Hejsan!

knappast första gången frågan kommer upp på tapeten, men har studerat och läst allt jag kan komma över och vill ha lite input på mina funderingar.

grundhus är fritidshus ifr¨ån 70-talet (västkuststuga) på ca 50kvm. krypgrunden är fräsh, beror nog troligen pga dålig isolering, bl.a. på att en bit på ca 1kvm är helt oisolerad ner emot golvet där dom föreberedde för en spis som aldrig blev byggt, det är således ganska varmt på vintern, därunder är allt iaf frid och fröjd.

förra året bygdes huset ut ca 50kvm, även här krypgrund, ca 60% av huset står direkt över berg, resten över typ hård lera/morän, där det ligger makadam. ingen plast lades, ingen markisolering lades. 16ventiler är på plats på en väggyta av ca 40m. nu under vintern pågick bygget, och det nya bygget var ej uppvärmt. jag hade dessutom inte satt någon lucka för ingången till krypgrunden.
kall luft fick alltså fritt tillträde till under huset och ingen uppvärmning ovanifrån skedde.

i mitten på juni i år var jag under det nya huset och kunde konstatera luddigt vitmögel.
se första bilden längst ner

jag pratade lite med hantverkare som sa man skulle behandla med Boracol.
pga många pågående projekt med huset blev det hela inte gjort något åt.

idag och jag läst det mesta jag kan komma över och nu ser det ut så här:

var idag under huset och kollade igen, nu, dvs i början av oktober är det vita luddet borta, möglet är nu istället mer pulveriserat, grågrönt i färgen och dammar. se dom 2 sista bilderna längst ner.
berget är självklart torrt, men där det ligger makadam är det fuktigt. ser även fläckvis på mycket små ytor svartmögel. trossbottenskivorna på bilderna är enstaka skivor som är hårt angripna, dom flesta syns inget angrepp på alls, eller bara lite. angreppet skulle man nästan kunna säga slutar där nästa trossbottenskiva tar vid.

steg 1 är att lägga plast på hela marken, och sedan lägga cellplast på den för att isolera hela marken då berget blir mycket kallt.
steg 2 är att montera trygghetsvakten som värmer upp grunden för att sänka rf.

nu kommer då alla frågorna.

1. en teori jag har är att jag på grund av öppen lucka, ingen värme i huset, samt smällkall vinter fick extremt kallt berg under huset. därav fick jag mögelangrepp under det nya huset. tror ni att så kan vara fallet?

2. om jag lägger plast och isolerar marken och sätter en tät lucka vid ingången, kan jag då komma ifrån problemet helt och hållet utan att installera en energikrävande uppvärmare under huset.

3. hur vanligt är det med mögel under krypgrunder? har förstått att det är vanligt, men är det 10% av alla hus? 50% av alla hus?

4. när det vita luddet nu har blivit grågrön, betyder det att möglet har dött? eller har det gått vidare till en annan fas? eller är dte någon ny mögelsort?

5. pratade med trygghetsvakten idag och dom direkt avrådde mig ifrån att behandla angreppet med boracol då det dels innehåller salt, men även för att man får bort det vita möglet men att man därmed kan lämna rum för andra mögelsorter som är farligare. enligt killen jag pratade med så kommer möglet att självdö/gå i dvala om förhållandena under huset blir bättre. detta innebär att det ligger latent kvar på trossbotten, men eftersom mögelsporer finns i alla luft så gör det ingen skillnad. skall man undvika boracol?

6. numera är huset uppvärmt, ca 10kvm (rakt över där det var mest angrepp och blötast på backen) är dessutom uppvärmt med golvvärme. kommer detta i kombination med plast + markisolering kunna ge mig sådana bra förhållanden att extra åtgärd ej är nödvändig?

7. kan jag testa min teori enligt ovan genom att lägga plast + isolering nu direkt och sedan titta under huset till våren/sommaren; inget vitt ludd som alltså är begynnelsefasen på vitmögel = ingen fara för mina grund längre?

8. om jag köper en fuktmätare har jag förstått att man ska ha en sådan med spikar som man mätar fukthalten i träet med, under 17% är det ok enligt trygghetsvakten. ger detta fullgod vetskap om fukthalten/risken för mögel/svampangrepp? dom vanliga fuktmätaren skall tydligen slitas med tiden om dom sitter i fuktig miljö, samt att det är svårt att säga vad dom faktiskt mäter när det är kallare temperaturer än 25grader. dom ska kunna användas till att se trender, men ej som exakt vetenskap. är dom med spikar mer exakta? om jag har under 17% är allt frid och fröjd då?

9. övriga synpunkter?

tacksam för all input och teorier, jag har läst dom flesta, men alla fall och även mitt är ju specifikt och det är det jag vill ha synpunkter på.

mvh Henke.

• Bild0152.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0223.jpg
    Skapa konto
  • Bild0225.jpg
    Skapa konto
ingen som känner sig manad?

mvh Henke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.