1 300 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kan jag ha ett bjälklag som är bredare än källaren?
Jag har idag en källare som har murar av 29cm lättklinkerblock men skulle vilja bygga om och ha en övervåning som då skulle ha en invändig bredd som är c:a 2 meter större än källarens invändiga mått.
Källaren har ett invändigt mått av c:a 4.4m och alltså 5.0m utvändigt. Jag vill ha c:a 6.4m invändigt ovanför (c:a 40cm tjocka väggar från insida till utsida, alltså 7.2m utvändigt). Helst ska hela den utskjutande delen vara på ena sidan, men det kan funka att ha det symmetriskt om det inte går.
Går det att lösa eller måste jag få dit ytterligare stöd, t.ex. ett krypgrundsutrymmen utmed källaren?
Källaren har ett invändigt mått av c:a 4.4m och alltså 5.0m utvändigt. Jag vill ha c:a 6.4m invändigt ovanför (c:a 40cm tjocka väggar från insida till utsida, alltså 7.2m utvändigt). Helst ska hela den utskjutande delen vara på ena sidan, men det kan funka att ha det symmetriskt om det inte går.
Går det att lösa eller måste jag få dit ytterligare stöd, t.ex. ett krypgrundsutrymmen utmed källaren?
Det går nog bara du dimensionerar konsolen rätt. Bygger du symmetrisk får du lik belastning på de två murarna. Bygger du asymmetrisk vill huset balansera på den ena muren. (4,85 på ena sidan och 2,35 på andra sidan).
(Funderar en före detta Chalmersstudent...)
(Funderar en före detta Chalmersstudent...)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Bjälklaget måste bära väggen och taket där det sticker utanför grunden men det är bara en konstruktions och dimensioneringsfråga.
Vore det inte bättre att bygga upp en till vägg i källaren, ev som torpargrund? 2,2 meters överhäng är mycket.
Protte
Vore det inte bättre att bygga upp en till vägg i källaren, ev som torpargrund? 2,2 meters överhäng är mycket.
Protte
Klicka här för att svara