2 078 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Efter stambyte
Hej,
Har låtit byta mina avloppsstammar i källargolvet. Nu ska jag fylla och gjuta igen rännan.
Vad ska jag fylla med på dom djupaste ställena? Kan jag använda dom gamla massorna (sten, grus, sand blandat)?
På dom grundaste ställena är det ok att bara hälla på betong över avloppsröret?
Det är standard pvc avloppsrör....
Vore tacksam för svar från sakkunnig.
mvh
Mattias
Har låtit byta mina avloppsstammar i källargolvet. Nu ska jag fylla och gjuta igen rännan.
Vad ska jag fylla med på dom djupaste ställena? Kan jag använda dom gamla massorna (sten, grus, sand blandat)?
På dom grundaste ställena är det ok att bara hälla på betong över avloppsröret?
Det är standard pvc avloppsrör....
Vore tacksam för svar från sakkunnig.
mvh
Mattias
Det är helt okej att fylla tillbaka med dom gamla massorna, Men dom sista 10 cm måste (ska helst) vara betong. Dubba i några 10 mm armeringspinnar i den befintliga plattan och ovanpå det najar du fast sprickarmeringsnät (4 - 6 mm) innan du gjuter. Se även till att rören är fixerade, så dom inte flyter upp när du häller i betongen. Betong har en enorm flytkraft. Betongen du ska använda ska vara C28/35 0 - 8 fullflyt (s5) - dvs väldigt lösrinnande betong som innehåller stenar med storlek 0 - 8 mm, så har du en enkel gjutning utan vibbrastav att se fram emot.
Tack för svaret.... Följdfråga: C28/35 0 - 8 fullflyt (s5), vad motsvarar det om man skulle köpa säckar med grovbetong eller liknande?
Är det fel att hälla betong rätt över avloppsrören eller är det okej?
Är det fel att hälla betong rätt över avloppsrören eller är det okej?
Behöver du bara 0,5 m3 så är det en så pass liten mängd att du kan blanda den själv. Behöver du 1 m3 eller mer, då kommer du inte behöva gå på gymet den kvällen om du väljer att själv blanda. Vet inte om betongreceptet motsvarar finbetongsäckar eller grovbetongsäckar - läs på säcken att den innehåller 0 - 8 sten. Om du ska spä ut dom med vatten till en S5-koncistens (väldigt rinnande), måste du kompencera och blanda i ca: 2 - 3 dl standardcement/säck, för att få ett bibehållet k-värde på 30 - 35 (tryckhållfasthet). Givetvis är det okej att gjuta in rören, det är därför dom måste vara fixerade för att inte flyta upp.
Perfekt... Nu har man nått att jobba efter.... Tack
Klicka här för att svara