5 404 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Plint djup Västmanland
Hobbysnickare
· västmandland
· 75 inlägg
Hejsan!
Efter mycket googlande hittar jag fortfarande inget svar.
Ska bygga altan +uthus/förråd och ska nu påbörja grovarbetet.
Någon som vet vilket djup plintarna lär ner på? Vart kan man kolla upp detta? Olika för altan och uthus?
Har en mycket svår terräng med sten och rötter men i övrigt så är nog marken rätt fast, finns stora m2-stor sten under Boningshuset som fortsätter, vissa plintar blir att borra direkt ner i stenen.
Alla övriga kommer grävas för hand och hade tänkt grus och gjuta eget då de är ojämn mark (alltså olika längder på plintar).
Men åter till frågan, djup på plint?
Västmanland, skogsmark
Såklart gärna åsikter, tips o trix, detta blir första liknande jobbet!
Efter mycket googlande hittar jag fortfarande inget svar.
Ska bygga altan +uthus/förråd och ska nu påbörja grovarbetet.
Någon som vet vilket djup plintarna lär ner på? Vart kan man kolla upp detta? Olika för altan och uthus?
Har en mycket svår terräng med sten och rötter men i övrigt så är nog marken rätt fast, finns stora m2-stor sten under Boningshuset som fortsätter, vissa plintar blir att borra direkt ner i stenen.
Alla övriga kommer grävas för hand och hade tänkt grus och gjuta eget då de är ojämn mark (alltså olika längder på plintar).
Men åter till frågan, djup på plint?
Västmanland, skogsmark
Såklart gärna åsikter, tips o trix, detta blir första liknande jobbet!
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Hobbysnickare
· västmandland
· 75 inlägg
Genomsnittligt tjäldjup: 1,5 – 1,6 meter
Grundläggningsdjup: 0.6 meter
Kanon! Då är det alltså grundläggningsdjupet plintarna lär stå på?
Personligen tänker jag oxå att om 0.6m ska räcka för allt så om man bara kmr ner 0.5m för altanen så kanske de inte är hela världen?
Tack för länken!
Grundläggningsdjup: 0.6 meter
Kanon! Då är det alltså grundläggningsdjupet plintarna lär stå på?
Personligen tänker jag oxå att om 0.6m ska räcka för allt så om man bara kmr ner 0.5m för altanen så kanske de inte är hela världen?
Tack för länken!
Klicka här för att svara