveriges förmodligen billigast kompletta nyckelfärdiga småhus, där kan ni få ett färdigtmonterat hus inkl grund för under 2,5 mille
3 svar · 708 läst
RoTe
RoTe: Menar du hus från 1850 eller för 1950 är ju nyss i hus sammanhang. Sedan undrar jag varför huset saknar tak idag. Hus mår inte bra utan tak.
1 svar · 494 läst
N
Nissegandhi: Det är nog inte masonit utan byggboard, var vanligt före spånskivan och fanns i 9 eller 12mm tjocklek. Stabil och fin skiva men lite längre torktid efter uppsättning.
1 svar · 535 läst
BirgitS
BirgitS: Tilläggspriser brukar vara lite saltade. Det är ingen konkurrens och priset för standard är hårt pressat av hustillverkaren, ned till nivån "egentligen inte lönsamt". Angående frågan om tvättstugan jämfört med hallen så kan det bero på att det finns branschregler ang. fall, planhet och bakfall när det gäller tvättstugan medan det i hallen inte gör något om golvet lutar någon
1 svar · 1,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] När du skriver "låset" menar du då låskistan, cylindern eller "allt ihop"? Cylindrar & nycklar slits inte något nämnvärt om man underhåller cylindrarna på rätt sätt med rätt låsspray. Har man däremot i låsspray med tex graft så slits cylindrar och nycklar snabbare. Vissa låssprayer, låsoljor etc binder smuts & damm till sig och då slits cylindern & nycklar snabbt. Det
10 svar · 677 läst
·
Snapout
Snapout: Någon av er som testade att bygga med dom?
2 svar · 2,6k läst
Skymag
Skymag: Hej! Vad kul med nytt hus 😀. Jag tycker priserna låter hyffsat rimliga förutsatt att det är totalentreprenad som gäller dvs att hus och byggnation av hus ingår som ett paket. Vi jämförde mellan olika hustyper och en handfull olika hustillverkare, gick på visningar pratade med försäljare innan vi bestämde oss för Myresjöhus billigare hus serie med totalentreprenad. De flesta har
2 svar · 844 läst
F
flimsy: Vi byggde för 4 år sedan, fanns redan el indraget så den kostnaden hade vi inte. Vår byggel var otroligt billig, i övrigt ganska normala kostnader tror jag. Anslutningsavgifter, fiber 20 000 Anslutningsavgifter, VA 140 000 Anslutningsavgifter, el - Arkitekt 47 000 Bygglov 38 000 Färdigställandeförsäkring 3 700 Byggel 19 000 Konstruktionsritning 20 000 Kontrollansvarig 20 000
5 svar · 3,2k läst
M
Mark Lyftsson: [citat] Yes. Det är dessa vi har i samtliga rum utom klädvård och badrummen.
6 svar · 820 läst
·
F
fribygg: [citat] Då lär det väl vara svårt att få en villa monterad för 10 000kr, troligare 15-20 000 för en full dag tänker jag och sen tillkommer ju momsen.
8 svar · 6,5k läst
·
M
Mats_J: [citat] Det gör det antagligen, men jag kommer inte åt det utan prenumeration…
2 svar · 1,8k läst
U
Uffe A: Enklast är väl att fråga säljaren 😎
1 svar · 1,1k läst
·
A
Alexandra F: Kan rekommendera att kika in Dreams and coffee, den arkitekten ritar hus I New England stil, vi funderar på Villa gunilla om några år. Du kan se massor av inspiration på hennes instagram - dreamsandcoffee_arkitekt. Tror även hon har samarbete med rörvikshus, man kan se några villor på deras hemsida med. Hoppas du hittar något du gillar!
3 svar · 1,3k läst
·
G
Gote39: Hej Har liknande erfarenheter av fibo tresbo efter 10 år i ett duschutrymme. Fibo Norge hävdade först monteringsfel, sedan så var vi överens om att schampo och tvål är kemikalier som reducerar tätmassan. Men varje år måste man justera tätmassan, står i det finstilta. Även i för Älvsbyhus. Är vilseledande garantitid när det måste justeras årligen i 15 års tid. Och lek då med
8 svar · 4,2k läst
·
M
mstessa: [citat] Nu har jag fått svar angående vad som finns under golvet. Detta kan såklart skilja sig åt beroende på typ av grund. På bottenplan är det flytande golv ovanpå betongplatta. På övre plan är det givetvis vanliga golvreglar.
9 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.