Hej.
Har köpt två dagvattenbrunnar som är på 2 m höga vardera. Jag behöver ha 3 meter hög så jag har skurit en av dem för att skarva o få 3 m. Det räcker väl inte bara med lim. Måste väl sitta någon sorts muff på den så det inte kommer in sand i den. Brunnen ska sitta i backen. Tänkte först att den inte kommer o röra på sig när den sitter i backen. Men man vet ju inte. Lim/silikon är lite för klent.
Hur ska jag göra. Har redan satt den i backen? Har inte lust o gräva upp allt. Brunnen är på 455mm.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har köpt två dagvattenbrunnar som är på 2 m höga vardera. Jag behöver ha 3 meter hög så jag har skurit en av dem för att skarva o få 3 m. Det räcker väl inte bara med lim. Måste väl sitta någon sorts muff på den så det inte kommer in sand i den. Brunnen ska sitta i backen. Tänkte först att den inte kommer o röra på sig när den sitter i backen. Men man vet ju inte. Lim/silikon är lite för klent.
Hur ska jag göra. Har redan satt den i backen? Har inte lust o gräva upp allt. Brunnen är på 455mm.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har kollat med säljaren dem säljer inget. Vad kallas skarven. Är det muff eller skarv. Brunnen är 455 mm i diameter. Tycker det botde finnas skarv.
Japp det är en sån som är knölig. Innermått är 34,5 cm
Brunnen är från Bygg Max och är 35 cm i innermått o 40 cm i yttermått.
Har frågat dem och dem verkar inte ha någon muff eller skarvmuff.
Tänkte annars att jag kan ta den andra delen som är över och dela på mitten och ha runt skarven som en extra säkerhet.. Det som håller ihop skarv och brunn. Men det gäller att kunna hitta så stor slangklämma (tror dem kallas så).
Går det o göra så?
Har frågat dem och dem verkar inte ha någon muff eller skarvmuff.
Tänkte annars att jag kan ta den andra delen som är över och dela på mitten och ha runt skarven som en extra säkerhet.. Det som håller ihop skarv och brunn. Men det gäller att kunna hitta så stor slangklämma (tror dem kallas så).
Går det o göra så?
Det finns muffar men dom är äckeldyra. Jag har "fulskarvat" brunn några gånger. Lägg den delen du ska höja med ovanpå brunnen och dra i skruv genom flänsarna och ner i flänsarna på brunnen. Inte enligt AMA direkt men det funkar.
Vill du vara riktigt säker kan du limma också.
Lycka till!
Vill du vara riktigt säker kan du limma också.
Lycka till!
ok.
Har redan limmat ihop den. Det sitter som berg. Tänkte köpa en tunna av plast som är 40 cm djup som jag gör hål i botten och skär i mitten. Sedan virar jag den runt brunnen och spänner med rostfri ståltråd på övre delen av skarven och nedre delen.
Är det en bra ide`?
Har redan limmat ihop den. Det sitter som berg. Tänkte köpa en tunna av plast som är 40 cm djup som jag gör hål i botten och skär i mitten. Sedan virar jag den runt brunnen och spänner med rostfri ståltråd på övre delen av skarven och nedre delen.
Är det en bra ide`?
M Martin_355 skrev:
Hur menar du? Ska jag skruv genom brunnen. Finns inget fäste.G-83 skrev:
Antar att brunnen ser ut ungefär såhär. Jag menar att du ställer din förhöjning på brunnen och drar skruv snett genom räfflorna på överdelen och ner i räfflorna på brunnen.M Martin_355 skrev:
Men om din limning sitter som berget så räcker säkert det
Klicka här för att svara