Har en murad leca grund till en liten stuga som står upphöjd på ett berg. Jag vill fylla jord emot leca muren närmaste 2m runt stugan. Det kan alltså inte stå vatten direkt utan denna jordvall är ovan berget och håller nog inga större mängder fukt.

Just nu är muren inte putsad och jag slipper gärna det. Räcker det med någon platonmatta eller liknande på utsidan av muren och så kan jag fylla lite jord emot? Jorden är mest för att dölja muren.

Jag skulle nog bara lagt makadam eller singel närmast grunden. Det dränerar så att vatten inte blir stående mot grunden.

Är lecablocken slammade då? Trodde att man alltid behövde göra minst det så att de står emot lite fukt iaf. Men jag hade nog gjort som ovanstående hheheh dvs fyllt med singel/makadam istället, Varför vill du fylla med just jord?

mhg_3 skrev:
Är lecablocken slammade då? Trodde att man alltid behövde göra minst det så att de står emot lite fukt iaf. Men jag hade nog gjort som ovanstående hheheh dvs fyllt med singel/makadam istället, Varför vill du fylla med just jord?
Jord är gratis i mitt fall.
Jag vill bara fylla emot något mot muren så jag får en slags marknivå kring stugan.
Slammade? Menar du puts?

Nu är det bara murad leca inget annat. Vill behöva göra så lite som möjligt men ändå säkerställa att muren står några årtionden.

hheheh skrev:
Jag skulle nog bara lagt makadam eller singel närmast grunden. Det dränerar så att vatten inte blir stående mot grunden.
Vatten kommer inte vara stående emot grunden då den står på sluttande berg.
Fuktig jord är nog på sin höjd vad det kommer vara.

Suhagg skrev:
Vatten kommer inte vara stående emot grunden då den står på sluttande berg.
Fuktig jord är nog på sin höjd vad det kommer vara.
Tänkte rätt men skrev fel. :) Menade inte direkt att vatten blir stående. Fukt kommer inte att ligga på mot grunden med makadam som det gör med jord som håller fukten kvar betydligt längre. Det var så jag menade.

En lecasten som inte är slammade eller putsad isolerar sämre, får lätt beväxtning in i lecan och kan bli populärt ställe för myror att bygga bo i.

Jag tycker att du minst skall slamma lecastenarna men helst putsa dem.

Så att putsa och sen lägga jord emot skulle duga bra?

Inget annat så som platon matta eller liknande? Det är ju inte som en husgrund som står i en grop mer eller mindre som man sedan grundisolerar. Då har man ju vatten som står emot grunden konstant om det inte är dränerat rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.