holmberg87
holmberg87: 8-16 är lämpligast tycker jag om du ska lägga plattor
3 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Vanligt fogskum, bryts ner av solljus.
3 svar · 789 läst
·
A
Anselius: Haha, härligt att alla är överens:D Tack så mycket för ert engagemang(y) Trevlig sommar:cool:
10 svar · 3,1k läst
·
F
figge88: [citat] Okej, nu trillade polletten ner :) Då har jag ännu lite mer koll på hur det (förmodligen) kommer att se ut när vi gräver upp. Tack för alla svar!
9 svar · 1,8k läst
G-83
G-83: [citat] Antar att brunnen ser ut ungefär såhär. Jag menar att du ställer din förhöjning på brunnen och drar skruv snett genom räfflorna på överdelen och ner i räfflorna på brunnen. Men om din limning sitter som berget så räcker säkert det
11 svar · 4,4k läst
·
H
heimlaga: Stora problemet är att sulan är excentriskt placerad under plinten. När det kommer tryck ovanifrån på plinten på kanten av sulan vrids plinten kring stödreaktionens centrum som är mitt på sulans undersida. Jag tycker du skall gräva bort och fylla med grovt grus så djupt du vågar utan att underminera resten av grunden. Vibrera gruset ordentligt. Sedan gjuta en ny plint med sulan mera
2 svar · 2,8k läst
·
S
spaxx: Hej, När jag vill laga betonghålsten där det finns större hål, bör jag rödgrunda även då? Eller är rödgrund bara för putsning? Exempel: Vill laga ett 50-tal knytnävsstora hål runt om husets grund. Funderar på att fylla med grovbetong, det är dock svårt att få det att fästs ordentligt när man försöker jobba in materialet. Eller är grovbetong fel väg att gå?
16 svar · 7,5k läst
·
Crewna
Crewna: Case closed :)
7 svar · 5,9k läst
·
BiFuel
BiFuel: Och är det OK att gjuta det som två etapper? Etapp 1 - gjuta in plintar och göra själva basen, med armeringsjärn som sticker upp till piren Etapp 2 - ställa gjutröret över armeringsjärnen och gjuta själva piren Eller måste det gjutas i ett svep för hållbarheten?
18 svar · 3,5k läst
·
pjapen
pjapen: utgå från det som syns mest, i ditt fall är det nog polen, utgår du från garan kan du få kapa alla sidor mot polen, kanske inte de mest estetiskt tilltalande? Mäta, mäta och mäta så att plattor går jämt ut samt att räkna med springan mellan om plattorna inte har klackar. är det snett mot en gata brukar man inte bry sig så mycket som man gör inne på tomten, när jag la plattor
1 svar · 828 läst
·
T
tasman: [citat] Lutar åt detta alternativ. Dvs gräva så långt jag kan manuellt (mellan 10 och 40 cm beroende var på tomten), lägga markduk/makadam/betongplatta/takpapp och sen bara låta stolpen vila mot det. Men en fråga: Varför rekommenderar du plintar där det ska vara plank? Eftersom hela konstruktionen hänger ihop lär den ju väga rätt mycket och det krävs rätt rejäla naturkrafter för
9 svar · 8,0k läst
·
N
Niklas Sarri: Ja, det är precis vad jag kommit fram till också. Vedkamin och trasmattor i kombination med äkta fårullstofflor ger en förvånansvärt god golvkomfort när tempen kryper ned under 40 grader i januari/februari. (Då kan ni tänka er hur kallt det utomhus!)
12 svar · 2,3k läst
H
Horace76c: [citat] Blev så att jag tog in en kille som far och borrar lite på jobbet. Han ville ha nån tusing för 2 hål, men då blir det fackmannamässigt gjort i alla fall:)
5 svar · 4,4k läst
L
Liteavvarje: Hacka bort allt löst och tvätta bort all skit , men tänk till den skit som ska bort får helst inte bli blöt , då finfördelas den och sätter sig i porerna på betongen ( svårt med det ) spola med vatten knalla till varuhuset eller en riktig brädgård , fråga och skaffa info från flera ställen , info kan vara olika för olika produkter , utvärdera vad som sägs och skaffa en primer
1 svar · 1,8k läst
C
Challe777: tack för alla svar, ska använda er kunskap :)
9 svar · 2,0k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Renoverar du med material som tål fukt och så att du ser ev fukt som tränger in så är det ju inget farligt. Se bara till att det inte byggs något dyrt utanför som gör en senare dränering omöjlig/dyr så ser inte jag dränering som ett måste. Men jag tror att en isolering av väggen i samband med dränering kan vara det som behövs. Tror att många som dränerar och upplever det som en
1 svar · 4,1k läst
R
RoBo: [citat] Därav frågan.
28 svar · 11,4k läst
T
Tosse: Men det stora hålet behöver ju inte vara djupt! Skrapa av två decimeter innan du borrar hålet om du vill isolera.
3 svar · 15,1k läst
Smuttgubben
Smuttgubben: Jag skulle fokusera limmandet till skarven mot den befintliga asfalten (jag antar att det går en belagd väg utanför din uppfart) så kanske du får det att fästa bättre. Sopa/blås rent så mycket det går på vägen och klistra. Beror kanske på vilket klister du har, men oftast blir det bäst om underlaget är aningen fuktigt, men inte blött. 100 kg padda kommer fungera, de man använder
10 svar · 17,4k läst
Demmpa
Demmpa: Kolla inte med återförsäljarna utan med tillverkarna, tex Flisby, Heda, Starka, S:t Eriks, Våxtorps Betong, Benders, Walldén Markbetong, mfl. Eller så kollar du med återförsäljare som bara sysslar med marksten. Ställ tex följande fråga/frågor: "Har ni någon marksten som är 210*137*50, eller har ni haft"?
1 svar · 3,5k läst
M
marrre: okej tack för svaren, det funkar ju med vänster men tar på ryggen att stå böjd tvärs över.
3 svar · 1,5k läst
M
Martin_355: Tror jag kommer o låta den brunnen vara. Har spolat vatten i alla kranar och brunnar i 3-4 minuter händer inget. Har kollat i brunnen samtidigt och sedan gick jag ner efter 20 min. Om det är det svarta röret så är det vattnet som kommer in i huset. Det är helt ny. Var kopparrör förut. Det röda är avloppet. Det som är öppet är röret från dagvattenbrunnen.
9 svar · 1,6k läst
·
H
hul: [citat] va, förklara gärna vad du menar
18 svar · 2,0k läst
D
dennis_f: Fukten i krypgrunden behöver inte kondensera på bjälklaget för att den ska vara farlig. Det man vill med plasten är att få en lägre RF för att mögel inte ska trivas. Detta hjälper den mot. Om fukten kondenserar på bjälklaget/blindbotten får man inte bara mögel utan dessutom röta och har då ett långt allvarligare problem som plastfilm inte är en tillräcklig åtgärd mot.
20 svar · 4,2k läst
·
N
nordstrommm: Genomsnittligt tjäldjup: 1,5 – 1,6 meter Grundläggningsdjup: 0.6 meter Kanon! Då är det alltså grundläggningsdjupet plintarna lär stå på? Personligen tänker jag oxå att om 0.6m ska räcka för allt så om man bara kmr ner 0.5m för altanen så kanske de inte är hela världen? Tack för länken!
2 svar · 5,4k läst
swealp
swealp: Tack useless! Du är inte useless!!! Vi får se vad kommunen svarar, så får vi ändra på konstruktionen på väggarna. Tack för svaret! Ni Robo & co är mina hjältar.
61 svar · 15,2k läst
·
L
Liteavvarje: Betonghålsten : Har något i huvudet ( hört för länge sedan ) att det var rätt mycket kalk i dessa på gamla tider , när vatten kommer till dom så lakas det ur och stenen vittrar , om det inte finns så mycket stöd kvar i dom under mark , får man stämpa upp bjälklaget , gräva ur och få till en sula . gjuta med exspander betong Det går även att sätta någon form av stolpar som bär
5 svar · 12,0k läst
P-plats
P-plats: En större maskin når längre och behöver då inte gå så nära som en mindre. Gillar denna bilden från när jag gjorde lite nya parkeringar för några år sedan och tog in en lite större maskin och behövde inte ens gå in i trädgården... :) [bild]
3 svar · 2,4k läst
·
L
Liteavvarje: Vad tänker du uppdatera till för storlek hur lång kommer markslingan bli enligt dig själv inte helt oviktigt , den du har nu är lite för liten kanske eftersom den går på minus
3 svar · 768 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.