Hej

I ett nybyggt hus. Anses detta vara professionellt gjort och kommer det gå igenom besiktningen?

Får man köpa att det är såhär och går det ens att åtgärda snabbt, utan att måla om hela huset?

Förutom att det ser ut som det gör runt samtliga fönster, så är de gärna uppe och lämnar målarfärg på lister och det syns tydliga penseldrag lite här och var.

Är jag för petig?

• Närbild på ett hörn med ojämn fogning och synliga penseldrag på väggen och runt en fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målat fönsterhörn med ojämn fogmassa och synliga penseldrag, samt målarfärg på fönsterkarmen och närliggande list.
    Skapa konto
  • Vägg med färgskav, synliga penseldrag och ojämn färg på lister vid ett nybyggt hus.
    Skapa konto
  • Vägg med målartejp vid golvlisten, synliga penselmärken i färgen.
    Skapa konto
  • Närbild av ett vägg- och dörrkarmshörn med synliga målarlinjer och penseldrag, delvis täckt av plastskydd med gul tejp.
    Skapa konto
Farstatjej90
Fråga den som gjort detta om den hade betalat nypris för en bil som var lackad så här.

• Gilla
HammerGuuurl och 8 till
  • Laddar…
I I-B skrev:
Hej

I ett nybyggt hus. Anses detta vara professionellt gjort och kommer det gå igenom besiktningen?

Får man köpa att det är såhär och går det ens att åtgärda snabbt, utan att måla om hela huset?

Förutom att det ser ut som det gör runt samtliga fönster, så är de gärna uppe och lämnar målarfärg på lister och det syns tydliga penseldrag lite här och var.

Är jag för petig?
Man brukar ju säga att de där fixar målarna. Men nu har de ju haft chansen......😠

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Enligt besiktningshandboken så är det 2m betraktningsavstånd som gäller. Så tyvärr för dig kommer mycket att gå igenom

• Gilla
Gilmorized och 9 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Enligt besiktningshandboken så är det 2m betraktningsavstånd som gäller. Så tyvärr för dig kommer mycket att gå igenom
Måste man även vara synskadad som besiktningsman?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
HammerGuuurl och 18 till
  • Laddar…
I I-B skrev:
Hej

Är jag för petig?
Men visst måste detta vara ett skämt?

• Spricka mellan vägg och dörrkarm med otillräcklig fog.
    Skapa konto
  • Nära bild på ett hörn där en vägg, fönsterram och list möts, med ojämn och slarvig målning eller tillpassning.
    Skapa konto
  • Hörn i ett rum med ojämn fog mellan vägg och golv.
    Skapa konto
  • Ett hörn i ett rum med vägg och golvdel täckt med blå tejp, eventuellt under renovering eller målning.
    Skapa konto
  • Ett hörn av ett rum med blå tejp på golvet, smutsig yta och ojämn vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Kenta 55
  • Laddar…
Jag målar bättre och jag är en glad amatör. Å andra sidan brukar jag väl inte ha någon större tidspress på mig när jag målar.

Jag skulle absolut klaga, men som nämnt är "kriterierna" för vad som är ok lite väl snälla mot målaren.

• Gilla
I-B
  • Laddar…
J
I I-B skrev:
Men visst måste detta vara ett skämt?
Ja många av sakerna du visar kommer att behöva göras om ifall ni tar en seriös oberoende besiktningsman..

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tycker man bör komma ihåg vid nyproduktion, i alla fall om man köper dom stoa husleverantörerna så får den billigaste målaren måla, det brukar innebära mellan 30 och 40’ för hela huset, dvs ca 40-50 timmars arbete med material.

Farstatjej90
E Emilhälli skrev:
Tycker man bör komma ihåg vid nyproduktion, i alla fall om man köper dom stoa husleverantörerna så får den billigaste målaren måla, det brukar innebära mellan 30 och 40’ för hela huset, dvs ca 40-50 timmars arbete med material.
När jag köper nytt hus bryr jag mig inte om byggaren har det tufft eller vad det nu kan vara utan om resultatet. Jag är kund inte terapeut...

• Gilla
Ganescha och 12 till
  • Laddar…
E Emilhälli skrev:
Varför skall man komma ihåg det? För att sänka sina krav på utförandet?

• Gilla
Ruffeboy och 7 till
  • Laddar…
Det beror för mig mycket på vad man har kommit överens. Tyvärr finns det mig veterligen inte olika standard man kan välja som kund. Personligen skulle jag montera listerna efter målning av väggarna, men det är tyvärr svårt att köpa in utan att det blir för dyrt.

Många av dina bilder är jag rädd att det inte blir bättre även om ni får det omgjord. Att de inte slipade hörnen vid fönsterbräda ska du absolut inte godkänna. Målarfog som redan lossnar hoppas jag för dig att de rättar till omgående också. Risken är att de anser att huset ska sätta sig lite innan.

Egentligen tycker jag att listerna inte borde behöva målarfog i ett nybyggd hus. Snickaren borde höja sin standard också.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men det hjälper!

Utöver den fyndigheten så tycker jag att mycket av arbetet ser undermåligt fjort ut, men svårt att säga pp inzoomad bild

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
I dom bästa världar är ju kunden det med😉😆

• Gilla
I-B
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det beror för mig mycket på vad man har kommit överens. Tyvärr finns det mig veterligen inte olika standard man kan välja som kund. Personligen skulle jag montera listerna efter målning av väggarna, men det är tyvärr svårt att köpa in utan att det blir för dyrt.

Många av dina bilder är jag rädd att det inte blir bättre även om ni får det omgjord. Att de inte slipade hörnen vid fönsterbräda ska du absolut inte godkänna. Målarfog som redan lossnar hoppas jag för dig att de rättar till omgående också. Risken är att de anser att huset ska sätta sig lite innan.

Egentligen tycker jag att listerna inte borde behöva målarfog i ett nybyggd hus. Snickaren borde höja sin standard också.
Ledsen, men man sätter inte lister efter att man målar eller tapetserar väggar. Fog sätter man innan så det blir rätt färg på fogen. 2mm upp på listen är det tapet eller färg. Det har dom verkligen inte lyckats med.

• Gilla
Gilmorized och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.