Hej,

Bor i hyresrätt i mindre by i Skåne och drömmer mig bort på diverse hemsidor för nyckelfärdiga hus. Är en familj på 2 vuxna / 2 barn så kollar mycket efter 1-planhus, minst 140kvm boyta.

Innan jag ens överväger att boka något möte med säljare, vilka leverantörer upplever ni är bra/bäst enligt nedan punkter.

- Prisvärd
- Bra service & garantiuppföljning
- Ej tusen olika tillägg
- Totalentreprenad

Har plöjt forumet, trustpilot och diverse hemsidor men tycker samtliga större tillverkare får otroligt låga omdömen. Nästan så man känner sig osäker på att ens överväga alternativet. Någon som har svar på tal hur det kan vara så?

Din fråga är ganska svår att besvara, känns lite grann som att svara på vilken bil som är bäst att köpa. När det gäller bygg upplägget så är det klokt tycker jag att välja totalentreprenad eftersom du har ett kontrakt dvs en part att prata med genom byggprocessen.

Jag är inne på mitt tredje hus och andra nybyggda med totalentreprenad. Förra huset var byggt med general entreprenad där jag tecknade separat avtal för grundens byggnation.

Vårt senaste hus blev klart förra året och är ett Myresjöhus smart hus. Dvs det är deras billigare serie ur deras kataloghus. Nu är ju jag partisk men jag tycker vi fick mycket hus för pengarna och i deras hus system har man möjlighet att ändra planlösningen utan extra kostnad vilket vi gjorde.

En annan hustillverkare jag gillar är Trivselhus där serien Stella är ett relativt kostnadseffektivt alternativ men då är planlösningen låst. Förutom själva huset så måste man också säga tomten som huset ska stå på kan vara utslagsgivande för vilket hus man kan bygga. Så var det i vårt fall där vi från början önskade bygga ett enplanshus i boyta storleksordning 150 - 180 m2. Men det medgav inte planbestämmelserna för området för vi köpte tomt. Vi fick tänka om och byggde ett 2 planshus istället som vi är mycket nöjda med.

Så läget kan vara utslagsgivande för vilken typ av hus man bygger. Sen tillkommer också allt med tomt, uppfart, garage/ carport, trädäck m.m. rådet är att ni kikar runt på olika hustillverkares hemsidor, åker på husvisningar och pratar med olika försäljare. Allt det gjorde vi innan vi bestämde oss för att gå vidare med Myresjöhus (Obos).

Tips är att ni skriver en lista på vad ni anser är viktiga egenskaper huset måste kunna uppfylla för er så ni verkligen trivs. Kan vara allt från öppen planlösning, stort kök, flera badrum, stor tvättstuga, högt till tak öppet till nock.
När det gäller finansiering är också ett tips att ni skapar en husfil gärna Excel och verkligen tar med alla kostnader som tillkommer. Då har får ni en bättre uppfattning om vad allt kommer kosta.

Redigerat:
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.