Känns lagom kul att avrunda fredan med en läskig offert från markentreprenören.

Våran tomt är svagt sluttande och ska höjas till den nivå där LB-hus åtaganden gäller (900 kg grus/sand samt 300 kg makadam per m² bottenplatta ingår)

Tomten är på 850 m2 och kommer att ha slänter på sidorna och längst bort pga sluttningen.

Marken är en lingonskog med morän och slit, perfekt att bygga på enligt geoteknisk utredning.

En enkel överslagsberäkning LxBxH där sluttningen är på längden ger 31x24x2m => 1488 kubikmeter.
Och eftersom det är en lutning så hälften av detta => 750 kubikmeter.
Detta är högt räknat då slänterna ej är avdragna.

Sten och grus väger 1,4-1,6 ton per kubik så 750 * 1,6 = 1200 ton

Minus LB-hus åtagande. Husets grund är på 102,5 kvadratmeter så 1,2ton * 102,5 m2 => 122,4 ton ska ingå.

Så 1200 - 122,4 = 1077,6 ton högt räknat.

På ex.vis http://anumarksakeri.se/produkter.html kan jag se att man får 14 ton fyllnadsmassa för 2000kr inkl utkörning. För detta exempel räknar jag dock 3000kr

1077,6 / 14 ger 77 lastbilslass och 231 000kr.
Det priset är väl högre än vad det ska kosta om man anlitar en entreprenör med egen lastbil?

Sen ska det ju paddas och sånt. Vet ej vad det kostar.

Våran offert som jag nämnde inledningsvis är på över 450 tusen kronor. Vad tycker ni?

Är höjden på huset bestämd av detaljplan eller annat? Annars kan ni ju sänka huset lite så det blir mer befintliga schaktmassor att använda som fyllning. Det är ju bara under huset och en bit utanför som ni måste ha bra material, resten går ju att fylla med vad för massor som helst.

Vi byggde på en sluttande tomt och valde istället att mura upp en grund med lecablock som sen fylldes och packades och på det så gjöts en vanlig platta. Kostnaden blev inte särskilt mycket högre och vi kunde fylla med vanliga massor runt om och kunde i stort sett behålla den ursprungliga karaktären på tomten.

Har lagt in bilder i en gammal tråd som du kommer åt via länken nedan
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/198728-platta-pa-mark-som-ar-hog.html#post1576246

Vad kostar det att bygga souterrängvåning/källare istället? Eller kanske krypgrund?

Börja med att fråga entreprenörer runt om om dom skulle vilja bli av med fylle, kan en tjäna massa pengar på, (gjorde samma men blev av med 60lass utan en krona i kostnad) så värt ett försök, sedan kan du höra dig för om du kan hitta någon som tar stora lass, 17ton ist för 14 sparar pengar det med, lycka till :)

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Surly skrev:
Är höjden på huset bestämd av detaljplan eller annat?
Höjden är bestämd i bygglov. Pratade med kommunen idag och det skulle gå att ändra någon dm om man ville men krävs marklov. Sänker vi huset 2dm så kommer vi ned på samma nivå som gatans högsta punkt vilket inte ger så mkt svängrum. Däremot så kan vi ansöka om sänkt marknivå bakom huset så det blir mindre att fylla.

• Gilla
Mange54
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Vi byggde på en sluttande tomt och valde istället att mura upp en grund med lecablock
Intressant! Känns dock svårt att fixa till då vi kommit så långt i processen.

pelpet skrev:
Vad kostar det att bygga souterrängvåning/källare istället? Eller kanske krypgrund?
Det är inte aktuellt att bygga nåt annat då vi kommit långt i processen innan vi fått detta besked om markentreprenaden.

Kaboff skrev:
Börja med att fråga entreprenörer runt om om dom skulle vilja bli av med fylle, kan en tjäna massa pengar på, (gjorde samma men blev av med 60lass utan en krona i kostnad) så värt ett försök, sedan kan du höra dig för om du kan hitta någon som tar stora lass, 17ton ist för 14 sparar pengar det med, lycka till :)
Jo önskar jag lyckats med nåt sånt. Men alla kan inte ha samma tur.

Fråga 6månader före jag behövde bli av med massorna, så gör man det i tid så brukar en del lösa sig iaf :)

doublepeak skrev:
Intressant! Känns dock svårt att fixa till då vi kommit så långt i processen.
Det tog inte mer än några dagar att mura upp och fylla grunden så är det ett alternativ och ni kan spara några hundra tusen så tycker jag att ni i alla fall ska kolla upp den möjligheten.

mr_bygg skrev:
Det tog inte mer än några dagar att mura upp och fylla grunden så är det ett alternativ och ni kan spara några hundra tusen så tycker jag att ni i alla fall ska kolla upp den möjligheten.
Är det verkligen billigare än att bara fylla upp? Om man skulle räkna på att fylla upp endast marken under husgrund samt 2 meter utanför husgrund med 1 meter så handlar det om 201 m2 * 1m = 201 m3 som ger 201*1,6 = 321,6 ton.

23 lastbilslass a 14 ton som med 3000kr/lass ger 42000kr

Har du tagit in offerter från mer än en entreprenör?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Kolla på Loop Rock om det inte finns någon i närheten som vill bli av med massor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.