L Liteavvarje skrev:
Min grabb är stjärnkikargubbe i skåne och har en häftig grej .
Så om du är orolig för vridmomentet ta till lite extra vidd i gropen , och kanske sätta ner lite järn i ytterkant på betongen , rakt ned i backen , ju större fot i backen desto stadigare blir det
du fixar nog det där :)
Då borde han gilla det jag pysslar med :)
Bild tagen förra året

• Astrofotografi av rymden med stjärnor och nebulosa i rött och mörka silhuetter av kosmiskt stoft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
L
Det gör han nog , det han har , vet inte vilket fabrikat , men står i en sån där halvmåne och styrs via datan

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Min grabb är stjärnkikargubbe i skåne och har en häftig grej .
Så om du är orolig för vridmomentet ta till lite extra vidd i gropen , och kanske sätta ner lite järn i ytterkant på betongen , rakt ned i backen , ju större fot i backen desto stadigare blir det
du fixar nog det där :)
Vad tror du om nåt sånt här, skulle det bli stadigt? Har köpt 4 färdiga plintar med ingjutna järn, tänkte gräva ner en sån i varje hörn. Järnen förbinds med armeringsnätet i fundamentet. Fundamentets armering förbinds med armeringsjärn som går upp i piren. Sedan blir det såklart lite mer betong än vad som syns på min skiss eftersom det får fylla ner i groparna där jag ställt plintarna.
Skiss av fundament med måttangivelser, plintar och armeringsjärn för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och är det OK att gjuta det som två etapper?
Etapp 1 - gjuta in plintar och göra själva basen, med armeringsjärn som sticker upp till piren
Etapp 2 - ställa gjutröret över armeringsjärnen och gjuta själva piren

Eller måste det gjutas i ett svep för hållbarheten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.