Då vi nyligen byggt nytt hus och vår infartsväg blivit både sönderkörd och söndergrävd ( avlopp/el ) undrar jag nu hur man bäst återställer vägen så att den blir jämn och hård?

Grannen som vi delar skaftvägen kom idag och skällde ut mig efter noter för att vi inte återställt vägen, det var riktigt otrevligt. Men han har verkligen retat upp sig på att vi inte fixat den. Och han har väl i grund och botten rätt, då vi haft fokus på annat det senaste året, man orkar ju inte göra allt på en gång.........

Vägen består idag av stenkross/singel i div storlek (diam 50 och mindre) öch har både gropar och kullar om vartannat.

Vilket material är lämpligt och hur får man det att ligga kvar efter t.ex kraftigt regnande?

Det finns säkert de som är bättre än mig på det här området men jag skulle beställa ett lass 0-8 och be om tippning med spridning och sedan kratta ut det jämnt och fint sedan hyra en padda och komprimera materialet rejält.

Om vägen är jättedålig skulle jag köra en omgång 8-16 först med samma procedur.

gbak skrev:
Då vi nyligen byggt nytt hus och vår infartsväg blivit både sönderkörd och söndergrävd ( avlopp/el ) undrar jag nu hur man bäst återställer vägen så att den blir jämn och hård?

Grannen som vi delar skaftvägen kom idag och skällde ut mig efter noter för att vi inte återställt vägen, det var riktigt otrevligt. Men han har verkligen retat upp sig på att vi inte fixat den. Och han har väl i grund och botten rätt, då vi haft fokus på annat det senaste året, man orkar ju inte göra allt på en gång.........

Vägen består idag av stenkross/singel i div storlek (diam 50 och mindre) öch har både gropar och kullar om vartannat.

Vilket material är lämpligt och hur får man det att ligga kvar efter t.ex kraftigt regnande?
Jag skulle lägga 0-18, det blir snabbt packat och bra att köra på.
Men det finns säkert bättre åtgärder..

Skulle också satsa på 0-18 och helst en hjullastare som kan trycka till det på en gång.

Vägen är ingen katastrof utan bara ojämn, arean är ca 110m2, så om jag beställer ett lass med 6m3 så blir det ett 4-5cm tjockt lager. Verkar det vettigt?

gbak skrev:
Vägen är ingen katastrof utan bara ojämn, arean är ca 110m2, så om jag beställer ett lass med 6m3 så blir det ett 4-5cm tjockt lager. Verkar det vettigt?
Det bör räcka, om inte är det ju bara att ta ett lass till.
Lycka till.

Låt en hjullastare plana/jämna till innan du fyller på med mera material.

Och glöm inte grannen. Överreagerat eller inte, baka kaka, knacka på, berätta att du har beställt grus.

Be om ursäkt för att ert fokus varit på annat, och be honom vara lite kvickare med återkoppling nästa gång. Gör vänner är mitt tips, eftersom det verkar vara er avsikt att bo där.

Traktorsladd är ett trevligt alternativ till skopa. Är vägen så grov kan du även använda samkross 0-40. Se till att lastbilen har spridare. Handspridde 50 ton 0-18 i våras = tungt, dock var detta på 1200m2.

5-6 cm på 110 m2 blir 13 ton, dvs ett normalt lastbilslass.

bara att beställa på och se till att bilen har spridarlucka (fråga alltid efter en BRA chafför som KAN sprida, annars riskerar du att få en stor hög på vägen)

Sen är det bara att raka ut det och i bästa fall dunka till det med en padda, annars bara vänta och låt väder o vind göra sitt. Vatten är bra!

Det blev en spridarbil + två man som jämnade ut allt och sedan körde med en padda, så nu är vägen fixad.

Jag satte upp en brevlåda åt grannen också, då han anser att vi har krökt stolpen på hans låda. Allt som händer här är vårat fel !!!

Jag hoppas verkligen att vi får lite cred för allt vi nu gjort.
I bakgrunden är vägen innan vi fixade den:
brevldor.jpg

hoppas att du överlämnar nyckeln till honom

Jo, jag lade nycklarna i lådan!

Och nu är den låst, så vi får väl hoppas att det är grannen som har nycklarna och inte nån annan..........

Vilken fraktion la ni?

0-16 beställde jag, men nog tycker jag att det är betydligt större stenar i leveransen.
I vart fall så blev det rätt så bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.