K Kardan79 skrev:
Är det verkligen mitt i prick?
Jag skulle vilja hävda att så inte är fallet.
Det här är mer som att kunden beställt en Kia Nero och får en bil med grundmålad kaross, emedan bas- och klarlack hälts ut i baksätet.
Det är ju precis därför trådskaparen ska ta upp detta med husleverantören och inte målaren.

Är övertygad om att målaren är kapabel till bra mycket bättre än detta.
Men någonstans på vägen ska det sparas in, marginalerna på dessa hus är inte tillräckliga.
Är det rätt? Nej.
Men frågan måste upp till husleverantören som sedan kommer hänvisa till besiktningsmannen som i slutändan kommer avgöra utfallet om det ska åtgärdas eller inte.

Men är folk så naiva att dom tror att ett byggsatshus från större leverantör kan mäta sig med ett lösvirkesbyggt hus där man har handplockat de olika hantverksföretgen?

Det finns en anledning att dessa hus är billigare.

(Om vi nu pratar kataloghus med en fullständig prispress på hantverkarna)

I I-B skrev:
Men visst måste detta vara ett skämt?
Man kör maskeringstejp runt foder så kan man måla upp mot dom med rollern hela vägen. Bara att kladda på som fan, av med tejpen och det ser skitbra ut. Inga penseldrag

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
Finishen har blivit mycket sämre de senaste åren.Bor i en bostadsrätt som är bland de lyxigaste nybyggena där jag bor. Ca 50-60t/kvm. Några saker har retat mig.
Målare: ej rakt målat vägg/tak, taken har synliga ”kanter” under det målade på vissa ställen, ser ut som skivkanter. Fogningarna i klinker är inte jämntjocka.Lite konstigt då väggarna är bra målade och kaklet på badrummets väggar är helt bra.
Hade inga anmärkningar alls där jag bodde i en br byggd av en av de stora byggföretagen 12 år tidigare. Vid 2 års besiktningen i vårt nya boende hade vi dock närmast minst anmärkningar av alla. En målare skulle åtgärda vissa mindre penseldragningar vid fönster. Men det vart närmast kluddigt utan finish. Snabbt och stor pensel. Kanske lättare köpa saker då man bor i en bostadsrätt? Vet dock att föreningen tydligen fick väldigt mycket för pengarna då det byggdes. Bygget drog ut på tiden och en byggare gick i konkurs.
Hade målare som målade om ett barns gamla lägenhet för ett år sedan. 50kvm, limfärg i tak och många lager tapet att riva. Vart extremt bra resultat, ingenting alls att anmärka på, men kostade väl runt 50t efter Rot. Så man får väl vad man betalar för. Sen undrar jag om ett hus som byggs med en blandning av svenska och utländska byggare från olika länder blir bra? Olika språk, olika byggutbildning-normer i bakhuvudet och olika tänk på vad som är okey. Vi har ett större parkeringshus där jag bor. 90 firmor ska ha varit inblandade att bygga det, enligt en från byggfacket.

• Ojämn målarlinje på ett tak med synliga kanter, vilket illustrerar en bristfällig målningsfinish i en nyproducerad bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov och ojämn väggyta med synlig textur, eventuellt resultat av bristfällig målning eller tidigare putsarbete i lägenhet.
    Skapa konto
  • Fläckigt tak med synlig kant och oregelbundna ytor, viser påmålad imperfektion i bostadens finish.
    Skapa konto
  • Närbild av ojämna fogar mellan fyra gråa klinkerplattor. Fogarna skiljer sig i bredd och verkar vara slarvigt utförda.
    Skapa konto
  • Vägg och tak med ojämnt målad kant, visande en synlig linje och olika nyanser av beige färg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
I-B
  • Laddar…
K
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:
Det är ju precis därför trådskaparen ska ta upp detta med husleverantören och inte målaren.

Är övertygad om att målaren är kapabel till bra mycket bättre än detta.
Men någonstans på vägen ska det sparas in, marginalerna på dessa hus är inte tillräckliga.
Är det rätt? Nej.
Men frågan måste upp till husleverantören som sedan kommer hänvisa till besiktningsmannen som i slutändan kommer avgöra utfallet om det ska åtgärdas eller inte.

Men är folk så naiva att dom tror att ett byggsatshus från större leverantör kan mäta sig med ett lösvirkesbyggt hus där man har handplockat de olika hantverksföretgen?

Det finns en anledning att dessa hus är billigare.

(Om vi nu pratar kataloghus med en fullständig prispress på hantverkarna)
TS har väl inget avtal med målaren? Ingenting i tråden får mig att tro det.
Självklart ska TS ta upp saken med dennes motpart, oavsett vem denne är.

• Gilla
mixxno och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
TS har väl inget avtal med målaren? Ingenting i tråden får mig att tro det.
Självklart ska TS ta upp saken med dennes motpart, oavsett vem denne är.
Och din poäng med detta är?

TS borde ta kontakt med byggledaren för hustillverkaren och påtala bristerna förutsatt att husbygget är genomfört av en hustillverkare.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.