Hej, håller på med dränering just nu och när de grävde upp runt den del av mitt hus som har källare upptäckte jag även att det rum som har en platta på mark (hänger ihop med resten av huset, men en halvtrappa ned) hänger i luften på vissa ställen! Antar att det beror på dåligt markarbete vid bygget av denna del då resten av huset står stabilt. Ser att hörnet på rummet som är i närheten av hålrummet under också har sjunkit några cm (märktes när vi hade laser och kollade innertakets höjd på olika ställen. Vad kan man göra för att stabilisera denna del av huset? Att hörnet sjunkit spelar mindre roll, men det kan bli mycket värre om betongplattan spricker och sjunker ned till nuvarande nivå under (ca 10 på sina ställen, medans den står på andra delar). Kan nämnas att uteplatsen som är brevid inte sjunkit alls så det verkar bara vara där källarväggen går ned som plattan har tappat kontakten med marken.

Tacksam för idéer, jag har ju även dräneringsfirman här denna veckan ut så jag kommer även kolla med dem.

Dräneringsfirman trodde inte det fanns något bra sätt att stadga upp plattan. Skjuta in material under skulle troligtvis inte hjälpa då det inte blir packat.

Skulle man inte kunna mata in sand under tills det inte går in mer och kontrollera igen efter ett tag ifall det nya har sjunkit ihop? Sedan göra samma sak igen.

Någon som haft liknande problem? Skall kolla om den dolda-fel försäkringen som säljaren tecknade täcker detta, men oavsett så måste ju det gå att göra något åt också.

Snailman
Har sett att man åtgärdat sådant med att spruta in betong med hjälp av en pumpbil... är tyvärr allt jag vet

uretek ser ut som det jag skulle behöva göra. Denna del av huset byggdes för 30 år sedan, vet inte när marken sjönk men om man bara sprutar in betong kanske den nya tyngden gör att det sjunker än mer. Får se hur försäkringen gäller, då jag gissar att uretek inte är det billigaste. Synd att man har renoverat rummet som plattan hör till redan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.