Igår bröt jag upp golvet i gellestugan då jag börjat känna svag mögellukt och hittade en mindre insjö under golvet. :(
Detta är på baksidan av huset och allt tyder just nu på att det kommer genom väggen. Detta är den enda del på huset som inte är dränerad och därför dyker det nu upp en del frågor, som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

• Totalt är det ca 15 meter som behöver dräneras och sedan då koppla på den gamla dräneringen (som är 2 år). Där ligger det platonmatta mot väggarna.
  • Vad kan det tänkas kosta att antingen göra detta själv, eller att låta en firma sköta det?
  • Kan sådant här kunna gå på försäkringen?
Tack på förhand.

1. Ja, det KAN gå att koppla på den befintliga dräneringen, men det beror på vilken höjd anslutningspunkten ligger på. Du vill ju få ett fall på nya ledningen ner till denna anslutning, utan att för den skull lägga nya dräneringen för högt (bottnen på röret bör ju ligga minst 10-15 cm lägre än husets grundsula).

2. Leja ut: ca 2000 kr/löpmeter inkl. material, beror lite på hur djupt det måste grävas. Högst halva priset om du gör det själv.

3. Nej, dränering räknas nog som ett löpande underhåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.