Grund & Markarbeten
BigGitt: Alla isolerande skickt upplevs som varmare. Lägger du fanerat golv, kommer den att upplevas som varmare. Heltäckningsmattan ännu bättre. Du kan alltid lägga tunn komfortvärme på. Klinker och laminat upplevs alltid som kalla.
wanman: Hej! Finns det någon där ute som har ett bra avtalsförslag (mall?) för hur ett avtal bör se ut då man anlitar en entreprenadfirma för markarbetet inför nybyggnation. Har fått in offerter men vill "säkra upp" oss mot onödiga tvister eller frågor. MVH Wanman
doffe29: bra att det diskuteras här, mycket matnyttigt..
Larsa: Hej hopp Arbetet pågår för fullt. Var tvungen att spräcka bort toppen på bergknallen till vänster i bilden. Nu håller jag på att bygga form ´mot bergknallarna. Tanken är att utrymmet inte skall vara uppvärmt, men vill samtidigt ha lite isolering. Den skiss jag gjorde ovan med ett varv leca på muren, och sen plattan, verkar det vettigt? Och om, murar jag fast lecan i grundmuren med
aimless: Drar du process luften brevid torr luften så tappar du ju syftet med avfuktare.. . Process luften är den luften som avfuktas men om den ligger för nära torrluften så blir det ju lika med noll ... Den ska gå hela året för att få fart på luften om nu grunden är tät och åldersbeständig plast finns på marken annars kan de bli värre.
Helen mT&S: Funderar på om det skulle funka att ta en tom tub, typ silicon tub till spruta och fylla med cement. Då borde man kunna trycka in cementen. Och sen putsa på utsidan.
gudden: Tack, det var det jag misstänkte. Vi är precis i början av processen och det var inte meningen att vi skulle ta in offerter utan priset kom upp i en konversation.
Tyresö: Om det är ett väl ventilerat kallförråd som det inte kan regna in i, och det forfarande är fuktigt? Då kan det vara markfukt som tränger upp. Prova med att skotta ur lite singel på ett ställe och känn om marken under är fuktig. Om den är det, så är en lösning att skyffla ur all singel och lägga markplast och skyffla tillbaka singlet igen. Eller så är problemet (troligtvis) att
Tyresö: Jag har kanske förklarat på ett omständigt sätt. Min poäng är att singel har bättre dräneringseffekt än Isodrän och att singel är kapillärbrytande, förutom markfukten som söker sej upp igenom om man har ett för tunnt lager.
Grillen: Ja men då blir det rum för rum helt enkelt. Kan ju alltid gjuta golvet i varje rum i etapper och sedan lägga golvet sist så slipper man skarvar. Eller så får man leva med det helt enkelt. Är nog ett ganska litet problem i sammanhanget :) Frugan är nog som alla andra skulle jag tro. Eller hon har mer inställningen att hon inte gillar att renovera, det får jag sköta själv. Men bäst är
mcicke: Hej, Jag har nu bestämt mig för att riva ner de gamla 70-tals masonitskivorna som sitter på väggarna i vår entré i källaren. Har provrivit och de lämnar limspår som är svårt att ta bort. Ska ta bort så mycket som möjligt. Jag fundrar därför på att antingen spackla eller putsa upp väggarna för att sedan måla dem. Grundförutsättningar: Källarentrén består av 3 inneväggar
orvar3: Hej Magnus, Nej inget spolande. Jag har en källare med väggar av betonghålsten putsade och silikatfärg. Eftersom jag inte skall göra om dräneringen vill jag inte att fukten inifrån skall vandra ut genom källarväggen och kondensera i isodränskivan. Jag antar att det blir mer fukt som hamnar i dräneringen om även inneluften skall torkas ut, men det blir kanske små mängder i
Lundstrom: Hej, Vi har skrivit ett kontrakt med besiktnings-klausul. När vi gick igenom huset uppmärksammades vi på fuktproblem i källare och plintgrund. Det finns 3 olika grundtyper i huset: 1) torpargrund under gamla delen av huset (vilken verkade må bra och huset har ju stått i 100 år så det känns ganska safe trots att markduk mm saknas) 2) källare ~15 kvm även denna under gamla delen av
Tyresö: [citat] Om det bara är pinnmo-mark så är det inte så mycket jobb att gräva några hål och gjuta några plintar. Om du ändå ska engagera dej att göra en altan så "kostar" det dej 1 - 2 dagar extra jobb att gräva och gjuta - och det är det värt! Om altanen ska byggas nära marken, så är det att föredra att lägga markplast under hela konstruktionen så slipper du framtida strul med
Knuttan: En decimeter cellplast och lite fogskum räcker säkert som ventiltätning. Finns knappast någon anledning att skapa ett lägre U-värde i ventilerna än vad väggen i övrigt har. När det gäller effekterna av att öka temperaturen i krypgrunden är det inte säkert att det bara är av godo. Om det finns en fukttransport från mark via grundmur och "golvet", kan uppvärmningen medföra att du
Beape: Hej, skulle gärna vilja få synpunkter på vad som är rimligt pris per kvadratmeter för arbetet att mura en stödmur på en villatomt (endast arbetskostnad / ej material) samt arbetskostnaden för plattsättning av gångar runt huset. Jag bor i närförort till Stockholm.
mattiasgromark: Hej, Vi ska påbörja anläggning av en större infart centralt på Värmdö och söker större mängder sprängsten snarast, arbetet påbörjas runt den 19 oktober. Ring 070 247 57 54 Mvh, Mattias
Tyresö: Då har du ju ryggen fri och behöver inte oroa dej alls. Däremot misstänker jag att säljaren har enorma utgifter framför sej, om inte försäkringsbolaget går in och täcker upp. Rent spontant verkar det som att en dålig dränering har gjort en sättning i huset, pga sprickan i väggen. Men det visar sej när du har facit i din hand. Du måste hur som helst vara beredd på att hoppa av
Mats: Är det riktigt gjort så är det inga problem. Har haft både full slambil och betongbilar som har kört över mina utan problem
lt1cobra: Hallå, har lagt lite sten på uteplatsen. Det är Benders Troja Antik, har dock lagt den stumt så det är egentligen ingen fog att tala om... Nu till frågan, jag har en del 0-6 sand kvar. Kan jag använda den som fogsand?
Tyresö: [citat] Ett par dm leca väger så lite och påverkar inte hållfastheten på plattan, om du däremot murar ända upp till takfoten - då måste du definitivt ha 2 st 12 mm-slingor i kantbalken.
Buttox: Lite OT, men jag letar efter en extra RF-mätare till kitet jag fick från Anticimex. har du en länk till den du köpte på Kjell? /B [citat]
gustavk: Ta och besök ett närliggande naturreservat eller liknande med sankmark/våtmark. Du kommer då garanterat hitta goda exempel på spångbyggen.
5.2 racing: Har ett hus med krypgrund där trossbotten har varit utsatt för fukt. Hela trossbotten är lite mörkare men inte dom 2"2 + 2"4:or som håller själva råsponten? Har installerat trygghetsvakten för 3 år sen och upplever klimatet som mkt bra där nere nu. Lukten är borta och sanden som ligger på plasten är snustorr. Hur kommer det sig att bara råsponten är mörkare? Har det varit problem
Lingun81: Jag har tänkt lägga en grund till en liten timmerstuga på 15m2. Jag är helt grön inom detta område. Det jag fick till svar utav leverantören var att jag ska lägga ut plintar efter en plintritning. Nu i efterhand är det ju en hel del till att tänka på som att väga av, montera golvreglar och montera golvbrädor. Är det ngn som har erfarenhet utav hur lång tid det tar att lägga en
Janneman: Enligt Villaägarnas kontraktsmall så skall man tydligen göra en slutbesiktning efter att dräneringsarbetet är klart och innan man betalar. Det är väl egentligen inte så mycket besiktningsmannen kan se när jobbet är klart och massorna tillbakalagda? Spola igenom och testa och besiktiga ovan mark är väl det enda? Vad kan en sådan besiktning kosta ungefär och var och hur hittar man