Jag har en sluttande tomt. Där huset är tänkt att stå är det ca 1.80 - 2 meter i höjdskillnad från bakkant till framkant på huset. Har pratat med två husfabrikanter och båda har sett tomten. Husfabrikanterna hade olika åsikt om vad som skulle fungera bäst, den ena förordade ett sluttningshus medans den andre tyckte att deet bästa vore att fylla upp alt bygga en högre grund i framkant. Någon med erfarenhet av ovan ?

Jag antar att de förordar det som de helst vill sälja!
Ta ett samtal med en ingenjör eller en arkitekt så kanske du får ett ärligare svar.

Hemmakatten
Jag tycker att det beror på hur tomten ser ut. Vilken typ av tomt det är, naturtomt, helt avröjd jordhög och hur grannarnas tomter och hus ligger. Sluttar tomten mot vägen eller från vägen. Det har också betydelse vad det är för markförhållanden ni har. Behöver ni spränga, har ni lerjord mm.

Allt detta har betydelse för vilket hus man väljer. Men framförallt skulle jag nog vilja framhäva det estetiska värdet.

Jag håller med om att det beror på vad du vill ha för hus och hur tomten ser ut. Vi fyllde ut vår tomt och körde på enplan. Var beredd på att det blir en hel del extra arbete med att få tomten fin efter utfyllnad. Återstår att se om vi får ordning på vår tomt. :D

Jag tycker att man skall välja hustyp till tomten och inte anpassa tomten till huset.

Finns inget fulare än när man har fyllt upp (eller schaktat ner) en tomt för att kunna bygga ett enplans hus på en tomt som skulle haft ett sluttningshus.

Vill man t.ex ha ett enplans hus så skall man välja en tomt som det passar på och inte förstöra en tomt med en massa fyllningar (alt. schaktningar) så att huset passar........

Tyresö
roli skrev:
Jag tycker att man skall välja hustyp till tomten och inte anpassa tomten till huset.

Finns inget fulare än när man har fyllt upp (eller schaktat ner) en tomt för att kunna bygga ett enplans hus på en tomt som skulle haft ett sluttningshus.

Vill man t.ex ha ett enplans hus så skall man välja en tomt som det passar på och inte förstöra en tomt med en massa fyllningar (alt. schaktningar) så att huset passar........

Håller fullständigt med! Varför kasta iväg tiotusentals kronor helt i onödan på fyllnadsmassor och extra schacktarbete? Lägg i stället dom pengarna på dyrare fönster, kök, golv etc. Det har man mer glädje av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.