Grund & Markarbeten
ankan_84: Tjenis, nu ska jag uppdatera lite. Har bilat loss trappan och även grävt upp hela framsidan för hand. Det ligger till på följande vis: Man har grävt upp runt tre sidor om huset, lagt platonmatta och fyllt igen med 8/16 singel. Det ligger två lerrör runt hela huset. Har som sagt grävt upp den sista sidan som inte och det är den sidan som tar emot mest vatten från berget. Det var
Tyresö: Gör det enkelt för dej och bygg utifrån naturlagarna. Se betongtaket som en betongplatta - den har ju bärigheten - mura lecablocken direkt på plattan! Golvet däremot.....Är garaget ett varmgarage (dvs. alltid minst, gärna mer, +13-15 grader) så räknas det som en inomhuskonstruktion och är helt enkelt en undervåning. Är garaget ett kallgarage, så bygger du som man ska göra på en
Tyresö: Du har helt rätt i att man aldrig ska dubba i en ny konstruktion i en befintlig. Ditt uterum ska du bygga utifrån att det är en egen konstuktion, när det gäller betongplattan. Orsaken till det har med värmelagen att göra, betong (och armeringsjärn) expanderar/krymper 9 mm/10 m. Betongplattorna måste därför få leva sina egna liv.
stoif: Jag har lite funderingar som berör både källare och isolering. Har ett nydränerat hus, med 100mm pordrän under mark, men en källare som sticker nästan 1 meter ovan mark. Grunden är från 20-tal, och jag tror det är någon form av betonghålsten i dem. Håller på att göra iordning källaren, som idag har Nike-plattor (osäker på stavning) på insidan. Dessa är såklart på väg bort.
Linnex: [citat] Ja då var det ett år sedan jag skrev värden. jag ökade sista året med -2 extra % jämför med i fjol. Idag står mätaren på 7805 vilket då motsvarar 1638 kWh sista året. Ca 400 kWh extra jämfört med förra året. Dock märker jag betydligt bättre klimat i grunden för mitt förråd. Sista gången jag lämnar uppgifter. Kommer fortsätta labba lite men inget mer som skrivs
bonnier: Vet inte hur effektiv en "klassisk bygg-luftavfuktare" är, men vanliga kondensavfuktare du köper på bygghandeln, eller dyl, har ungefärlig kapacitet 10 liter/dygn, under bra förhållanden (~20grader). Ju kallare desto sämre kapacitet. Vill du ha ner 60 liter vatten till källaren så går det nog snabbare att fylla ett par hinkar och bära ned dem ;)d^_^b
Mecalac: Det är helt ok att dränera om på vintern, det är snarare så att väggen torkar ut fortare då luftfuktigheten är lägre.
MalinT: Nä den luktar gott... =) Har testat fuktmätaren genom att ta med den in i badrummet i morse när jag långduschade. Den stannade på 92% så det känns ju som den gör sitt jobb. I källaren pendlar den envist mellan 55-63% men så är det ju kallt där nere också... Ska testa höja temperaturen i källaren med hjälp av en värmefläkt med termostat.. se vad det gör med luftfuktigheten där
xl15: [citat] Dessutom verkar det som om om grävmaskinsföraren inte kunde gräva rakt neråt. När jag frilade ännu mer såg jag att platonmattan var avskuren i 45° vinkel ner mot botten. De verkar anpassat mattan efter hålet och stuprör istället för tvärt om. [bild]
prototypen: Platon finns som sylltätning, jag har det i traktorgaraget. Protte
daviden: Enligt offert 230 000 för 24 kvm grund med golvvärme, murade, slammade väggar. Bortfraktning av schaktmassor ingår. Fler offerter begärda.
nypon: ta en 300 trumma sen grus runt, 0-32, viktigt som sagt innan att det finns alla fraktioner i materialet. När du lagt ner trumman täck den precis och packa sedan försikigt, då tätar materialt runt trumman. Sedan kan du fortsätta fylla uppåt och packa i nivåer.
gaia: håller med anaitis! Välj rätt material för att putsa/spackla. Frigoliten är kanske bara klistrat på väggar ? och den skulle jag deffinitivt ta bort. Inga väggskivor, ingen trä,spån överhuvudtaget på golv eller väggar om du vill ha en luktfri källare. gaia
Sciron: Vi har valt att köpa huset och lösa de problem som fanns. Inte så stora enligt en byggare vi känner. Så jag tackar ödmjukast för visat intresse och hoppas att jag själv kan vara till hjälp vid något tillfälle.
Mats: hmm det finns/fanns ett bidrag just för att bygga kanalisation. Kolla med länsstyrelsen
gluecifer: [citat] Blev Abbas Matjessill ! :) och en lång pinne, funkade prima :)
mrmax: Hej, Jag har en hel del sprängsten som jag vill bli av. Våran grävmakinist kan lasta på eran lastbil gratis. under första och andra vecka i oktober. Har cirka 500 kbm i olika storlek. Sten mur... Stenar finns i Partille Öjersjö. Tfn 0709615703 Maxmoreira@hotmail.com
putteplan: Hej! Okunnig liten stackare söker hjälp :) Har begärt lite prisförslag på att göra om en ängsmark till en gårdsplan på ca 3000 kvm. I framtiden är det tänkt att vi skall bygga 2 st 400 kvm lagerlokaler och 1 kontor samt utöka 3000 kvm men, Vad behöver jag göra? Är det billigast att asfaltera, eller skall man fylla upp med singel? Eftersom detta inte är min starka sida sitter man
chabby: okey aja jag får försöka hitta någe som är icke härdande!
Magnus_Andersson: Är det ren betong går det fint att lägga klinker direkt utan primer. Välj ett fix som fäster direkt på betong, det står på förpackningen. Jag körde med casco. Även om primern inte skall vara tät så inbillar jag mig att golvet andas bättre om man inte primar. Med lite planering och noggrannhet går det fint att lägga klinker själv, särskilt om golven redan är jämna och fina.
Josth: Skulle lägga 10mm markisolering under plasten om jag haft chansen...
eran: Hade väl tänkt en isolerad platta, kanske 200mm, ingen golvvärme(?), golvbrunn samt genomföring för el.
tihimas: ursäkta att det dröjde, tittar inte så ofta. Det är svårt att förstå hela sammanhanget när man inte har varit på plats. Du sade att dränerarna har lett takavrinningen till stenkistan. Är huset inte dränerat - dvs ligger inte en dräneringsledning nedgrävd längs hela huset? Den är nog i så fall också kopplad till stenkistan. Ni behöver bara koppla in dräneringsrännan på
prototypen: Man lägger aldrig fiberduk under cellplasten under en betongplatta så varför vid källarisolering?? Fiberduk används för att jord o stenmaterial inte ska blandas med varandra men både platon och cellplast sitter ihop och vill inte blanda sig med något. Protte
Husowner3: Hej, jag har snurrat runt och läst massor på forumet och har lärt mig en del men är fortfarande förvirrad och har många frågor. DRÄNERING: Jag har bett en firma om offert på dränering runt vårt hus (Eskilstuna). Pris drygt 2500kr m2 inkl. moms. (125.000kr för 49 löpmeter) Offerten specificerar inte alls metod och material men de vill sätta platonmatta och fylla upp med nytt
stilofunk: Tack för svar. Jag misstänker att det är mycket vatten som ska torka ur och allt ska transporteras bort via rumsluften, jag får väl öka ventilationen i rummen under några månader!
anaitis: Mkt vanlig konstruktion förr. Man ville spara på betongen, den var relativt sett, mkt dyrare då.