Grund & Markarbeten
Yrrol: Blir ju lite tveksam för själva taket nere i torpagrunden är ju minst 25cm ovanför marknivå. Murarna ser torra och fina ut. Marken lika så. Däremot har ju huset stått mer eller mindre ovärmt i många år, sen var väl inte ventilerna i grunden de mest hela och fina. Fast väl inne i huset så har golven alltid varit kalla, så denna 2meter grunden värmer inte direkt upp huset.. Tidigare
prototypen: Bjälklaget måste bära väggen och taket där det sticker utanför grunden men det är bara en konstruktions och dimensioneringsfråga. Vore det inte bättre att bygga upp en till vägg i källaren, ev som torpargrund? 2,2 meters överhäng är mycket. Protte
mhg_3: Vi har gått igenom fakturan och den verkar ok, de låg redan lågt på husgrunden enligt dem, tror han sa 2200 per kvm var det normala och vi har fått 2085 kr. Vad gäller det andra så har vi väldiga höjdskillnader på tomten så det är svårt för dem att ta sig fram, de måste bygga vägar för att komma fram med maskiner odyl så vi får nog leva med de kostnaderna. Allt jobb ingår i
Colds: Tack för hjälpen. Ingen som provat på att bygga en bur själv? Känns inte omöjligt men säkert lite krångligt.
Mats: Är det en enbilscarport så är det definitvt lite dyrt i mina ögon, är det en tvåbils av bra storlek och av hög kvalitet så kanske men jag tror att det finns utrymme för prutande även där
Jamtland: Huset är byggt 1975 och när vi renoverat tidigare så har vi sett att allt nog byggts väldigt fort och lite småslarvigt. Har svårt att se på ritningen hur plattan är gjord - vad kan man anta efter 1975 års byggnormer? När vi gräver runt huset så är det ca 30 vanlig jord tills man når ner till ett väldigt kompakt lerlager. Jag skulle tro att det inte är någon fara för att det som
bebbe: Börjar precis bli klar med en stödmur som jag lägger på ett berg. Muren består utav en sula som är armerad i berget och har efter det byggt upp med lättklinker block. Har inte brytt mig så mycket om armering mellan skikten för muren är bara mellan 40 till 110cm hög. Kommer snart till putsningen men har en liten fråga ang hur detta skall gå till på bästa sätt. Har fram till nu
Tyresö: [citat] Marken i ladan är redan så tillpackad (om du måste bila), eller är det ett sprucket betonggolv? Då har du ju en stabil botten och då är det bättre (och enklare) att använda lecablock som plintar, som du lägger direkt på den befintliga golvytan. Ladugolvet har rört sej klart (vinter/sommarskiftningar) och är superstabilt. Då behöver du bara lägga en liten paddad singelbädd
Tyresö: [citat] Även om du inte har luftpormedel i betongen, så ska den inte frysspricka 1:a 2:a och 3:e året! Jag har inget bevis, men jag är väl insatt i betongbranschen och min magkänsla säger mej att du har fått en separerad SKB som pga. det inte har fullgod hållfashet. SKB-betong ligger precis på den hårfina gränsen att separera, och det räcker att det regnade kvällen innan och
bluesboy: Tack så mycket för alla svar. jag har runt 90-100mm till betong ungefär, är inte nivell golv ganska dyrt? Jag pratade med än släkting till mig han precis gjort klart sin gillestuga han hade gjort så här: * platon (utan uppvik, men det kommer jag göra) * träreglar * Cellplast mellan reglarna * massivt trägolv 25mm han hade också ventilerade socklar, han lämnade en springa i golvet
Torpar Thor: Skall tillägga att det som COOP talade om var blå isoterma - styrofoam .Är detta bra att ha på mark. Har också läst en annan tråd här ang leca-kulor... Det var stenull och "uniskiva" som de säljer. Vad jag undrar är väl främst hur tjock man skall ha ifall man måste lägga in den istället för sågspånet.
Suhagg: Så att putsa och sen lägga jord emot skulle duga bra? Inget annat så som platon matta eller liknande? Det är ju inte som en husgrund som står i en grop mer eller mindre som man sedan grundisolerar. Då har man ju vatten som står emot grunden konstant om det inte är dränerat rätt.
andi_j: Hej Har just nu vinnande bud på en villa byggd 1910. Min fråga är angående källare, grunden är byggd i natursten och huset står på berget i en sluttning. När vi var på visningen så fanns det en hel del vatten på golvet i källare och lite svartmögel på väggen. eftersom att huset står direkt på berget så kan man ju inte dränera det som man brukar. Hur tycker ni att man skall
jerk: Ja det kan man lugnt säga. Vi bor i en slutning med ständigt påtryckande vatten så vi tog det säkra före osäkra. Med det resulterade i att på nersidan och gaveln av huset där vattnet inte trycker på lika mycket så fick det bli endast isodrän och fiberduk. Och det har resulterat i att gräset inte växer närmast huset trots att vi vattnar titt som tätt. Ett gott betyg på att
cederbusch: Av åldern på elementet att dömma rör det sig knappast om gjuten platta med vattenburen värme. Skulle kunna vara något gammalt ingjutet vattenrör om det finns vattenburen värme på andra ställen i huset. Men troligast är väl grundvatten som tränger upp.
JanneL: Roligt när det ordnar sig. Finns inget värre än att betala för halvdana jobb.
Tyresö: En viktig sak att tänka på, som jag stöter på väldigt ofta när jag ska pumpa betong hos privatpersoner som har tittat för mycket på Martin Timell. Dom gjuter direkt mot träreglarna, vilket leder till rötskador och en "kantarellodling". Gör så att din klack inte ligger an direkt mot dörrkarm eller något annat organiskt material. Lägg byggplast, syllpapp etc. mellan trä och betong
Tyresö: Att hämta betongen på en betongstation med en släpkärra (jag har sett senariot vid några tillfällen) är rena vansinnet! Betong väger ca: 2,3 ton/m3 och om du vill fylla släpet så att du tycker att det ser lagom ut, då har du ett megaöverlass som troligtvis gör att hjulaxeln på släpen ser ut som benen på en rokokobyrå. Förutom att du smetar ner aktern på din bil om du måste
Treedz: uretek ser ut som det jag skulle behöva göra. Denna del av huset byggdes för 30 år sedan, vet inte när marken sjönk men om man bara sprutar in betong kanske den nya tyngden gör att det sjunker än mer. Får se hur försäkringen gäller, då jag gissar att uretek inte är det billigaste. Synd att man har renoverat rummet som plattan hör till redan...
Tyresö: [citat] Håller fullständigt med! Varför kasta iväg tiotusentals kronor helt i onödan på fyllnadsmassor och extra schacktarbete? Lägg i stället dom pengarna på dyrare fönster, kök, golv etc. Det har man mer glädje av.
Anders_Nilsson: Hej! Min granne grävde i helgen upp ett segment på vår gemensamma dagvattenledning som det varit stopp i, en sträcka på cirka 30 meter mellan två dagvattenbrunnar i betong. Det visade sig att man vid anläggningen för 40 år sedan använt en blandning av betongrör och plaströr som man tätat med plastpåsar, en inte helt lyckad teknik. Nu kommer det an på mig att lägga nya rör,
ölk: en får tacka!! ni alla som varit med och svarat på mina funderingar.Ser nu att det finns lite olika lösningar för detta projekt.Jag fortsätter att köra ett tag till med avfuktaren,kanske vädrar lite ibland......Tror att jag då kan hålla borta fukten hyfsat bra;) Var ner nu i helgen och körde då med den under hela helgen,torrt o bra.... En timer som du rek. gaia,verkar högaktuellt att
seobserver: Det är alltid roligt att se vad som skiljer riktigt fackfolk från skojare. En klar offert ger oftast svar på läget. Vi behövde ta ner en besvärligt stående 100årig kastanj. Veden ville vi behålla men riset måste givitvis bort. Med bild och beskrivning bad vi om offerter. De landade på 13 000:-, 42 000:- och 83 700:- för ett träd. Endast lägsta budet hade referenser som gick att
Peter_K: Så här såg det ut i våran brunn efter ett rejält regn i augusti, det verkar ju fungera som tänkt. http://www.youtube.com/watch?v=i88Plsb54R0
b8q: 1. Ja, det KAN gå att koppla på den befintliga dräneringen, men det beror på vilken höjd anslutningspunkten ligger på. Du vill ju få ett fall på nya ledningen ner till denna anslutning, utan att för den skull lägga nya dräneringen för högt (bottnen på röret bör ju ligga minst 10-15 cm lägre än husets grundsula). 2. Leja ut: ca 2000 kr/löpmeter inkl. material, beror lite på hur
Mikael_L: Mina takstolar och mellanbjälklaget har takstolstillverkaren räknat med samverkan av limmade spånskivor för hållfastheten (eller troligen svikt). Och det framgår av medföljande montageinstruktioner. Men det är inte alltid denna samverkan förutsätts, så det är alltså från fall till fall.
Tyresö: Kamilenski, har helt rätt! Jag var lite för "gåpåig" i mitt argument! Jag är gift med en kvinna med Finskt påbrå! Alla Finska män vet att det finns ett ordspråk som är: En nöjd fru är en glad man! Du ska givetvis skapa gemytlighet via idiotens fru! Min fru löste ditt problem på 1,5 sek! Är det bara jag som är en toffel? Min fru är inte i närheten, men hon har ju helt rätt! Gå