1 396 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
brunn till dräneringen?
har haft en firma här som räknat på dränering, som jag förstod det så drog de dräneringen rakt till en stenkista utan att ha någon brunn el liknande först, jag skulle ju vilja ha en brunn för att kunna se om det fungerar som det ska samt så separerar man väl bort sand och slam också så det inte åker till stenkistan?
hur "ska" det vara?
hur "ska" det vara?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Så här har jag fått lära mig inför min egen dränering:
1. Stenkista är det inget fel på, men på en vanlig villatomt i tätort kan det ju vara svårt att lägga den på korrekt plats. En stenkista ska ligga i den första metern jord för att fungera som avsett. Har man ordentligt fall ut från huset är detta förstås inget problem, men jag har sett några exempel här i villaområdet där man dränerat hus med källare och stenkistan byggs 3m under marknivå. Där är marken rätt mättad på vatten redan.....
2. En brunn från vilken man pumpar vatten till en högt belägen stenkista är därför en "rätt" lösning alt så pumpar du vatten till någon annan lågpunkt (upp på marken bara).
3. En brunn är ett vanligt markrör, 38cm tex med ett lock i botten. Komplettera med en dränkbar pump och lite pemslang för att pumpa undan vattnet.
Vattnet i dräneringen är ju redan filtrerat, så någon brunn för att avskilja skräp kan jag inte se behövs.
1. Stenkista är det inget fel på, men på en vanlig villatomt i tätort kan det ju vara svårt att lägga den på korrekt plats. En stenkista ska ligga i den första metern jord för att fungera som avsett. Har man ordentligt fall ut från huset är detta förstås inget problem, men jag har sett några exempel här i villaområdet där man dränerat hus med källare och stenkistan byggs 3m under marknivå. Där är marken rätt mättad på vatten redan.....
2. En brunn från vilken man pumpar vatten till en högt belägen stenkista är därför en "rätt" lösning alt så pumpar du vatten till någon annan lågpunkt (upp på marken bara).
3. En brunn är ett vanligt markrör, 38cm tex med ett lock i botten. Komplettera med en dränkbar pump och lite pemslang för att pumpa undan vattnet.
Vattnet i dräneringen är ju redan filtrerat, så någon brunn för att avskilja skräp kan jag inte se behövs.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Så här såg det ut i våran brunn efter ett rejält regn i augusti, det verkar ju fungera som tänkt.
http://www.youtube.com/watch?v=i88Plsb54R0
http://www.youtube.com/watch?v=i88Plsb54R0
Klicka här för att svara