Vi har ett hus från Mockfjärds byggt 1965. Större delen av fasaden är rött tegel men den del som vetter mot trädgård och uteplats är täckt med plåt. Plåten är målad och färgen har släppt och gör att fasaden är fruktansvärt ful. Vi funderar på att byta plåten mot trä, har någon annan erfarenhet av detta? Vad bör man tänka på? Minskar det husets värde att ändra typen av fasad, i era ögon?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
I videon syns tydligt att det är plåt. Den verkar vara målad i brunt från början och sen övermålad vit.
Plåten går snabbt att sätta upp, ruttnar inte om nederkanten blir fuktig, är tunn så det eventuellt får plats med mer isolering under, blockerar elektromagnetisk strålning (ev sämre mobiltäckning inne). I övrigt ser jag inga direkta fördelar och värdet skulle knappast sänkas om det byts ut till trä.
Plåten går snabbt att sätta upp, ruttnar inte om nederkanten blir fuktig, är tunn så det eventuellt får plats med mer isolering under, blockerar elektromagnetisk strålning (ev sämre mobiltäckning inne). I övrigt ser jag inga direkta fördelar och värdet skulle knappast sänkas om det byts ut till trä.
T TheGame skrev:
Ja det är absolut plåt och som du säger var delar av fasaden brun från början medan andra delar var vit. Vi målade den vit för ganska många år sedan utan att inse att det inte skulle hålla, förmodligen var den underhållsfri från början 🙃Magnus E K skrev:
I videon syns tydligt att det är plåt. Den verkar vara målad i brunt från början och sen övermålad vit.
Jag har sett på några ställen att folk har nämnt att plåtfasaden kan vara bärande men det måste väl avse någon annan konstruktion än den vi har?
Trät som plåten klär in är en del av den bärande väggkonstruktionen. Plåten går in mellan väggelementen vilket gör det svårt att bara ta bort plåten. Vi tilläggsisolerade och satte ny panel utanpå plåtfasaden.
Tack, det var intressant information! Vi får undersöka noga innan vi bara river ner plåten.C C93eriksson skrev:
De fåtal trådar jag har läst om fasadplåten har beskrivit det som att det är mycket svårt att ta bort plåten. De flesta har då istället gjort som C93eriksson och bara satt upp ny fasad utanpå (med eller utan tilläggsisolering).
de må vara jobbigt att ta ner den gamla, men väl värt det. Då kan du ju kolla om det finns andra skador under som också behöver åtgärdas.
Klicka här för att svara