Grund & Markarbeten
Centermonterad_tumme: Mer långsiktigt, finns det någon poäng i att dränera eller så? Det är oklart hur gammal grunden är, men enligt vissa ska det vara första kåken som byggdes i byn, vilket borde innebära typ 1700talet eller så. Huset står i en väldigt mild lutning och "ovanifrånsidan" är tomten ganska så blöt, något tiotal meter bort finns 2 brunnar och bakom där rinner en liten bäck, i alla fall
jonasz: Är det 80 brett även vid 90 böjen? Bobcat E10 minigrävare kan man få in utan större bekymmer genom en 80cm öppning, dom är 73cm när laverna är infyllda, har själv kört in min genom en 80 cm dörröppning. Dom finns att hyra billigt på blocket i dom flesta landsändar, en liten självlastande dumper på det så är det fixat, även dom finns att hyra små smidiga varianter av.
mag00: För att svara lite på en av mina egna frågor... Kollar man Träguidens tabeller för bärlinor och grundbalkar så tolkar jag det som att det absolut inte är overkill att dubblera 195x45 regeln med 1,3 m plintavstånd (enligt Träguiden ska det vara 2 st 220x45 med plintavstånd 1,5-1,85 meter beroende på virkeskvalitet). Overkill brukar ju också alltid vara bäst om man nu inte haft en
Anonymiserad 128745: [citat] Nu hade jag inga bekymmer med sulkanten för huset står gjutet rätt på berg ,men både pordrän isodrän och Platon visar exempel på lösningar vid sulkanten . Lägga en släntning med bruk på kanten fanns med som tips på nån av dom iaf sen blir det väl inte så mycket mer bekymmer än extra kapning av isolering i övergången eller i Platons fall. Få till mattan
Anonymiserad 128745: Tack , är ungefär så funderingarna gått hos mig också så då fyller jag och isolerar mot den varma delen som tanken var från början
Ettkim: Jag har förstått att det ska till tyngd för att "sätta" ytan efter läggningen, blir spännande att se hur mycket det sjunker! Läste en annan tråd från 09 där du redogjorde för arbetsgången vid förarbetet, det var åxå användbart! Just nu jagar jag 5 m2 hallandsgranit då jag inser att stenen inte räcker, bättre att komplettera och blanda upp än att det blir en skarv! Skadad av 5
flaektrem: Hej, Har precis byggt upp min megawall och ska till att återfylla och vill gärna göra precis som dig. Så hur gick det för dig? Är den rak än? Mitt bygge för någon vecka sedan. [bild] [citat]
Oldboy: En reflektion ang gjuten platta till golv - oisolerad. Det blir kallt om tassarna. Ett trägolv med luft under isolerar bättre, om än inte super, men framförallt känns det inte så kallt att gå på äkta trä. Vad är det för grundmur/sockel på huset? Hur hög är den? Ligger huset lite upphöjt mot angränsande mark? Vilken typ av mark är det? Bra självdränering? Dessa frågor (bl a)
claes_g84: [citat] Det känns nog som den lättaste lösningen faktiskt, tack för tips!
holmberg87: Ta dit en grävare så kan han eller hon nog säga direkt vad som lämpar sig. Kanske är bättre att gjuta en sockel om än mkt dyrare. Annars får du gräva ur och ersätta med bättre material som inte är lika frostkänsligt
verktygsgurun: Gå till en bygghandel och köp pallningsbrickor. De är i stryktålig plast och används till att just palla upp. De tål många tons tryck.
Liteavvarje: [citat] Du har trall i dag med springor mellan , det luftar rätt bra , en plast på marken är inte fel då du spikar igen , då är frågan , att isolera golvet OK men är det inte ett måste , lägga en s.k. board nåtat och oljad på trallen sen matta på den
stickans: Ska ligga in resultatet, när det är så dags. Tackar för de tips du gav!
AWL1: Vill bara avsluta denna tråd och tacka för alla goda råd genom att visa hur bra slutresultatet blev. Jag valde att isolera med cellplast. Snickaren sköt då tyvärr ut sig från projektet (påstod att det inte var fackmannamässigt :-), så flytspacklingen fixades i en omgång med inhyrd pump och operatör (+mycket god hjälp av grannar och släkt). Golvet är mycket stabilt och stumt, tack
Allmänobildad: Med underarbete skulle jag tro att firmorna tar ungefär 600:-/kvm. Gör du underarbetet själv så kommer du kanske ner mot 200:-/kvm för själva asfalteringen
Liteavvarje: [citat] Tätskikten är inte giftiga , du har fått det lite om bakfoten , om det var så , skulle det inte få användas i våtrum under klinker
Rabbithole: Om du ändå ska ha 40cm cellplast är det väl enklare att lägga 40cm cellplast under plattan istället
holmberg87: Det är en bra avfuktare det där. Men du måste dra lite rör osv för att få till det. Hur stor är krypgrunden som ska avfuktas? Jag kör en enklare kondensavfuktare i min krypgrund på ca 80m2 och det räcker till fint. Har kört den 3 år nu. Hur är huset dränerat osv eftersom du har fukt? Är det både i källaren och krypgrunden?
WIP: Den finns i beige och grå. Jag valde grått. Om det fungerar får vi se.Myrorna gillade i vart fall inte att få sina bon igensatta med hårdfog så de som inte stängdes inne drog på annat håll....... https://www.velltra.se/wp-content/uploads/2015/03/DANFAST_20kg-H%C3%A5rdfog111.pdf men som sagt Velltra har inte den hemma utan beställer direkt från fabriken med 800 kr i frakt. Priset på
jokomoko: Vi behöver konvertera en torpargrund till gjuten platta och behöver experthjälp under resans gång. Själva arbetet tänkte vi göra mest själva, men vi behöver arbetsledning, materiallistor etc. Tacksam för tips/rekommendationer av bra grundläggare i Stockholmsområdet (gärna Nord-Väst) mvh
Robert Nyberg: Tack! Det var det enda alternativet jag själv kunde komma på också. Så då får det bli så!
dw82: Tack för era svar. Får fundera lite. Kanske bättre att göra en helt ny mur med typ L-stöd eller liknande så småningom istället.
Liteavvarje: Vatten har lakat ut plus kanske frost , går inte att se om det är kalkbruk eller cementbruk kalk lakas ur , cement lite bättre , kan lagas med båda sorter , i större lagningar , det lilla knacka ur eller låta det vara , alla lagningar kommer att synas som en skarv , även om du målar tror inte du tänker putsa om hela , då blir det jämnt och fint
prototypen: Men nu ska krullert inte köra in någon 50 tons stridsvagn så han klarar sig med 100 mm enkelarmerat. Protte
heimlaga: Jag undrar...... Sedan då du har gjutit sula och murat upp hörnet och vill fortsätta borde det väl gå att bara gräva ur under muren och armera och gjuta sula om du gräver ur ungefär en meter i gången. Då blir det betydligt mindre murningsarbete och gjutningarna blir så små att du enkelt kan blanda betongen själv. Det borde gå på något vis.......... Förresten var det en fullgod
<freddan>: [citat] Ok. Hade en känsla av att det skulle kunna bli lite fuktproblem med stommen med en sån lösning, men det är bra att få bekräftat. Hade det varit ett enklare bygge så kanske jag hade valt betongskiva, men det här ska ju stå ett tag. Tackar för input!
swealp: [citat] Det ser väl ut ungefär som bilderna nedan. Hänger på leca-kanten det har du rätt i. Vi valde att göra det så för att inte riskera att väggarna skulle braka ihop. Vi fegade antagligen men det kändes bäst. Hur skulle du armera om du inte fick ta bort randen? :oops: Tack.