Byggahus.se
L Liteavvarje skrev:
Min grabb är stjärnkikargubbe i skåne och har en häftig grej .
Så om du är orolig för vridmomentet ta till lite extra vidd i gropen , och kanske sätta ner lite järn i ytterkant på betongen , rakt ned i backen , ju större fot i backen desto stadigare blir det
du fixar nog det där :)
Då borde han gilla det jag pysslar med :)
Bild tagen förra året

• F-_Astrofoto_Redigerade_Elephants-trunk-nebula_550D_Till-utställning_o_final_rev-170704.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
L
Det gör han nog , det han har , vet inte vilket fabrikat , men står i en sån där halvmåne och styrs via datan

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Min grabb är stjärnkikargubbe i skåne och har en häftig grej .
Så om du är orolig för vridmomentet ta till lite extra vidd i gropen , och kanske sätta ner lite järn i ytterkant på betongen , rakt ned i backen , ju större fot i backen desto stadigare blir det
du fixar nog det där :)
Vad tror du om nåt sånt här, skulle det bli stadigt? Har köpt 4 färdiga plintar med ingjutna järn, tänkte gräva ner en sån i varje hörn. Järnen förbinds med armeringsnätet i fundamentet. Fundamentets armering förbinds med armeringsjärn som går upp i piren. Sedan blir det såklart lite mer betong än vad som syns på min skiss eftersom det får fylla ner i groparna där jag ställt plintarna.
Pir.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och är det OK att gjuta det som två etapper?
Etapp 1 - gjuta in plintar och göra själva basen, med armeringsjärn som sticker upp till piren
Etapp 2 - ställa gjutröret över armeringsjärnen och gjuta själva piren

Eller måste det gjutas i ett svep för hållbarheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.