Hej!
Vi har för avsikt att köpa ett LB Optimal 175 som en byggsats: https://www.lbhus.se/vara-hus/lb-optimal-175/
Byggsatsen kommer i färdiga ytterväggselement med både målad panel, isolering, ytterdörrar, fönster och gipsat på insidan.
Takstolarna kommer färdiga dem också och lyfts på elementen. Det är alltså bara att "slå ihop" och sedan börja invändigt med att resa innerväggarna och innertaket.
Enligt många bekanta så tar själva stomresningen inte särskilt lång tid, jag får oftast höra att huset står "tätt" på 2 dagar, och att det är rimligt att anta att det tar ca 5 dagar för att få huset klart utvändigt med papp och takpannor plus avvattningssystemen.
Jag håller nu på att ta in offerter från lokala byggfirmor där jag antar att det behövs minst 2 snickare och 1 kranförare under dessa dagar för att resa stommen.
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för att få huset färdigt utvändigt? Som referens tar LB hus 1 miljon kr(!) för att resa huset, men då ingår också plattan, dock ingår inte takläggning eller installation av avvattningssystemen.
Tacksam för råd!
Vi har för avsikt att köpa ett LB Optimal 175 som en byggsats: https://www.lbhus.se/vara-hus/lb-optimal-175/
Byggsatsen kommer i färdiga ytterväggselement med både målad panel, isolering, ytterdörrar, fönster och gipsat på insidan.
Takstolarna kommer färdiga dem också och lyfts på elementen. Det är alltså bara att "slå ihop" och sedan börja invändigt med att resa innerväggarna och innertaket.
Enligt många bekanta så tar själva stomresningen inte särskilt lång tid, jag får oftast höra att huset står "tätt" på 2 dagar, och att det är rimligt att anta att det tar ca 5 dagar för att få huset klart utvändigt med papp och takpannor plus avvattningssystemen.
Jag håller nu på att ta in offerter från lokala byggfirmor där jag antar att det behövs minst 2 snickare och 1 kranförare under dessa dagar för att resa stommen.
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för att få huset färdigt utvändigt? Som referens tar LB hus 1 miljon kr(!) för att resa huset, men då ingår också plattan, dock ingår inte takläggning eller installation av avvattningssystemen.
Tacksam för råd!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Det är väl som alltid: Du får välja den bästa offerten.K Krubbaduren skrev:Hej!
Vi har för avsikt att köpa ett LB Optimal 175 som en byggsats: [länk]
Tacksam för råd!
Även om vi glada ammatörer säger att det tar 2 dagar för 5 personer, med lite gratis öl och pizza (mitt fritidshus i byggsats tog just 2dgr/5 pers för att få upp stommen), så kanske inte firmorna gör samma bedömning. Dom har ju också saker som ställning, arbetsmiljö, restider, admin osv att ta hänsyn till.
Skall tillägga att mitt 48 kvm hus tog 2 dagar att resa. Sen tillkom fönster/dörrrar, underlagspapp/ytpapp innan det var tätt - det var ytterligare ett par veckors jobb (dock inte heltid förstås).
Vårt Myresjöhus tog 1 dag att stomresa och få tätt tak. Om jag inte minns fel var det 5st byggare inklusive kranförare som jobbade med det från tidig morgon till kväll. Det gjordes av ett gäng erfarna byggare som reste runt och stomreste varje nytt Myresjöhus. Enligt dem var det vanligt i branschen att stomresa på 1 dag. Men i ert fall kanske det kommer ta 2 dagar då ni väljer att leja ut jobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var med på resningen av vårt LB 178. Resningen tog 2 lååånga dagar i stilla vind och strålande sol för 5 gubbar. Innan dessa två dagar var det 2 gubbar 1 heldag att sätta alla syllar och ytterligare 3 gubbar 1-2 dagar för att bygga ställningen.
Väl rest tog det ca 5 dagar för 3 gubbar att få klart taket och sätta kompletterande panel/täckbrädor samt avvattning.
Värt är att i lyftet/resningen få in alla pallar med gips, skivor, reglar, isolering etc. till rätt ställe i huset. Även sådant som inte LB tillhandahåller!
Väl rest tog det ca 5 dagar för 3 gubbar att få klart taket och sätta kompletterande panel/täckbrädor samt avvattning.
Värt är att i lyftet/resningen få in alla pallar med gips, skivor, reglar, isolering etc. till rätt ställe i huset. Även sådant som inte LB tillhandahåller!
Hej,K Krubbaduren skrev:Hej!
Vi har för avsikt att köpa ett LB Optimal 175 som en byggsats: [länk]
Tacksam för råd!
Jag lät bygga ett LB-hus på 90+15 kvm för 2 år sedan. Det reste byggjobbarna på mindre än en dag. Halva taket lades på dag 2 och då var huset tätt. Men det var ett mycket effektivt byggäng. Det snabbaste kranföraren sett. Men då fanns ställningen på plats och inget taktegel lades på. Papp behöver du inte. Du reglar för takpannorna direkt ovanpå takskivorna.
Kostnaden för plattan är alltid svårbedömd. LB’s offert är bara ren ”basic”. Räkna med framför allt mer fyllnadsmaterial och kringliggande markarbete.
Men framför allt, varför köper du inte ett färdigställt hus? Det är LB’s grundkoncept. Deras prisnivå är mycket konkurrenskraftig. Du lär knappast hitta billigare entreprenörer och då får du lägga ner ett stort arbete på upphandling och kontroll. Min kalkyl höll hela vägen, men jag tog höjd för markarbetet och hade stor disciplin och höll igen på tillvalen. Men LB’s grundstandard är ganska bra.
Men du får inte välja entreprenör. Vi hade strul med valet i början och det blev ändrat, delvis efter vår påtryckning. Men den vi fick var jättebra och seriös.
Man vill ju alltid sträva efter att få ett tätt hus på max tre dagar, eftersom det är sällan man vågar lita på vädret längre än så. Sen får man anpassa antalet gubbar efter det.
Ett enkelt hus ska 3 gubbar plus kranis klara det inom den tiden.
Kranbilen ligger väl på 10' om dagen, men den behövs ju bara en dag om man planerar väl. Överlag hänger mycket på planering. Allt ska finnas, så man kan jobba effektivt med det manskap som finns.
En platta inklusive golvvärme och allting räknar man väl ligger på 500´.
Men här finns ofantligt att spara in på om man är lite händig och kan hyra lite maskiner. Breda ut de olika lagren grus och padda t.ex är ju ingen raketforskning.
Bära ut och lägga på isoleringen likaså.
Sen börjar väl händighetsfaktorn spela in. Visst kan du dra golvvärmen och armera själv om du vill och kan. Be nån komma och gjuta, för det är lite mer pill för att få det bra.
Ett enkelt hus ska 3 gubbar plus kranis klara det inom den tiden.
Kranbilen ligger väl på 10' om dagen, men den behövs ju bara en dag om man planerar väl. Överlag hänger mycket på planering. Allt ska finnas, så man kan jobba effektivt med det manskap som finns.
En platta inklusive golvvärme och allting räknar man väl ligger på 500´.
Men här finns ofantligt att spara in på om man är lite händig och kan hyra lite maskiner. Breda ut de olika lagren grus och padda t.ex är ju ingen raketforskning.
Bära ut och lägga på isoleringen likaså.
Sen börjar väl händighetsfaktorn spela in. Visst kan du dra golvvärmen och armera själv om du vill och kan. Be nån komma och gjuta, för det är lite mer pill för att få det bra.
Nej, kranar och kranbilar hör till sånt som kostar mindre än man tror, i förhållande till vad de uträttar.F fribygg skrev:
Till en vanlig liten villa räcker det med en hyfsad kranbil, och dom ligger sällan på över 2000 kr/timmen.
Klicka här för att svara