Hej
Vi håller på att renovera köket och har köpt Electrolux serie 600,78 cm, med inbyggd fläkt. På Elgiganten, där vi köpte denna från, sa de att man inte behöver ett rör som för ut luften från spisen (Vet inte om jag formulerar mig rätt nu) då vi valt en med kolfilter. De säger att den renar allt matos och så kommer det ut som ren luft i lägenheten. Och det gör det genom samma ställe där matoset åker in. Stämmer detta? Jag behöver inte ha ett rör som kommer ut från något annars ställe i köksön? Hoppas ni förstår vad jag menar
Vi håller på att renovera köket och har köpt Electrolux serie 600,78 cm, med inbyggd fläkt. På Elgiganten, där vi köpte denna från, sa de att man inte behöver ett rör som för ut luften från spisen (Vet inte om jag formulerar mig rätt nu) då vi valt en med kolfilter. De säger att den renar allt matos och så kommer det ut som ren luft i lägenheten. Och det gör det genom samma ställe där matoset åker in. Stämmer detta? Jag behöver inte ha ett rör som kommer ut från något annars ställe i köksön? Hoppas ni förstår vad jag menar
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bosch har en "bättre" lösning bland sina förslag för hällar med inbyggd fläkt,AzadehB skrev:
Hej
Vi håller på att renovera köket och har köpt Electrolux serie 600,78 cm, med inbyggd fläkt. På Elgiganten, där vi köpte denna från, sa de att man inte behöver ett rör som för ut luften från spisen (Vet inte om jag formulerar mig rätt nu) då vi valt en med kolfilter. De säger att den renar allt matos och så kommer det ut som ren luft i lägenheten. Och det gör det genom samma ställe där matoset åker in. Stämmer detta? Jag behöver inte ha ett rör som kommer ut från något annars ställe i köksön? Hoppas ni förstår vad jag menar![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluft i spishällen är att arbeta mot naturen.BirgitS skrev:
Os från matlagning är varmare än rumsluften och stiger uppåt. För att suga oset neråt krävs större frånluftsflöde än vid avsugning uppåt, särkilt i kombination med kökskåpa.
Skaplig funktion kan uppnås med stort flöde för låga kärl, men sämre ju högre kärlen är. Jag tror att utsugning via spishäll är ett mode som kommer att avta, liksom centraldammsugare. Frånluft från spishäll kräver rektangulär kanal och dimensionsändringar. Kanal i golv skall ha plats för brandisolering och vara rensbar. Utlopp i fasad är vindkänsligt och sprider lukt ute i vistelsezonen. Man bör kolla hur man rengör överkokning som tunnit ner i sugöppningen.
En variant är återcirkulation till köket via kolfilter. Har hört att kolfilter förlorar förmåga att spärra lukt då frånluften innehåller mycket vattenånga, t ex vid kokning.
Riktverkan från en utsugsöppning är obetydlig jämfört med den vid inblåsning.
Prova att blåsa ut cigarettrök och försök suga in den igen!
Redigerat:
Är det inte väldigt mycket vattenånga i den luften? Vill man verkligen ha all kondens där bakom?J Jochi skrev:
Alltid bättre med vanlig frånluft. Vill ju inte ha vattenskador från ångan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
