Ska gjuta oisolerat garagegolv i ett befintligt garage. Har grävt ut, lagt fiberduk/markduk, lastat in 13 ton (15cm) tvättad makadam. Jag har läst någonstans att det kan vara en fördel att lägga fiberduk/markduk även ovanpå makadamen, för att det inte ska rinna ner betong i makadamen. Låter ju smart och bra - men kan det finnas några nackdelar med detta?

Om man nu INTE lägger någon duk överst - hur mycket betong ska man räkna med "försvinner" ner mellan makadamen? Känns inte som det kan röra sig om mycket, men det vore trist att stå där med en 9cm platta istället för 10cm när all betong är utpumpad... :(

Förresten - var köper man tröskeljärn/kantskoning? Verkar inte finnas på typ Byggmax och Cheapy. Lokala järnhandlarn säljer knappt nåt järn nuförtiden, han säljer mest vitvaror! Behöver 3st 2,5m långa - kan i värsta fall tillverkas själv av L-profil och armeringsjärn, men inte ens L-profiler (typ 50x50mm/5mm) har jag hittat någonstans...
 
Fukt- och energimässigt måste det vara en stor fördel att lägga fiberduk så inte makadamen fylls med betong. Måste vara kapillärbrytande under betongen! "Luftig" torr makadam under plattan gör stor nytta. Oisolerade platta är en riktig energislukare om man tänkt ha varmgarage över ca 6 grader C.

Lät tillverka tröskeljärn i rostfritt för eftermontage på mekanisk verkstad, men naturligtvis bäst om det att gjuta in från början. Plattjärn/plåt 2450x180x5mm som bockades 45 grader på längden.
 
Tyresö
Normalt använder man inte fiberduk mellan betong och makadam. Lägg ut betongen direkt på singelbädden och "betongsvinnet" är mellan 7 - 12%, beroende på koncistens på betongen. När du sen ska gjuta, så gjuter du 10 cm tjockt från första m2. Räcker inte betongen, så räknar du ut hur mycket som fattas och ringer till betongstationen och beställer ett "ringlass" med mängden som fattas. Inga konstigheter, det är ytterst sällan som den beställda mängden stämmer vid varje gjutning. Du kan även förvarna betongstationen, när du beställer din betong, att det kan ev. bli ett "ringlass".
 
Tyresö skrev:
Normalt använder man inte fiberduk mellan betong och makadam. Lägg ut betongen direkt på singelbädden och "betongsvinnet" är mellan 7 - 12%, beroende på koncistens på betongen. När du sen ska gjuta, så gjuter du 10 cm tjockt från första m2. Räcker inte betongen, så räknar du ut hur mycket som fattas och ringer till betongstationen och beställer ett "ringlass" med mängden som fattas. Inga konstigheter, det är ytterst sällan som den beställda mängden stämmer vid varje gjutning. Du kan även förvarna betongstationen, när du beställer din betong, att det kan ev. bli ett "ringlass".
Något off-topic men:

Kan man ge någon generell tumregel på hur lång "öppentid" det är på betongen?
Pga snålhet och åtkomstproblem (kalkylen verkar ändå slå över till betongbil med pump...) leker jag med tanken att hämta betongen direkt på stationen.
100 kr / 100 liter.
12 m2, 10 cm tjockt = ca 1.5 m3
1.5 m3 x 2.4 ton/m3 = 3.6 ton

Vilket kräver tre vändor med släp till betongstationen.

Vansinne eller sunt ekonomiskt tänkande... Ordet är fritt...
 
Tyresö skrev:
Normalt använder man inte fiberduk mellan betong och makadam. Lägg ut betongen direkt på singelbädden och "betongsvinnet" är mellan 7 - 12%, beroende på koncistens på betongen. När du sen ska gjuta, så gjuter du 10 cm tjockt från första m2. Räcker inte betongen, så räknar du ut hur mycket som fattas och ringer till betongstationen och beställer ett "ringlass" med mängden som fattas. Inga konstigheter, det är ytterst sällan som den beställda mängden stämmer vid varje gjutning. Du kan även förvarna betongstationen, när du beställer din betong, att det kan ev. bli ett "ringlass".
Ok det blir nog till att låta bli att använda fiberduk. Funderade lite på det idag när jag var ute i garaget och visualiserade slutresultatet :D Kom att tänka på att dom där fiberdukarna är ju rätt sega av sig, och det kanske finns risk för att betongen så att säga "hänger" i duken om det är något ställe som det inte är 100% jämn på (typ som en hängmatta). Det känns ju inte så bra, för den lär ju inte bli hängande för evigt, den där duken lär väl så småningom ge efter och då hänger ju plattan fritt isåfall... Nej det får bli till att gjuta direkt på makadamen och räkna med 11cm istället för 10, så skall jag väl hamna ganska rätt i slutänden. Tack för svaren!
 
Tyresö
Att hämta betongen på en betongstation med en släpkärra (jag har sett senariot vid några tillfällen) är rena vansinnet! Betong väger ca: 2,3 ton/m3 och om du vill fylla släpet så att du tycker att det ser lagom ut, då har du ett megaöverlass som troligtvis gör att hjulaxeln på släpen ser ut som benen på en rokokobyrå. Förutom att du smetar ner aktern på din bil om du måste panikbromsa, så kan du säkert räkna ut hur släpen ser ut - och allt jobb med att skyffla ut betongen, med risk för gjutskarv medan du hämtar nästa lass......osv!

Kan en betongbil backa till gjutformen, så beställer du ett lass med hydraulrännalossning. Hydraulrännan når 9 m. Ska du själv gjuta och inte är van, rekomenderar jag dej att beställa en lösrinnande betong (heter s5 på betongspråk) och är det mer än 10+grader ute, så ber du fabriken blanda i 3 timmar retarder, så har du den gjuttid du behöver och undviker en katastrofgjutning. Betongfabriken kommer rekomendera dej en 8 - 16 betong (vilket det ska vara) men be dom reducera den med extra 0 - 8 så blir det lättare för dej att "få till" en snygg yta. Fråga gärna om mer fakta, jag driver mitt företag och gör inget annat än säljer betong, betongtransporter, gjuttjänster och betongpumpstjänster varje dag, så för mej är din garageplatta ett väldigt enkelt vardagsjobb. Det är en kostsam investering du gör, så fråga alla dina 100 frågor, så du vet allt innan du beställer betong!
 
  • Gilla
Robert De Vaughn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.