Hej!
Jag har dränerat om en del av huset och tänker isolera med Jackodrän 200 mm. För 6-7 år sedan sattes Platonmatta direkt mot källarvägg och jag funderar om jag ska ha kvar den utanpå Jackodränen eller ta bort den!

Jag funderar på om Platonmattan kommer att "tryckas" in i cellplasten så man får ett "tätt" skikt. Cellplasten är ju "mjuk" i sig och då känns det som om man förlorar iden med att ha Jackodrän!!?

Finns risken att Platonmattan trycks in i cellplasten när man återfyller och man då förlorar den "luftspalt" som är iden med Platon och skapar ett annat problem där jackodrän inte kan "andas" ut fukten som tänkt?

Ger det något att ha Platonmattan kvar eller ska jag ta bort den?

Fördelar - nackdelar?

Ingen som har någon synpunkt!?

Ska jag låta den vara kvar eller ska jag ta bort Platonmattan, bra eller dåligt?
:rolleyes:

Det är mycket möjligt att platonmattans "dobbar" kommer att tryckas in i cellplasten av jordtrycket eftersom platon är avsedd att sitta mot ett hårt oeftergivligt material som en murad vägg. Så ja, du förlorar kanske luftspalten som platonmattan ger. Men jag kan inte tänka mig att det i sin tur påverkar jackodränskivornas kapacitet nämnvärt; alternativet är väl att återfylla med fiberduk och jordmassor och det tätar ju också mot cellplastens yta. Jackodränen "andas" väl INNE i cellplasten, mellan kulorna, inte bara på ytan.

Jag tror inte du förlorar något på att ha platonmattan utanför jackodränskivorna, däremot KAN de vara till nytta om du har mycket vattentryck i jorden, så att inte så mycket vatten pressas IN i jackodränskivorna utifrån.

Det är bra med platon utanför isoleringen. Då slipper du att fukt skall tränga in i jackodränskivan från marken. Det blir dubbelt skydd då jackodränskivan bara behöver dränera bort fukten från grunden så det är en bra ide att göra så.

jerk skrev:
Det är bra med platon utanför isoleringen. Då slipper du att fukt skall tränga in i jackodränskivan från marken. Det blir dubbelt skydd då jackodränskivan bara behöver dränera bort fukten från grunden så det är en bra ide att göra så.
Säger inte att detta är fel men skulle det funka riktigt bra så är det konstigt att de inte har typ åldersbeständig plast (stadigare än vanligt) istället för fiberduk i anvisningarna.

Tack!

Snuttjulle, jag hade precis samma tankar!

Husgaveln ligger ut mot sluttande väg där vattnet rinner på ordentligt när det ösregnar så då kör vi på det. Jag kommer isolera runt om till slut och då behöver jag inte slänga platonmattan utan lägga den utanpå eftersom den är som ny.

Om man har väldigt fuktig mark nära huset och använder fiberduk så kommer isoleringen att vara utsatt för fukt hela tiden. Om man däremot inte har dom problemen så skulle jag ändå använda platon utanför. Om marken lutar mot huset så kanske man t.o.m kan behöva singel utanför platonmattan för att hjälpa till ytterligare. Jag har isodrän ända upp till marknivå delvis runt huset. Närmast huset blir det då så tort att gräset inte växer och är gult hela sommaren. Samtidigt som det är just det man vill så ser det inte så kul ut. Därför kan det vara bra med platon som låter jorden behålla sin fukt och grundskivan kan jobba med den fukt som skall ventileras bort från grunden. Det är nog olika från fall till fall och markduken är bäst om man verkligen vill att jorden skall vara så torr som det bara går närmast huset. Och det vill man ju ofta. Jag hade lite andra förutsättningar så jag har både isodrän platon och singel.

jerk, intressant!

Låter som du har både livrem, hängslen och långkallingar på! :)

Jag nöjer mig med jackodrän och platon

Ja det kan man lugnt säga. Vi bor i en slutning med ständigt påtryckande vatten så vi tog det säkra före osäkra. Med det resulterade i att på nersidan och gaveln av huset där vattnet inte trycker på lika mycket så fick det bli endast isodrän och fiberduk. Och det har resulterat i att gräset inte växer närmast huset trots att vi vattnar titt som tätt. Ett gott betyg på att dräneringen fungerar iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.