Skulle byta ut en limmad plastmatta i en rum i hörnet på Elementhus Mockfjärd "Villa Backen" (suterränghus) byggt 1978. Upptäcker då att spånskivorna är blöta. Fuktkvotmätaren från Biltema visade ~70% och sen ballade den ut. I retrospekt behövde jag ingen fuktmätare för att konstatera fukt. Jag har känt med fingret längs med rören och känner ingen kondens på rör.

Vattenskadat golv i hörn av rum, plastmatta borttagen, visar blött trä och mörka fläckar nära väggen, spår av fuktskador synliga på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av rum i suterränghus från 1978. Golv delvis upptaget med synlig spånskiva, verktyg på golvet, trasig väggfärg och synligt golvlister.
Skapa konto
Fuktskadad spånskiva synlig intill en bortbruten väggbit, avslöjar underliggande lager i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Började bryta upp spånskivan där skadan var som värst för att se hur det ser ut under golvet:

1. Limmad plastmatta
2. Spånskiva
3. Frigolit
4. Plastfolie
5. Betong

Fuktskadad vägg och golv med utsatt isolering och plast under trasig träfaner, bredvid ett element.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med borttagen golvmatta, avskalade spånskivor, en kofot, en såg och verktygslåda på golvet nära en vägg med element.
Skapa konto
Fuktig betonggolvyta med borttagen plastmatta och spånskiva i ett hörn av ett rum, ett bräckjärn och smutsiga fläckar synliga.
Skapa konto

När jag gröpte ur frigoliten ned till plastfoliet kom en härlig fuktig-källare-doft fram. Som syns i betongbilden vad betongen fuktig minst sagt, jämt i hela rummet. Bild tagen torsdag 2026-01-08.

Idag 4 dagar senare är betongen snustorr.

Min hypotes: Plastduken ovanpå betong låter inte markfukten vandra. Under elementet och i hörnet var golvplastduken i trasig (uttorkad och flagade). Fukten mellan betong och plastduk tog lättaste vägen ut, genom delen av golvet där fuktskadan fanns. Fukten kunde inte vandra bort från spånskivorna då det låg plastmatta ovanpå spånskivorna (så plastfolie + limmad plastmatta blev en plastsandwich som blev tråkig för spånskivorna...). Båda väggarna i bilderna ovan är ytterväggar.

Frågor:

1. Detta är ett Elementhus Mockfjärd. Vad jag förstått så är väggarna inte reglade, utan väggspånskivorna fäster rakt in i betongen med plugg. Stämmer detta? Jag har skrapat färg från väggspånskivorna och de är torra. Om skivorna har varit torra i ~50 år så tänker jag att de fortsättningsvis kommer vara torra men vad vet jag...

2. Det finns en liggande bräda bakom spånskivorna som mäter ~40% fuktkvot. Har hittat ritning och lokaliserat vad jag tror är brädan som är svart, se bild nedan från ritning samt.
Byggnadsritning med fokus på en särskild sektion markerad med röd pil och ruta, beskriver folieskarv på en bräda.
Skapa konto
Hand som lyfter plastfolie för att visa fuktig betong och skadad vägg vid foten av en vägg i ett rum, med markerad bräda bakom.
Skapa konto

Enl. ritning "FOLIERNA FRÅN GOLV OCH VÄGG SKARVAS OMLOTT PÅ BRÄDA" (=markerad bräda i bild ovan). Om plasten frasar sönder så kan ju markfukten tränga upp till brädan tänker jag. Till frågan: Vad gör jag åt denna planka? Kan jag anse problemet åtgärdat iom att jag tagit bort plastfolie + plastgolv och ska installera nåt nytt som andas utan ångspärr? Eller bör jag gå den mer mödosamma vägen och ta bort hela spånskiveväggen, och vilka risker innebär det i ett Elementhus Mockfjärd?

Tips, tankar och tillrättavisanden mottages med tacksamhet!

Redigerat:
Kuxe Kuxe skrev:
Skulle byta ut en limmad plastmatta i en rum i hörnet på Elementhus Mockfjärd "Villa Backen" (suterränghus) byggt 1978. Upptäcker då att spånskivorna är blöta. Fuktkvotmätaren från Biltema visade ~70% och sen ballade den ut. I retrospekt behövde jag ingen fuktmätare för att konstatera fukt. Jag har känt med fingret längs med rören och känner ingen kondens på rör.

[bild][bild][bild]

Började bryta upp spånskivan där skadan var som värst för att se hur det ser ut under golvet:

1. Limmad plastmatta
2. Spånskiva
3. Frigolit
4. Plastfolie
5. Betong

[bild][bild][bild]

När jag gröpte ur frigoliten ned till plastfoliet kom en härlig fuktig-källare-doft fram. Som syns i betongbilden vad betongen fuktig minst sagt, jämt i hela rummet. Bild tagen torsdag 2026-01-08.

Idag 4 dagar senare är betongen snustorr.

Min hypotes: Plastduken ovanpå betong låter inte markfukten vandra. Under elementet och i hörnet var golvplastduken i trasig (uttorkad och flagade). Fukten mellan betong och plastduk tog lättaste vägen ut, genom delen av golvet där fuktskadan fanns. Fukten kunde inte vandra bort från spånskivorna då det låg plastmatta ovanpå spånskivorna (så plastfolie + limmad plastmatta blev en plastsandwich som blev tråkig för spånskivorna...). Båda väggarna i bilderna ovan är ytterväggar.

Frågor:

1. Detta är ett Elementhus Mockfjärd. Vad jag förstått så är väggarna inte reglade, utan väggspånskivorna fäster rakt in i betongen med plugg. Stämmer detta? Jag har skrapat färg från väggspånskivorna och de är torra. Om skivorna har varit torra i ~50 år så tänker jag att de fortsättningsvis kommer vara torra men vad vet jag...

2. Det finns en liggande bräda bakom spånskivorna som mäter ~40% fuktkvot. Har hittat ritning och lokaliserat vad jag tror är brädan som är svart, se bild nedan från ritning samt.
[bild][bild]

Enl. ritning "FOLIERNA FRÅN GOLV OCH VÄGG SKARVAS OMLOTT PÅ BRÄDA" (=markerad bräda i bild ovan). Om plasten frasar sönder så kan ju markfukten tränga upp till brädan tänker jag. Till frågan: Vad gör jag åt denna planka? Kan jag anse problemet åtgärdat iom att jag tagit bort plastfolie + plastgolv och ska installera nåt nytt som andas utan ångspärr? Eller bör jag gå den mer mödosamma vägen och ta bort hela spånskiveväggen, och vilka risker innebär det i ett Elementhus Mockfjärd?

Tips, tankar och tillrättavisanden mottages med tacksamhet!
Din analys verkar rimlig tycker jag. Förmodligen så steg fukten upp i skarven och kyldes ner av yttervägg till vatten som sedan via kapilärverkan mellan väggfolie och golvfolie hamnade i spån golvet.

Plankan är väl ganska möglig så den bör nog bytas. Skulle man köra på plastfolie grejen igen så skulle jag nog se till att vägg och golvskarv överlappar mycket mer än vad som är fallet. Då måste väggen öppnas upp.

Altarnativet är väl då att strunta i golvplast och lägga nån platonmatta med avluftning och se till att golvfukten vädras bort i utrymmet. Fukten vill nu man ej ha upp i huset som en extra påfrestning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.