Grund & Markarbeten
matiasginalson: Huggan tackar för visat intresse och tips! ingen mer ?
Tyresö: [citat] Det är en väldigt liten kostnad att fixa dräneringen om man gräver själv! Annars kostar en grävmaskin 600 kr + moms och frakt T/R
jhenrikj: Verkar vara ett sjukt överpris...Vi betalade 340kr per ton för bergskross, inkl transport, utläggning och packning. Men då skulle ju massorna transporteras ca 5 mil enkel resa också, inte från granntomten....
Skumpen: Hej det måste väl gå att trycka ett rör av plast eller rostfritt under plattan om det inte är berg eller stora stenar om de inte klarar av att hålla fallet utan dom kommer djupare på andra sidan får du väl sätta en brunn med pump i, försök att hitta en firma som sysslar med sådant, de gör det under vägar så det ska inte vara nåt problem , men vad det kostar har jag ingen aning om
ordain: [citat] Vad är temperaturen där? Relativ luftfuktighet är en rätt ointressant siffra om man inte vet temperaturen. Ifall det är 10 grader i källaren så skulle en uppvärmning till 20 grader innebära att luftfuktigheten hamnar under 50%. Isåfall behöver du ingen avfuktare utan värmen kommer fixa fuktigheten. Men, å andra sidan är det inte såhär års man har problem med fukt i
BaggenMath: Förresten tror jag att jag fått allt om bakfoten. Det här gäller ju en produkt som isolerar plattan mot marken... Ursäkta
Tyresö: [citat] Fråga killen som gjorde undersökningen, om han är villig att via ett juridiskt skrivet avtal, som gör att han blir personligt ekonomiskt ansvarig för ALLA konsekvenser som har med sprickan att göra, eftersom det är ju så han gör med er, om ni skriver på ett köpeavtal. Det är ju han som är expert och då borde han inte ha några invändningar med att skriva på ett sånt avtal.
anaitis: Det är två fenomen som ibland kan sammanfalla delvis: 1 Ytterhörn är alltid kallare, kan ge kondens 2 Vinden sveper runt hörnet och kan skapa ett undertryck på ena sidan. Detta kan också orsaka kondens.
sveing: Tack, precis vad jag "ville" höra. Ps. Förstår mig inte på det här forumet hur den skickar mail, eller inte skickar mail när man får svar.. ursäkta dröjsmålet Tyresö!
Svanteman: Snyggt när man skriver samtidigt så kan man jämför sina svar sedan!
Tyresö: Ja men då dubbar du i några 8 - 10 mm armeringspinnar i den befintliga betongen, med ett utstick på 10 - 40 cm och ovanpå dom pinnarna najar du fast en 4 - 8 mm armeringsmatta. Sen är det bara att gjuta. Såna jobb pumpar jag betong till flera gånger i veckan under vinterhalvåret.
Tyresö: Portlandcement är helt vanlig byggcement. Jag har väldigt svårt att tro annat än att det är vanligt lagningsbruk och då fungerar det som vanlig betong. Ha lite koll på vattentemperaturen på vattnet som du blandar med - 20 - 30 +grader och gjut, även om det är minusgrader. Du kan kanske skydda gjutningen med en frigolitskiva om det är 10 - 15 minusgrader.
Jessicasu: Har märkt at taket i vå tvättsuga som är i källaren lutar något ca 0,5 mac 1 cm. är detta något allvarligt eller kan det vara små skillnader ändå?
Tyresö: Låt då allt vara och slappna av. Allt är byggt enligt läroboken om det ligger en krossbädd underst.
Tyresö: Att "friåkare" som kör lastväxlare är hala som ålar är ju självklart! Du erbjuder "fel färg på pengarna". Erbjuder du dom rätt mängd, men framför allt "rätt färg på pengarna" och några flaskor Balvenie (wiskey) som bonus för slutfört jobb, så blir dom lena som en honkatt i Mars! Fast det gäller inte bara lastväxlaråkare, det verkar vara kotym över hela
JakeoMalin: Borde lätt gå att göra på en vecka, två man skulle jag vilja säga om man har gjort det ett par gånger. Gräva 1 dag, torka/slipa bort ev gammal tjära och gjuta nytt hålkärl om så behövs 1 dag, duk/singel/rör/singel/duk plus montera brunn(ar) 1 dag. spika upp platon och isolering och återfyllnad 1½ dag. Planera till tomten och matjord på det 1 dag. Slå på en haldag eller rent av
Ahlbom: Glöm inte att golvet kan luta utan att utan att huset lutar och vice versa :)
Tyresö: Plattan är troligtvis väldigt dåligt isolerad, det var så på 70-talet. Om du är osäker på fukt, så anlita en besiktningsman som mäter fukthalten i golv och väggar. Det kostar inga fantasisummor och är en vettig "försäkring".
Magnus_Andersson: Då blir det mer komplicerat. Man borde nog ha ett kontrakt även om man kör på löpande för att reglera tider, vad som skall göras, timkostnad, mm. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Konsumentvägledaren var nog ingen dum ide. Kolla upp företaget på allabolag.se. De kanske har gått i konkurs.
Larsa: Då beställer jag 8-16 makadam. Är ju inte riktigt några grusgångar jag skall göra utan bara jämna till lite naturstigar på tomten.
E171: Hej Har en fundering, mitt hus byggt runt 1890-1910 1 1/2 plan med torpargrund(10x7m) av natursten. stenarna ser ut att ligga hyfsat bra nån glipa å lite lutning på nån sten men inget anmärkningsvärt, Inget fukt problem vad ja kan se. Marken är lerjord. Huset har sjunkit ca 10 cm vid ena kortsidan om man jämför med den andra kortsidan, golven är delvis uppriktade i huset av tidigare
Tyresö: Små betongplattor liggandes direkt på lerig mark, för att staga upp ett inglasat uterum, låter inte så genomtänkt - och det kommer du att märka när tjälen släpper....glaskross... För att göra det enkelt för dej, så hyr du en jordborr för 150 mm hål och borrar minst (gärna djupare) 150 cm och petar ner ett gjutrör - eller gjut direkt i hålet - och 2 st 10 mm armeringspinnar i
Eld: Jag gjöt själv en platta till en friggbod för några år sedan. Det var 0-grader på dagen och -8 på natten. Jag täckte med plast och sedan 10 cm isolering. Under isoleringen var det +28 grader under natten.
Tyresö: Du har gjort exakt som jag själv skulle göra! Bra att det finns rörmokare "som är med i matchen".
Tallica: Hej! Jag funderar på att köpa en Luftsolfångare från Solar venti. Enligt deras hemsida står det att den minskar halten fukt i källaren plus att den hjälper till att höja värmen.. Låter ju iaf väldigt bra, vilket det i och för sig alltid gör i all marknadsföring. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller andra liknande varianter? Tacksam för svar...