S
Hej! Vad har hänt med låset? När man låser från insidan går det inte att öppna från utsidan med nyckel. Jag tryckte också på den svarta knappen, men ändå går det inte att öppna från utsidan med nyckel.

• Gilla
ErikBlohm
  • Laddar…
Kan du låsa upp med nyckel inifrån när du låst med vredet? Efter att du gjort det och låser med vredet igen, kan du då öppna med nyckel utifrån?

S Singh skrev:
Hej! Vad har hänt med låset? När man låser från insidan går det inte att öppna från utsidan med nyckel. Jag tryckte också på den svarta knappen, men ändå går det inte att öppna från utsidan med nyckel.
som det ska vara

• Gilla
Violina
  • Laddar…
S
returen returen skrev:
som det ska vara
Det ska inte vara så för att om nån hemma och låsa dörr och sen jag kommer hem sen då jag kan inte öppna lås med nyckel ute från

S
D D.anne_85 skrev:
Kan du låsa upp med nyckel inifrån när du låst med vredet? Efter att du gjort det och låser med vredet igen, kan du då öppna med nyckel utifrån?
Jag ska kolla

S Singh skrev:
Det ska inte vara så för att om nån hemma och låsa dörr och sen jag kommer hem sen då jag kan inte öppna lås med nyckel ute från
Jo för vill du att någon skall komma in använder du bara vredet
nyckellåset är för att ingen skall komma in med nyckel utifrån
eller var det tvärt om...

returen returen skrev:
som det ska vara
NEJ!!!

returen returen skrev:
Jo för vill du att någon skall komma in använder du bara vredet
nyckellåset är för att ingen skall komma in med nyckel utifrån
eller var det tvärt om...
Det är tvärtom, alltså om man använder knappen på sidan så spärras vredet på insidan.

• Gilla
Emil Olofsson1
  • Laddar…
S Singh skrev:
Jag skulle tippa på att cylindern på utsidan är monterad när "pilen" på låshuset pekat åt annan håll än nedåt.

Om felet bara uppstår när du låser med vredet eller med nyckel på insidan så är det som Demmpa skriver.

''Pilarna'' i kistan var nog inte monterade i rätt läge vid installation. Bild som visar en låsmekanism med skruvhål och ett centralt krysspår, samt en orange pil.

Om det är fel monterat märker du detta genom att du inte kan vrida nyckel ett helt varv på utsidan.

Om du istället upplever att du kan vrida nyckeln runt och runt men den greppar inte så är det troligen byte av kistan som gäller.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle tippa på att cylindern på utsidan är monterad när "pilen" på låshuset pekat åt annan håll än nedåt.
Ja, det är verkligen viktigt att följ instruktionerna när man monterar låset. Dessutom verkar låset vara MYCKET känsligt för nyckelslitage osv. När ni monterar kolla den "Lilla skruven" Innanför låskistan. Den måste var väl åtdragen. Vi har haft nycklar som "Ballat ur" till följd av glapp. Dessutom av enbart slitage...

O Olov Brandt skrev:
Dessutom verkar låset vara MYCKET känsligt för nyckelslitage osv.
När du skriver "låset" menar du då låskistan, cylindern eller "allt ihop"?

Cylindrar & nycklar slits inte något nämnvärt om man underhåller cylindrarna på rätt sätt med rätt låsspray.
Har man däremot i låsspray med tex graft så slits cylindrar och nycklar snabbare.
Vissa låssprayer, låsoljor etc binder smuts & damm till sig och då slits cylindern & nycklar snabbt.

Det gäller även att ha "original"nycklar (alltså nycklar gjorda från sifferkombinationen) å inte kopierade nycklar.
Kopierar man en skadad/sliten nyckel så blir även kopian "skadad"/"sliten" fastän den är ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.