Börjar precis bli klar med en stödmur som jag lägger på ett berg. Muren består utav en sula som är armerad i berget och har efter det byggt upp med lättklinker block. Har inte brytt mig så mycket om armering mellan skikten för muren är bara mellan 40 till 110cm hög. Kommer snart till putsningen men har en liten fråga ang hur detta skall gå till på bästa sätt.

Har fram till nu använt mig utav Mur och puts bruk B från Byggmax (förutom till sulan där jag hade grovbetong) och funderar på om jag även kan ha detta bruket till att putsa muren?

Om så är fallet hur skall jag bäst gå tillväga för att få ett lyckat resultat? Skall jag börja med att slamma muren. Om så är fallet räcker det att jag tar Mur och Puts bruk B och blandar det lite lösare och använder det till att slamma med? Eller skall man ha någonting annat till slamningen?

Har även några partier på sulan som inte går i linje med resten utav muren (där reglar till sulans form har suttit) där jag skulle vilja lägga på (mindre partier) med upp till 3cm puts. Kommer detta funka med bruk B eller bör jag först försöka lägga på lite mer grovbetong?

//b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.