Hej
Vi håller på att renovera köket och har köpt Electrolux serie 600,78 cm, med inbyggd fläkt. På Elgiganten, där vi köpte denna från, sa de att man inte behöver ett rör som för ut luften från spisen (Vet inte om jag formulerar mig rätt nu) då vi valt en med kolfilter. De säger att den renar allt matos och så kommer det ut som ren luft i lägenheten. Och det gör det genom samma ställe där matoset åker in. Stämmer detta? Jag behöver inte ha ett rör som kommer ut från något annars ställe i köksön? Hoppas ni förstår vad jag menar :)
 
Electrolux bild,
Ritning av en Electrolux inbyggnadsugn med måttspecifikationer för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Med denna bild vill du att jag ska förstå vad direkt? 🧐 Förklara gärna :)
 
BirgitS
Bilden visar att luften som fläkten suger i sig ska röra sig bakom lådorna och sen under lådorna för att komma ut genom ett ventilgaller i sockeln.
 
Redigerat:
AzadehB AzadehB skrev:
Hej
Vi håller på att renovera köket och har köpt Electrolux serie 600,78 cm, med inbyggd fläkt. På Elgiganten, där vi köpte denna från, sa de att man inte behöver ett rör som för ut luften från spisen (Vet inte om jag formulerar mig rätt nu) då vi valt en med kolfilter. De säger att den renar allt matos och så kommer det ut som ren luft i lägenheten. Och det gör det genom samma ställe där matoset åker in. Stämmer detta? Jag behöver inte ha ett rör som kommer ut från något annars ställe i köksön? Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Bosch har en "bättre" lösning bland sina förslag för hällar med inbyggd fläkt,
Ritning av Bosch häll med inbyggd fläkt, visar mått och komponenter som rörlängd och kökshöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bilden visar att luften som fläkten suger i sig ska röra sig bakom lådorna och sen under lådorna för att komma ut genom ett ventilgaller i sockeln.
Frånluft i spishällen är att arbeta mot naturen.
Os från matlagning är varmare än rumsluften och stiger uppåt. För att suga oset neråt krävs större frånluftsflöde än vid avsugning uppåt, särkilt i kombination med kökskåpa.
Skaplig funktion kan uppnås med stort flöde för låga kärl, men sämre ju högre kärlen är. Jag tror att utsugning via spishäll är ett mode som kommer att avta, liksom centraldammsugare. Frånluft från spishäll kräver rektangulär kanal och dimensionsändringar. Kanal i golv skall ha plats för brandisolering och vara rensbar. Utlopp i fasad är vindkänsligt och sprider lukt ute i vistelsezonen. Man bör kolla hur man rengör överkokning som tunnit ner i sugöppningen.
En variant är återcirkulation till köket via kolfilter. Har hört att kolfilter förlorar förmåga att spärra lukt då frånluften innehåller mycket vattenånga, t ex vid kokning.

Riktverkan från en utsugsöppning är obetydlig jämfört med den vid inblåsning.
Prova att blåsa ut cigarettrök och försök suga in den igen!
 
Redigerat:
  • Gilla
NizzeBygg och 1 till
  • Laddar…
AzadehB AzadehB skrev:
Och det gör det genom samma ställe där matoset åker in
Nej.
 
K Kane skrev:
Electrolux bild,
[bild]
Utsug i spishällen. Frånluften passerar filter och kolfilter förmodar jag. Den renade luften blåser ut bakom spisen. Framgår inte om det sker direkt mot vägg eller via kanal till golvet. Luften strömmar under spisen och och ut mot benen på den som står där.
 
J Jochi skrev:
Utsug i spishällen. Frånluften passerar filter och kolfilter förmodar jag. Den renade luften blåser ut bakom spisen. Framgår inte om det sker direkt mot vägg eller via kanal till golvet. Luften strömmar under spisen och och ut mot benen på den som står där.
Varför svarar du mig?
 
J Jochi skrev:
Utsug i spishällen. Frånluften passerar filter och kolfilter förmodar jag. Den renade luften blåser ut bakom spisen. Framgår inte om det sker direkt mot vägg eller via kanal till golvet. Luften strömmar under spisen och och ut mot benen på den som står där.
Är det inte väldigt mycket vattenånga i den luften? Vill man verkligen ha all kondens där bakom?
 
useless useless skrev:
Är det inte väldigt mycket vattenånga i den luften? Vill man verkligen ha all kondens där bakom?
Tycker som du. Sughäll är en lösning man bara bör ta till om konventionell frånluft av någon anledning inte är möjlig
 
Alltid bättre med vanlig frånluft. Vill ju inte ha vattenskador från ångan.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.