Har fått en offert på husgrund och markarbeten som hamnade lite över vad vi hoppats och tänkt oss. Vet att det är svårt att säga något för er som inte sett tomten men man vet inte, kanske någon kan säga om något är alldeles galet?

Total pris 528.000kr
Husgrund 105 m2, 200 mm isolering 219.000 kr
Höjning mark runt om grund 48 ton, 16.000kr
Murning källarväggar Dorotherm 200 mm isolering, ej putsad 72 m2, 139.000 kr
Gjutna pelare i murning, 2 st 8000kr
Byggväg, 25 m, 39.000 kr
Justering väg med asfaltkross för att minska slir, 36 ton, 9.000 kr
Rörgrav 10 m, 9.000 kr
Fukthållande massor och gräsmattejord norr om hus, 60+12 ton, 66.000 kr
Stenkista 8.000 kr

Kan även välja till 100 mm extra isolering till husgrunden för 15.000 kr

Vad som då inte ingår i ovan är fällning och tipp träd och stubbar, bortkörning massor, tippavgifter, eventuella plintar, träd och stubb

Vad säger ni? Vi hade trott på 100.000kr mindre :(

Tyresö
Husgrundspriset tycker jag att du ska diskutera med entreprenören, för där har han lagt på en hyfsad marginal. Däremot är priset på dom gjutna pelarna ett acceptabelt pris. Dom övriga priserna har jag ingen kunskap om.

Tack Tyresö :)

mhg_3 skrev:
Vad säger ni? Vi hade trott på 100.000kr mindre :(
En byggares vardag. Dyrare och tog längre tid. Bara att vänja sig och ta med det i kalkylen.

Sen när mark arbetet är klart blev det ytterligare dyrare. Det dyker oftast upp något som du inte räknar med från början. Något som ska sprängas kanske? Märks ju först efter de börjat gräva.

Vi hade trott på mindre för att vår säljare gav det intrycket, sprängning blir det inte tal om, allt är redan färdigsprängt :)
De behöver inte gräva utan bara vända på den sprängda ytan då det legat några år.

Kan inte så mycket om priserna.... Men asfaltskross är en restprodukt som inte borde kosta 9 000.... När vi justerar med sånt, så väger vi inte ens ut det... Antar därför att det inte kostar något att införskaffa.... Transporten kostar ju givetvis en slant...

Hoppas det ingår en massa jobb i dom posterna där olika mass mtrl står uppskrivna, annars är det orimligt höga priser på dom... Skulle tippa på att snittpriset på olika grus/kross sorter ligger på strax under 100kr /ton plus moms...

Tyresö
carlbanan skrev:
Kan inte så mycket om priserna.... Men asfaltskross är en restprodukt som inte borde kosta 9 000.... När vi justerar med sånt, så väger vi inte ens ut det... Antar därför att det inte kostar något att införskaffa.... Transporten kostar ju givetvis en slant...

Hoppas det ingår en massa jobb i dom posterna där olika mass mtrl står uppskrivna, annars är det orimligt höga priser på dom... Skulle tippa på att snittpriset på olika grus/kross sorter ligger på strax under 100kr /ton plus moms...
Jag utgår ifrån att priserna är ink. moms eftersom det är en privatperson som är kunden. 36 ton är 3 lass på en treaxling. Varje transport borde kosta 1500 - 2500 kr ink. moms, beroende hur långt det är att köra + asfaltskrossens kostnad, som mer eller mindre då måste vara gratis + utläggning och avljämning. Det tycker jag låter som ett bra pris. Det är på husgrunden dom har sin avans, för det är det enda (än så länge) inom byggsektorn som man kan ha lite marginal på, förutom ockermarginalen som rörmokarna har....

36 ton är ett lass om man tar med släpet... Kostnaden för släp blir bara ca 100 kr mer i timmen plus moms... Fördelen blir ju att man slipper 2 svängar....

carlbanan skrev:

Verkar inte vara helt lätt att få tag på asfaltskross i större mängd. Jag behövde något billigt men stadigt material till min 350m långa väg men det "billigaste" och bästa jag hittade var 0-90 och det blir en hel del pengar. Tror asfaltskrossen är efterfrågad och försvinner väldigt fort.

Vi har gått igenom fakturan och den verkar ok, de låg redan lågt på husgrunden enligt dem, tror han sa 2200 per kvm var det normala och vi har fått 2085 kr.

Vad gäller det andra så har vi väldiga höjdskillnader på tomten så det är svårt för dem att ta sig fram, de måste bygga vägar för att komma fram med maskiner odyl så vi får nog leva med de kostnaderna.

Allt jobb ingår i priserna, förutom lite trädfällning :) Alla priserna ink moms.

Tack för era svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.