11 412 läst ·
28 svar
11k läst
28 svar
Chockerande offert på markentreprenad?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Du kan ju inte bara kolla på fyllnadsmassor och transport, materialet ska ju läggas ut också.
Tycker priset är rätt rimligt.
Tycker priset är rätt rimligt.
Du ska väl inte ha fyllningsmassor under plattan! Det är ju som skit de gräver bort. du ska ju ha krossprodukter i olika fraktioner beroende på djup.
Sen har du kostnad för att köra bort allt du gräver upp, om du inte kan fylla ut på tomten. det blir ju ca lika mycket som du kör in. +tippavgift.
Sen har du grävmaskin, +gubbe, fiberbuk, rör, mm det drar iväg.
Sen har du kostnad för att köra bort allt du gräver upp, om du inte kan fylla ut på tomten. det blir ju ca lika mycket som du kör in. +tippavgift.
Sen har du grävmaskin, +gubbe, fiberbuk, rör, mm det drar iväg.
doublepeak skrev:På ex.vis [länk] kan jag se att man får 14 ton fyllnadsmassa för 2000kr inkl utkörning. För detta exempel räknar jag dock 3000kr
1077,6 / 14 ger 77 lastbilslass och 231 000kr.
Det priset är väl högre än vad det ska kosta om man anlitar en entreprenör med egen lastbil?
Sen ska det ju paddas och sånt. Vet ej vad det kostar.
Våran offert som jag nämnde inledningsvis är på över 450 tusen kronor. Vad tycker ni?
Nä det ska jag naturligtvis inte. Det ska vara olika fraktioner. Tänkte att man borde få mängdrabatt så därför petade jag dit 3000/14ton. Utanför byggnaderna tänkte jag ha enklare fyllnadsmaterial.cactuz skrev:
Det drar iväg men prislistan på grustaget är rätt avslöjande ändå. Har man en egen lastbil så går det göra pengar.
Hyr en egen lastbil och kör själv!
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Kostar bara några tusen per dygn, har du nära till gropen så kan du nog motivera att bra pris!
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Kostar bara några tusen per dygn, har du nära till gropen så kan du nog motivera att bra pris!
Ta in fler offerter.Jag jobbar med markentreprenader och är helt säker på att du inte kan göra jobbet billigare själv med hyrda lastbil.Den störst besparingen du kan gör om det finns någon med överskottsmassor i närheten. Finns det nån som ska sänka sin tomt eller ska bygga med källare duger det materialet att fylla under ditt hus också.
Det skall alltså bara fyllas inte schaktas bort något dåligt material? Annars får du ju räkna tid på maskin där med.
Sen har du kostnad för en grävmaskin som skall lägga ut massorna, en anläggare som går med och kollar höjder och paddar osv.
Visst det är inga 200kkr där men ändock en rejäl kostnad du får räkna in.
Beroende på var du är i landet osv så har du ju lite olika timpengar för arbetet men räkna på 700-800 för maskin och 400-500 för anläggare per timme.
Sen har du kostnad för en grävmaskin som skall lägga ut massorna, en anläggare som går med och kollar höjder och paddar osv.
Visst det är inga 200kkr där men ändock en rejäl kostnad du får räkna in.
Beroende på var du är i landet osv så har du ju lite olika timpengar för arbetet men räkna på 700-800 för maskin och 400-500 för anläggare per timme.
I femtielfte timmen så ordnade det upp sig. Fick till slut en offert jag kunde acceptera. Låg lågt räknat på 170tkr lägre än den första.
Huset är nu uppfört och inflyttning är inplanerad till oktober.
Smolk i bägaren finns dock. Kanske bara att le o gå vidare.
Huset är nu uppfört och inflyttning är inplanerad till oktober.
Smolk i bägaren finns dock. Kanske bara att le o gå vidare.
Bra det ordnade sig. Men fick du problem pga billigare entreprenör ?doublepeak skrev:
Klicka här för att svara